SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Chcete zvýšiť svoj výkon? Zabudnite na KPI (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

Zaujimavy clanok, aj ked nie som si isty ci so vsetkymi zavermi suhlasim. Kazdopadne by si ho mal precitat vrcholovy manazment a aspon trosku sa zamysliet.
 

bohuzial

jeden zo záverov je aj taký, že KPI sú zázračným prútikom zlých manažérov bez schopností viesť team alebo jednotlivcov. ... a dokážu sa len viesť na dobrých číslach, ktoré v mnohých prípadoch sú len ilúziou ....
ďaľší záver je taký, že KPI nijako nerieši dobré čísla ... nič totižto nedefinuje reélne dobrý výkon a jeho adekvátne ohodnotenie ... pokiaľ teda nerátame nebáť sa vyhadzovu ... a tu sa dostávame do uzavretého kruhu ... ak si dobrý, nebudú sa na teba fokusovať, ale defacrto im je jedno či ako kde začo prečo si dobrý ... dôležitý sú tí-so zlými výsledkami ... lebo tam ich môžeme manipulovať a strašiť ... a všetko ostatné ide bokom, lebo na to ľudsky aj tak nemáme ... :D
 
Hodnoť

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 

 

ale veď o tom je presne ten článok a hlavne aj tie vedecké práce z ktorých vychádza.

Teória o KPI hovorí jedno, prax vo väčšine firiem ukazuje iné.

a tak to potom aj vyzerá.
 

pozri sa na to takto,

management určuje ktoré KPI budú použité na hodnotenie zamestnancov , a aj to ako budú jednotlivé KPI definované. Čiže môžeme povedať, že management (aj) pomocou KPI zamestnancov de facto riadi.
 
Hodnoť

"ti co prezili maju zle svedomie..."

Hodnoť

A čo prirodzená ľudská nátura?

Môže si každý vyskúšať svoje manažérske schopnosti, skúste si najať brigádnikov na pokosenie, sťahovanie alebo maľovanie a dajte im hodinovú mzdu..

Uvidíme, či sa vám po 1. dni neoplatí radšej viazať peniaze na výkon.

Každý robotník presne vie, prečo je práve jeho šéf "kinder manažér", "neschopný", "nezaujíma sa o ľudí iba o čísla". A tiež presne vie, v ktorom rohu je "slepé miesto" aby sa tam mohol zašiť.

Vo výrobe sú najväčší odborníci na pracovno personálne právo a všetky nároky a benefity, ktoré im prináležia.

Síce si nevie ani po 3 mesiacoch poriadne zapamätať základné procesy, alebo sú mu ukradnuté, za to presne vie koľko doprovodov k lekárovi si môže čerpať na 20 ročného syna a verte, že si všetky $ do jedného vyčerpá.

Štýl a vhodný typ riadenia závisí aj od štýlu a vyspelosti riadených. Keď sa správaš ako malé decko, tak sa dočkáš akurát tak osvedčeného cukor a bič.

Navyše existujú štúdie, ktoré dokázali že zamestnanci nemusia byť v práci spokojní a šťastní na to, aby boli produktívny.
Cez KPI a nato naviazané odmeny sa pri nízko kvalifikovanej sile dá dosiahnuť stabilná produktivita aj keď sú tam ľudia nešťastní. Len to nie je populárny názor. Lebo to už si hneď zlý kapitalista, keď chceš aby za mzdu ľudia makali. Navyše pri extrémne nízkej nezamestnanosti, máš vysokú fluktuáciu a tak musíš doviesť Srbov alebo Ukrajincov - ak máš šťastie, tak získaš fakt dobrých makačov. Slovák utrie hubu, lebo je rozmaznaný flákač.
 

