SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Vlaky medzi Bratislavou a Komárnom zabezpečia ZSSK a rakúsky ÖBB (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť

Počúva sa pán minister?

Nechce sa mi veriť, že to myslí úprimne. Ďalší farizej z vlády Matloviča...
Za 200.000 neexistujúcich € zahatil cestu k pohodlnému cestovaniu.
 

 

Co je podla teba pohodlne cestovanie? Neklimatizovane vozne, co tam podla clanku ponukal nasadit Regiojet?
 

 

prepáčte, ale podľa mňa súprava Vieden - Marchegg - Ba hl.st. tiež nie je žiadny ohňostroj.
 

 

To ani podla mna nie je. Ale ponukat do Komarna neklimatizovane vozne mi nepride uplne OK.
 

 

Aspon vieme, kam tie stare sunky supnu, az Rakusania dokoncia modernizaciu trate.
 

 

Na trati BA-DS-KN v časoch ešte socialistických ČSD do osobnej dopravy bola nasadzovaná dvojaká technika. Na jednej strane tam boli nasadzované vtedy, na tú dobu moderné motorové vozne radu M262.0, potom ešte modernejšie M286.0, ktoré tam prišli priamo z výroby a bola v nich vysoká kultúra cestovania. Na druhej strane tam dosluhovali aj rôzne typy osobných vozňov, ktoré pôvodne jazdili na hlavných tratiach, v nich samozrejme kultúra cestovania v porovnaní s motorovými vozňami bola badateľne nižšia.

ČSD mali svoj koncept rozvoja, a o.i. mali v pláne nakúpiť aj motorové vozne radu M152.0, neskôr preznačené na rad 810. Hodlali ich nakúpiť v počte 150 kusov a mali premávať na tých lokálkach, kde jazdná doba neprevyšuje 30 minút, teda až tak moc sa nedbalo na komfort cestujúcich.
Prišla ale ropná kríza, bolo treba šetriť aj pohonné hmoty. Teda program rozvoja motorových vozňov sa zmenil, nakúpilo sa menej komfortných motorových vozňov s vyššou spotrebou paliva, ale o to viac malých, úsporných, ale nepohodlných motorových vozňov radu M152.0/810. Napokon ich bolo vyrobených úctyhodných 678 kusov, a boli nasadzované na také výkony, na ktoré pôvodne neboli plánované. Naftu šetrili, ale pre cestujúcich neboli pohodlné.

Niekedy okolo roku 1980 sa objavili aj na trati BA-DS-KN, a komfortnejšie motorové vozne boli presunuté na iné trate. Tento stav sa na trati zachoval až po príchod spoločnosti RegioJet. Teda na tejto trati premávali motoráčiky radu 810 a ich modernizáciou vzniknuté rady 812 a dvojčlánková 813/913, plus k tomu dosluhujúce, silne opotrebované osobné vozne ťahané rušňom.
Lenže ak niečo je plánované na maximálne 30 minútové cesty, tak to ani po modernizácii nebude pohodlné pre 100 kilometrovú trasu BA-DS-KN.

Potom prišiel na trať RegioJet. Prišiel tam ale bez súťaže, v podstate bolo to zákulisné rokovanie, nebola oslovená žiadna iná konkurencia. Od štátu získali objednávku na viac vlakových spojov, než tam premávalo pôvodne a pred ich príchodom bola trať v úseku BA-DS modernizovaná, teda stanice sa dajú prechádzať rýchlejšie.

RegioJet v roku 2012 začal so zánovnými motorovými trojčlánkovými jednotkami radu VT 643 s obchodným menom TALENT od výrobcu Bombardier. Jednalo sa o vlaky prenajaté z Nemecka.

Neskôr, po zvýšení objednávky na počet vlakov zo strany štátu opäť z Nemecka pribudli prenajaté, opäť zánovné dvojčlánkové motorové jednotky radu VT 642 Desiro Siemens.

Do tretice pribudli dvojčlánkové nemecké motorové jednotky radu 628 vyrábané v rokoch 1986-1989. Na trati BA-DS-KN toto sú najstaršie vozidlá jazdiace pre RegioJet. Zamestnanci ich označujú prezývkou "Retro".
Časť týchto jednotiek pribudlo preto, lebo opäť sa zvyšoval počet vypravovaných vlakov, a časť slúži ako náhrada za nehodami zničené, či pre nehody a rôzne závady dlhodobo odstavené jednotky.
Retrá nevyhovujú štátnej objednávke, lebo nie sú nízkopodlažné, ale štát ich musí akceptovať, lebo už iné voľné jazdenky nízkopodlažných typov Talent a Desiro na trhu neboli, Pre veľkú poruchovosť nízkopodlažných jednotiek a preto, lebo už niektoré z nich RJ musel vrátiť ich pôvodnému majiteľovi, Retrá vo veľkom zachraňujú osobnú dopravu.

