SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Za výcvik dali milión korún. Českí piloti presadli do kamiónu či metra (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

Tak ma napada

...po precitani tohto clanku ci tu ta korona nie aj preto aby ty ktory lietali prilis vysoko zostupili nizsie a ty ktory boli nizsie citili troska viac spravodlivosti.Tym nechcem povedat ze si mozme byt vsetci rovny, ale faktom je ze rozdieli medzi niektorymi profesiami co sa tyka financneho ohodnotenia bol extremne velky a pritom bolo jasne aj to ze rozdiel medzi pilotom lietadla a autobusu samozrejme nejaky je ale nemyslim ze az taky velky aky si vacsina verejnosti mysli.
 

 

No neviem. Mna stal vodicak na bus desattisic korun, nie milion (okej, dnes je to okolo 1500 eur, ale stale sakra rozdiel). Mal som ho za dva mesiace, zatial co kurzy "Zero to ATPL" trvaju od roku a pol vyssie. O narocnosti vycviku sa snad zmienovat nemusim...
 

 

Rozdiel medzi soferovanim autobusu a pilotovanim nie je az taky velky? Srandujes? Absolvovala so. 2,5 hodiny v trenazeri B 737 (a to je maly a pomerne jednoduchy stroj) a davam velmi velmi hlboko dole klobuk pred pilotmi. To mnozstvo ukonov, a postupov co musi mat clovek v hlave naraz, comu vsetke.u musi rozumiet.... to sa s metrom ci autobusom neda porovnat. Plus ta prestiz,.. ano, po tom co clovek absolvuje hentake vzdelanie (pre obraz staci precitat kniku ucebnica pilota - a to je fakt len zaklad pre nejaky ultralight) ... ano je to prestiz. Stat sa pilotom je extremne narocne a zavidiet to moze len niekto kto nedovidi za kapotu svojho golfa...
 

 

Tak samozrejme, ze tam rozdil je. Ale urcite ne desetinasobny, jak jsou nastavene meritka v cenach "ridicaku" a platovem ohodnoceni. V podstate ten ridic autobusu ma stejnou zodpovednost za sve cestujici jako pilot. Pouze ma mene budiku ke sledovani a nepotrebuje v takove mire komunikovat + v AJ. Na druhou stranu musi neustale korigovat smer jizdy a nema k sobe zadne pomocniky, kteri mu odlehci praci.
S prechodem na autonomni autobusy a letadla se tento rozdil v podstate vymaze a obe profese stejne postupne zaniknou...
 

a koľko násobný je ten rozdiel?

už len investícia časová do získania pilotnej licencie a vodičáku je viac ako desať násobná.
Potom sú tu náklady na nalietané hodiny, aby si sa vôbec dopracoval k dopravnému pilotovi, potrebuješ tam nejakých 1500 hodín. Hodina na lacnej cessne ťa vyjde cez sto evri.
Spočítať si to vieš určite sám.
Náklady na vodičák máš pár sto evri, teda rozdiel je pomaly tisíc násobný.
Ďalšia vec potrebné teoretické a praktické zručnosti pilota, plus požiadavky na zdravotný stav.
Lietadlo neodparkuješ ako autobus pri krajnici, keď sa niečo vysype.

Takže keď si to všetko spočítaš, tak zistíš, prečo je ten rozdiel v platoch aký je.
Ale samozrejme doma v obývačke je všetko také jednoduché, aj pilotovanie lietadla:-)
Ako mi nedávno povedal známy, však tam len vzlietneš, zapneš autopilota a až po pristátie máš veget:-)
 

ach, svatá prostoto

to vám nedochádza, že ten kurz stojí aj preto toľko, že niekto musí zaplatiť tie simulároty, inštruktorov, že musia mať výcvik aj na lietadlách?

A len tak mimochodom, už ste niekedy videli šoféra autobusu, ktorý prepočítava, koľko paliva ma natankovať podľa počtu pasažierov a trasy, ktorú má absolvovať? Kedy šofér autobusu pred jazdou študuje predpovede počasia?

Škoda slov, na takéto naivné reakcie na úrovni žiaka základnej školy.
 

 

Vidite a prave ta arogance a cejchovani nepilotu na zaky zakladni skoly nebo nizkoprijmove blbecky je presne ten duvod, proc vam lide jako ja oponuji.
Nejsem ridic autobusu, ale proste v mych ocich mezi vami 10 nasobny rozdil neni. Zvlast po tom, kdyz tady reagujete v podstate stejne, jako urazeny autobusak, velky king na highway c. 1.
A verte nebo ne, i ten zak znaly bezneho uciva ZS, by vam dle prilozenych manualu dokazal spravne vyscitat potrebne mnozstvi paliva pro dany let. Dobrou noc.
 