Vy to mate uplne obratene

Prave preto, ze maju ludia skusenosti s manazmentom, ktory nezaujima nic ine ako cisla sa takto spravaju, pretoze ludia nie su stroje a v praci hladaju aj nejaky zmysel, chcu tam byt spokojni, aj ked len srobuju 3 diely za pasom. Ti Ukrajinci a Srbi tu makaju preto, lebo toto je pre nich lepsia alternativa ako to, co maju doma, aj ked sa k nim chovate ako ku psom. Neviem, ci ste manazer (dufam, ze nie), ale mozem vam povedat, ze kdekolvek ste manazerom, vasim prvotnym zaujmom musi byt spokojnost vasho timu, je jedno, ci mate tim programatorov, ucitelov, robotnikov alebo zametacov. Pretoze ti nestastni zamestnanci vam daju urcite vypoved. A vasou hlavnou naplnou sa stane podpisovanie vypovedi a zufala snaha hladat stale novych a novych ludi.
 

Lenže kým

vymeniť team robošov je pomerne jednoduché, vymeniť team programátorov je dosť náročný proces.

Ono aj ústretovosť je odtiaľ-potiaľ. Ak vidíš, že ten človek akonáhle poľavíš, tak ide ráno k lekárovi - je vypísaný na celý deň alebo každý rok si presne vyčerpá počet sick days a vie kde sa zašiť. Alebo si píše nadčasy (roboty viac spravenej nie je) a potom si za ne berie voľno inokedy. Ako manažér si zodpovedný zato, že robota je spravená. A nebudeš sa vyhovárať na toho a toho z teamu.
 

Aj ten robos

Je clovek so svojimi potrebami. Cele je to o dovere. Ked ludia vidia, ze im doverujes, tak nebudu podvadzat. Treba sa s nimi porozpravat, popytat sa ich, co robia, ako by sa dalo robit lepsie atd. Akokolvek sa mozes domnievat , ze su to sprosti robosi
 

Sú ľudia, ktorí

si tu dôveru teda vôbec nevážia. Ja som veľmi za dôveru, ale v prvom rade som za dodržovanie pravidiel. Nie je problém ak je niekto naozaj chorý alebo má naozajstnú potrebu riešiť niečo so svojim dieťaťom. Problém je ak sa to začne zneužívať a to zdaleka neplatí len o robošoch, len ako som písal, tých je ľahšie vymeniť - ak teda nevravíme o nejakých remeselníkoch, lebo tých je ako šafránu. A je úplne logické, že nebude firma/manažér investovať peniaze, či čas do niekoho, koho jednoducho vymeníš. Už pri tom odborníkovi si to musíš dvakrát rozmyslieť - možno je to kruto povedané, ale nalejme si čistého vínka, tak to proste je.

A napríklad ľudia z bývalého socialistického bloku majú väčšiu tendenciu podvádzať a ešte si to aj ospravedlniť sám pred sebou (veď mám nato nárok alebo že však to robia aj iní). No týmto rozmýšľaním naša krajina zostane tam kde je.

Napríklad ako prišiel COVID, tak firma nás poprosila, či by sme si mohli každý mesiac vziať 2 neplatené dni aby sa znížili náklady. Ja som si ich vzal keď som išiel na operáciu, bol som potom ešte 2 týždne vypísaný, no po týždni som už pracoval z domu. A niektorí to robia naopak, ide na pol hodinu ráno k lekárovi a už ho nevidia v práci celý ten deň.
 

Samozrejme

Mozem len suhlasit. Doveru musis spojit s ferovostou, cize aj s dodrziavanim pravidiel. A treba ich plnenie vyzadovat.
 

K+

Ani sám by som to lepšie nenapísal!
 