Nuž a do štvorice tu jazdia aj dve poschodové vlakové súpravy ťahané rušňom HERCULES Siemens.

Vlaky RegioJetu, okrem toho, že sú novšie, než v minulosti tam jazdiace vlaky ZSSK, hlavne preto zvýšili kultúru cestovania, lebo motoráčiky ZSSK so slabým motorom, pôvodne boli plánované na kratučké jazdy, tak tam sa moc neriešil komfort cestujúcich ani rýchlosť a ich koncept pochádza zo začiatku 1970.-ich rokov.
 

 

Teda RegioJet z trati BA-DS-KN odchádza, končí mu zmluva. Tender na nového dopravcu je oneskorený a RJ sa napokon so štátom nedohodol, že potiahne až do času, až bude známy nový dopravca a až ten sa aj nachystá na obsluhu trate.

Teda nastupuje štátny dopravca ZSSK. Rakúšan je v tom zainteresovaný iba tak, že by nám mal prenajať 5 kusov vlakových súprav konceptu Push-Pull. Ten koncept je o tom, že v obratových staniciach rušeň neobieha súpravu, iba rušňovodič sa presúva z rušňa na opačný koniec vlaku, a potom z kabíny riadiaceho vozňa riadi vlak. Rušeň zostáva vzadu, vlak tlačí a pri tomto tlačenom móde prevádzky nie je obsadený personálom.

Rakúšan nám požičiava staré vlakové súpravy, sú vysokopodlažné, neklimatizované, a WC nemá uzavretý okruh, teda výkaly padajú von do koľajiska.
Rakúšan v ostatnom čase vo veľkom modernizuje svoj vozidlový park, nuž a tie staré, inak už na vyradenie určené súpravy nateraz dostanú milosť cez prenájom pre ZSSK ešte dva roky zostanú v prevádzke.

K súpravám prislúchajúci rušeň typu Siemens Hercules sa začal vyrábať v roku 2002.

ZSSK nemá personálne, ani technické vybavenie, náhradné dielce a špeciálne dielenské náradie či priestorové zázemie na opravu a údržbu týchto vlakových súprav, ani rušňov Hercules. A všetko potrebné zadovážiť iba na cca 2 roky je iba plytvanie.

Ak páni na ZSSK majú rozum, tak údržba zostane vo Viedni, pričom návoz na plánované aj neplánované opravy prebehne tak, že súprava vyštartuje z Viedne ako vlak REX cez Marchegg do Bratislavy. Z Bratislavy začne pendlovať na trati BA-DS-KN, potom, sa opäť vráti na údržbu do Viedne ako vlak REX BA-Marchegg-Viedeň.
Ak to nebude takto fungovať, tak tie staručké vlaky s 18 ročným rušňom Hercules moc dlho nebudú jazdiť, po pár týždňoch sa začnú kaziť a žiadne depo ZSSK ich nedokáže kvalitne opraviť.

Ak teda údržba bude vo Viedni, a ja si myslím, že bude, tak poruchovosť a s ňou súvisiace výpadky nebudú väčšie, než mali vlaky RJ.

ZSSK na menej vyťažené vlaky plánuje aj presun motorových jednotiek. Podľa novín budú to jednotky radu 840, ktoré ZSSK vlastní v počte 6 kusov. Aktuálne sú v Poprade, ak ich sem dajú, rýchlo bude s nimi amen. Tie totiž kvalitne dokáže opravovať iba Poprad!

ZSSK má aj motorové jednotky radu 861. Prvé série boli vo dvoch depách, v Humennom a v NZ. Boli šialene poruchové, v časoch, keď ich bolo v stave ZSSK 32 kusov, tak bol aj taký deň, keď až 24 kusov bolo odstavených. Boli nakúpené z fondov EU, a boli nakúpené pre konkrétnu trať, inde nesmú.
Prvých 6 kusov ale už by malo byť "voľných", teda vraj už môžu jazdiť hocikde, EU už to nemôže komentovať.
Kuloár pôvodne hovoril o tom, že tých 6 kusov jednotiek radu 861 by sa malo sústrediť v NZ, odtiaľ by štartovali ako osobný vlak NZ-KN do Komárna, potom by pendlovali KN-DS-BA, a po čase by bol návrat do NZ na údržbu.