:)

nie som pilot
"necejchoval" som enpilotov, ale diskutérov ;)

výpočet paliva - určiteô zvlášť ten, čo ani percentá (teda delenie a násobenie) poriadne neovláda
 

len pre srandu, taký malý

briefing pre let z popradu do barcelony má cca 60 strán, ktoré by si mal pilot pred letom prebehnúť.
Je tam všetko od frekvencií, cez mapy, počasie, notamy, palivo, centráž....
A to je trojhodinový let.
 
Hodnoť

o akej prestizi

pisatel hovoril?!to je trapne sa takto vyvysovat
 
Hodnoť

pilot lietadla

nooo, myslim si, ze byt pilotom lietadla je ista prestiz, nie ?! ... to nie je o vyvysovani snad ... ved nemozeme porovnavat robotu pizza delivery guy a pilota lietadla
 

...

Ale ten pocit, ked ti jednu Quatro Formagi prinesie ku dverám pilot 747čky :)))
 

Rozdiel

Je iba v nadmorskej výške.
 

Pizzu

Mozu rozvážať aj boingami...novy biznis plan
 
Hodnoť

to bolo

naozaj krasne napisane
 
Hodnoť

Vidím, že sa tu zišla partia géniov, pre

ktorých je šoférovanie auta a pilotovanie lietadla v podstate to isté.
Nuž len tak trochu do reality nezaškodí.
Na dopravného pilota si musíš prejsť nasledovné "srandy":
1. PPL - skúšky z 9 predmetov a 45 nalietaných hodín
potom si nalietaš min. 155 hodín a môžeš si robiť
2. CPL - skúšky z 13 predmetov v angličtine a cca 30 hodín letového výcviku
potom si dáš cez tisíc hodín lietania a hurá na ATPL - teda dopravného pilota
3. ATPL (dopravný pilot) - skúšky zo 14 predmetov v angličtine plus typovky a hurá môžeš lietať.
4. Môžeš to vyštudovať ako VŠ štúdium, teda 5 rokov.
Takže ťa to stojí pár rokov štúdia a lietania, celé ťa to stojí ku 100 tisíc evri a potom ti nejaký génius na sme povie, že si taký lepší šofér autobusu:-)))))
 

 

Čekal jsem, kdy se ozve první naštvaný pilot.
No, to že vás do 20 let nahradí levnější roboti, kteří nepotřebují odpočinek, nesdružují se v odborech, nemají "své dny" a nedělají chyby, je bohužel tvrdá realita. A právě díky tomu astronomickému platovému rozdílu, k tomu dojde u pilotů o dost dřív, než u těch "podřadných" autobusáků bez desítek absolvovaných zkoušek a odtrénovaných hodin.
 

a čo teraz?

je pravdepodobné, že o pár rokov umelá inteligencia nahradí právnikov aj lekárov.
To ale nič nemení na tom, že tomu vôbec nerozumieš, respektíve nechápeš, že ak si nejaká profesia žiada drahé štúdium, ktoré si hradí dotyčný sám, tak aj požaduje adekvátnu mzdu.
Samozrejme chápem tých, ktorí závidia lepšie plateným profesiám, akurát, že sú to spravidla tí najmenej kvalifikovaní, ktorých robot nahradí zo dňa na deň, prípadne ten job môže robiť kde kto.

A nie, nie som dopravný pilot, iba súkromný, akurát ke´d čítam tie nezmysly niektorých závistlivých ľudí, tak si myslím, že je na mieste uviesť aj dôvody prečo jeden zarába pár tisíc a druhý pár stovák.
 

 

Ale já Vám ty peníze nezávidím. Příjmově se sice pohybuji pod piloty, ale nejsem žádný gaučák, nestěžuji si.
Jenom se tady snažím upozornit na to, že nastavení platů je výsledkem nabídky a poptávky a to se může velmi rychle (jako teď) nebo výhledově (roboti) změnit. Vůbec to nemusí odpovídat náročnosti přípravy, absolvovanému vzdělání, přínosu pro společnost nebo prožívaným stresovým situacím. Zdravotní sestryXseriálové herečky, učiteléXpolitici, vědciXprávníci, hasičiXprofesionální sportovci atd. atd..
 

všetky profesie sa zmenia, niektoré

o 20 rokov, iné o 5 rokov.
A ešte k tým platom, v nízkonákladovkách lietajú mladí piloti za platy podobné tým autobusárom.
Netreba si zamieňať lufthansu so smartwings;-)
Nebude po pilotoch dopyt, pôjdu ich platy dole a jednoducho nebude ochota si pilotské licencie robiť.
Každopádne sme sa bavili o súčasnosti, kedy je rozdiel platov daný práve nákladovosťou získania fleku dopravného pilota a autobusára.
Na autobusárov sa donedávna robili nábory, tomu odpovedá aj ich ohodnotenie.
Pilotov je momentálne tiež prebytok, tak ich platy letia dole.
A kopec ľudí svoje investované prachy nikdy nezarobí späť.
To je na svete normálne.
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Ekonomika