Presun radu 840 z Popradu do NZ je prekvapením, čo prinesie vážne prevádzkové problémy, aspoň to si myslím ja.

To by potom bolo logickejšie to, čo kuloár v lete tiež pošepkával. Menovite, že ZSSK na trať BA-DS-KN bez ladu a skladu presunie všetko, čo má kolesá a bude s nimi na zmienenej trati jazdiť aj za cenu toho, že inde sa vlaky zredukujú.

Pravda vyjde najavo až v decembri 2020, keď začína nový GVD, dovtedy sa ešte môže zmeniť veľa vecí, ja osobne veľmi zvedavo očakávam, aké vozidlá tam ZSSK nasadí...
 

Nie je problem vo veku

tych rakuskych suprav.

Pokial su riadne udrziavane, tak su vo velmi slusnom stave a trufam si povedat, ze dokonca v ovela lepsom ako ktorekolvek vozidlo v parku ZSSK porovnatelnej generacie.
Problem je iba v tom, ze nemaju klimatizaciu (existuju aj uplne nove vozidla bez klimatizacie), co pri takej vytazenosti trate ako je KN-BA bude pre cestujucich v lete priadne neprijemne. Absencia vakuovych WC je v zalostnej realite slovenskych zeleznic - ako povedal klasik - terciarny problem.

Skor sa bojim ake vozidla budu dokladane ako "docasna" nahrada, ked vypadnu 840-ky, alebo City Shuttle v dosledku poskodenia pri kolizii na priecestiach.
 

 

Vlaky, ktoré RegioJet nasadzoval na trať BA-DS-KN mali obrovské problémy s údržbou, skúsený železničiar už podľa zvuku vedel, že nie sú v poriadku. Samozrejme dbalo sa na to, aby podvozky a brzdy vždy a zásadne boli v poriadku, ale ich prevádzková spoľahlivosť klesala, a za posledné obdobie už je to o tom, že vlaky sa odriekajú pre nedostatok vozidiel, a už aj rušňovodičov.
Ale hneď od roku 2012 bolo zažitou praxou aj to, že vlaky Desiro, aj Talent, ktoré na oboch koncoch majú spaľovacie motory a hnacie nápravy, týždne, mesiace, až rok jazdili na jeden spaľovací motor, teda na polovičný výkon, lebo nemal to kto opraviť, neboli dielce, schopní opravári, financie, či jednoducho pre všeobecný nedostatok súprav sa nedala tá pokazená súprava na viac dní odstaviť do opravy.
Samozrejme za nedostatkom vlakov sú aj nehody, ale stále častejšie aj poruchovosť vyplývajúca z nedostatočnej údržby.

Jedná sa o 100 kilometrovú trať, a už na nich jazdia štyri typy vlakov, Talenty, Desirá, Retrá a po novom aj dve poschodové súpravy. Dispečer musí byť priam žonglérom, aby motorové jednotky tak dirigoval, aby v časoch dopravných špičiek sa vo východiskových bodoch stretli motoráky rovnakých typov, lebo iba rovnaké typy sa dajú spojiť do dlhších vlakových súprav.
Desiro napríklad dokáže z trate odtiahnuť pokazený Talent, či ho dopraviť aj do opravovne, a naopak, ale nedokážu sa spojiť do jedného vlaku a tak prepravovať cestujúcich. Dokonca tie jednotky sú už tak opotrebované, že pre opotrebované spriahadlá a iné problémy neraz ani dva Talenty, (či dve Desirá,) sa nedajú spojiť do jedného vlaku. Teda potom sa vlak odrieka, či premáva kapacitne oslabený.

V porovnaní so ZSSK a ich motoráčikmi radu 810, 812 a 813/913 samozrejme o dve generácie mladšie Desirá a Talenty v kultúre cestovania predstavovali obrovský krok vpred, ale denne tam cestujúci ľudia vedia svoje aj o odriekaných vlakoch, či takých, kde sa nasadzovali menej kapacitné súpravy.

Posledné mesiace prevádzky vo veľkom budú zachraňovať vlaky prezývané Retro. RegioJet okrem svojich si požičiava ich aj od dopravcu Arriva, a nedávno sa objavili aj dva kusy v červených farbách nemeckých štátnych DB. Podľa fandov železníc, tieto dve Retrá utiekli rovno "hrobárovi z lopaty". Vraj už boli mesiace odstavené z prevádzky a mali sa zošrotovať, nateraz ich RJ zachránil.

Model národných (štátnych) dopravcov bol dobrý v tom, že mali veľký vozový park, aj s náležitými prevádzkovými zálohami, a tak vedeli operatívne presúvať techniku tam, kde pre zvýšenú nehodovosť, poruchovosť, alebo zvýšený záujem o cestovanie nastal náhly nedostatok techniky.

Ak ale dopravca obsluhuje iba jednu jedinú trať, tak nemá náležité prevádzkové zálohy, a potom musí tak žonglovať, ako teraz RJ a následne veľmi rýchlo prestane zvládať úlohy v dohodnutej kvalite.

Najväčším rébusom ja a ešte len bude to, že ak na každej trati sa bude požadovať to, aby nový dopravca zásadne začínal s novými vlakmi, tak kam tie vlaky budú dávať po 10-15 rokoch, veď vlaky majú 40 a viac ročnú životnosť. Ak zas dopravca dostane zmluvu na 40 rokov, tak to nie je o konkurencii, trať získa a potom má 40 rokov pokoj, a tak pohov.

ZSSK na papieri má dostatok motorových vlakov a rušňov, oni doplácajú na to, že musia kupovať predražené šmejdy produkované mečiarovskými privatizérmi. Ale presuny vlakov ZSSK sú možné, ale možno každá súprava bude iná.

A ani na čele ZSSK nesedia hlupáci, zadané úlohy zvládnu, viď obrovské zavádzanie nových vlakových spojov za ostatné roky. A ako si Jančura požičal ojazdené vlaky v Nemecku, teraz ZSSK si požičiava z Rakúska.
 

Alternatívy

Sú rôzne. Konkrétne som si spomenul na špinavé rozbité vagóny ŽSSK s nefungujúvim kúrením. O klíme ani reč nebola! Horiace lokomotívy a neustále meškajúce vlaky. To sú tie pravé spomienky na štátneho, ak chcete národného prepravcu. OBB je len zakrývací manéver.
 

 

Mozno mas viac info ako ja, ale v clanku sa pise, ze Regiojet ponukal vozne bez klimy.

A do Marcheggu sice nejazdia nejake extra hypermoderne vlaky, ale na slovenske pomery mi pridu v pohode a urcite nie su spinave, alebo ze by im tam nefungovalo kurenie.
 

Taká dielčia informácia

https://ekonomika.sme.sk/c/224...
Podstatné je, že nechcú pustiť z ruky niečo, kde Regiojet dal "know-how" ako to prevádzkovať so ziskom. Štátny moloch toho nebol schopný. Zrazu bude schopný? Obávam sa, že to také easy nebude. pre mňa Regiojet je sympatická spoločnosť. Jančura to rozbehol na zelenej lúke a dokázal sa niekde vypracovať. Takou dynamikou a za tak dlhú dobu ako mali na to všetko "súdruhovia" zo ŽSSK už by tu malo fungovať čosi konkurujúce TGV. Ak nie rýchlosťou tak aspoň komfortom a prístupom k cestujúcim. OBB sa síce snaží, ale mal som tú česť z Viedne absolvovať cestu do Mníchova ráno vo vlaku DB a naspäť večer zasa vo vlaku OBB, asi netreba dlho básniť o rozdieloch.
A keď v tom bude mať prsty "národný dopravca" ŽSSK tak to ani komentovať netreba. Zlatý Regiojet, ešte príde na moje slová.
 

Tento. NARCIS MD je taký hnup

kapitan Danco vraveli ľudia na trhu.

Za pol roka nič lautr nič dobré neurobil.??jeden úsek nedal do súťaže.

Bohužiaľ
 

ZSR a ZSSK

su tu preto, aby mohli zamstnavat svojich kamaratov a na Klemensovej je najvacsia koncentracia riaditelov na meter stvorcovy. Predpokladam, ze osobnu dopravu riesia podobne ako nakladnu. Zadavaju zakazky svojim kamaratom v sukromnych spolocnostiach. Nie je tazke prist na to ktorym.
 

Jančura nič nerozbiehal na zelenej lúke.

Jančurovi štát schválil oveľa vyššie dotácie ako dovtedy mala ZSSK. Keď ZSSK žiadala navýšenie vlakokilometrov na trať BA - Komárno, tak štát povedal, že nie. Že to nie je potrebné, že trať je stratová. Už vtedy to bolo pripravované pre neho. A odrazu bolo možné navýšiť dotácie, zvýšiť počet vlkm. Zmluva je na nete.
Naháňa mi strach to šetrenie, ktoré je avizované. Takže zasa menej peňazí, lebo už netreba súkromníkovi. Koľko bude mať OBB a koľko ZSSK? Ak Jančurovi ledva stačili, ZSSK s OBB potrebujú menej? Kde sa to prejaví? Platy personálu? Menej spojov?
Ano, v takom prípade cestujúci povie: Zlatý regiojet!
 

 

tou tratou som nesiel, ale do Viedne cez Marchegg parkrat ano. Regiojet tam ma tiez vozne, kde zo zachodov padaju h...a na trat? Lebo OBB ano a s tou klimou si teda tiez nie som tak uplne isty...
 

 

Na REX vlakoch BA-Marchegg-Viedeň sa aktuálne točia tri rakúske vlakové súpravy. Jedna z nich sa čistí v Bratislave v čase medzi 21:22 až 22:38, druhá zas v čase 23:22 až 5:38, iba tá tretia sa čistí vo Viedni. Obehy vlakov sú tak plánované, že každú noc iná nocuje vo Viedni a iná v BA, a do tretice iná v Marcheggu, aby sa v nočných hodinách mohla vždy na inej vykonávať údržba vo Viedni.
Takže nenaznačuj to tak, že ZSSK nevie čistiť svoje, či rakúske vlaky, aj ten rakúsky Railjet zo/do Švajčiarska nocuje v Bratislave a je aj tu čistený.

Problémom ZSSK je to, že pre neraz nečakané, občas iba politicky motivované zvýšené objednávky štátu zostali v prevádzke aj vozne, ktoré by už normálne nejazdili. V SR miesto odborných konceptov totiž veľmi často funguje politicky motivované ad hoc riadenie železníc a objednávanie výkonov.
U ZSSK by ale veľmi pomohlo to, keby na svojich vlakoch netolerovali grafity, pomaľované vlaky totiž pôsobia veľmi špinavým a zanedbaným dojmom.

ZSSK pre nečakané objednávky od štátu, ktoré neraz bolo treba splniť behom pár mesiacov, siahlo až na úplné dno svojich rezerv, možno ešte hlbšie.

Pre porovnanie, tender na obsluhu trate BA-DS-KN aktuálne má uzávierku v polovici októbra. Nepoznáme výhercu, ale ten má čas nastúpiť v roku 2023!

Dovtedy to budú suplovať ZSSK so svojou technikou, so všetkým, čo neraz vytiahnu pomaly zo šrotovísk. Zadanú úlohu nejako splnia, potom s veľkou slávou príde víťaz tendra s úplne novými, či so zánovnými vlakmi. Potom bude reči, že ZSSK bola nekvalitná, lenže ona iba teraz dostala rozkaz, od decembra 2020 tam budeš jazdiť ty. Teda ZSSK nemala 3 roky na poctivú prípravu.

Inak aj pre RJ by bol problémom ťahať to ešte do roku 2023, najmä ak by tender nevyhrali oni. Veď vlaky mali požičané na trvanie svojej zmluvy, koncom roka ich musia vrátiťdo Nemecka ich majiteľovi. Teda oni by to tiež lepili všelijako, a by tam bola veľmi pestrá skladba vlakov....
 

Diky za super prispevky

Diky za super prispevky ohladne ZSSK a ZSR. Citatel si urobi predstavu, alo to v skutocnosti funguje vnutri firmy.
 

Presne ako chrust JUST

a KECAL z Predanej Nevesty.

Tipujem že viac ako 2 roky sa tam neohreje a zostane po ňom NIČ.a

Zlatý Maďar ten rozbehol 4 úseky a ešte 4 bežia .

Tento len analyzuje a kecá 2/3.

Koľko projektov za pol roka dal urobiť koľko pozemkov vykupil.
 
Hodnoť

Dolezal je udereny? Vraví ako žiakom v

pomocnej škole?

Desať tisíc pri miliónoch veď to sa ani nedá spočítať a je to v ramci zaokruhlovania

.

Dobre že neuviedol že sa ušetrí 10 euro za rok.


Blázon za 10000 ísť do takéhoto rizika!

Strana Rodina na neho doplatí.

To je akoby sa niekto dal operovať nádor na mozgu lekárovi ktorý doteraz operoval len slepé črevo.
 

1 2 3 > >>

Najčítanejšie na SME Ekonomika