Hodnoť

akekolvek "manazerske" nastroje

na riadenie ludi su nezmysel v pripade, ze zamestnanec nevie dna ani hodiny, kedy nebude zamestnanec ;) Presne to potvrdzuje moje skusenosti s ludmi ;)
V "nasich" koncinach ludia nemaju ziadnu loajalitu (a ak maju, tak v tomto systeme idu sami proti sebe), boja sa robit cokolvek "inovativne" alebo "nad ramec, lebo sa boja o flek (obzvlast 40+, takze sa tu tvori mytus "mladych dravych" hoci "mladi dravi" v skutocnosti len znamena tupi, neskuseni :)
Zaroven nefunguje ziadne vnutrofiremne vzdelavanie, lebo nikto s ludmi aktivne nepracuje, takze sa chodi na vselijake "soft skills" skolenia raz za rok, ked sa zisti, ze ostal rozpocet, ak ludia nahodou ziskaju nejake kompetencie, tak ich nevyuzivanim po case stratia, lebo zamestnavatel to nie je schopny podchytit, manazermi sa stavaju prevazne "pohanaci volov" tzn. ludia bez stipky talentu a leaderstva, ktori sa ale vyznacuju teflonovym povrchom, akurat ze ked nastane prvy problem, tak sa zdvihnu a idu o dum dal a firma je potom v sr...
a takto by sa dalo ist dalej a dalej ;) Obzvlast super je, ze castokrat vo firmach vidim, ze nez by si vychovali vlastneho zamestnanca s talentom na manazersku poziciu, radsej zoberu nejakeho "vsudebyla vseumela" (zhodou okolnosti od nasich najblizsich susedov, lebo ti sa vedia lepsie prezentovat, ale ked maju dat cokolvek na papier, tak to uz je trocha problem), takze ludia vo firme maju duplom v pazi, lebo to nemaju ako kam dotiahnut a hocikedy ich mozu vyhodit :)
Takze vlastne aj koncept KPI je uplne zbytocny, lebo ci sa plany splnia, alebo nesplnia, bud dostane odmenu v zasade vacsina (lebo najprv sa povie, ze treba dat obchodnikom, lebo nebudu makat, a ked sa da jednym, musi sa aj druhym a tretim), alebo naopak ju nedostane nikto, aj keby si ju zlasluzili (napr. tento rok, za minuly mala vacsina firiem drvivo nadpriemerne, mozno az historicke vysledky, ale kedze corona, tak za minuly rok tento rok odmeny takmer nik nedostal, takze ti ludia z toho pravom nie su nadseni)
v zasade na slovensku sa da vacsina manazerov nahradit jednoduchym rulom v outlooku, ktory bude preposielat maily vybranej skupine ludi :)
U nas napriklad mame pomerne velku skupinu top manazerov, ktori len chodia po meetingoch, ale je to uplne zbytocne, lebo v zasade nic nepustaju dalej, takze to je taka nejaka svata skupinka, ktora si zije svoj zivot medzi sebou, raz - dva razy sa dojdu ukazat plebsu, ze ano tu sme, pekne pracujte na nase nove porsche a ked nebudete moc remcat, mozno vas vezmeme na husacinu v novembri ;)
Vtipne je, ze teraz jedneho poslali na urad prace, tak sa prebudil z letargie a zacal zrazu freneticku aktivitu a miesat sa vsetkym do prace, vymyslat, neschvalovat ocrky pre baby co su same doma s detmi, tak neviem, ci chce este vsetkych pred odchodom dobre nastvat, aby mu priali nejaku hnusnu chorobu, alebo kam tym mieri, to by mohli pani z Mindworxu este zanalyzovat :)
 

A to ešte

Nie sme pri menežerkach okolo 30ky ,tam by som dokazal pisat pribehy ,je jedno ci na svk ,alebo v nemecku ...nechcem byt vsak za muzskeho sovinistu
 

Kpi

Velmi autenticky nazor.
 
Hodnoť

toto je tema

na dlhu debatu - najma manazeri a personalisti by vedeli hovorit.
ALe v skratke a velmi zjednodusenej forme - pokial ni eje vola u zamestnanca byt profesional a praca ho nebavi a nenaplna, nevytrieskate z toho cloveka nic navyse a uz vobec nie kvalitu. Involvovany, motivovany a spokojny zamestnanec zacina u sefa, ktory vie nechat podriadeneho rozvijat sa, podporuje ho a chyby vnima ako sucast procesu- je to beh na dlhe trate.
KPI je vynikajuci meraci nastroj POKAIL je SUCASTOU zamestnanca, ktory "chce". Nie ze MUSI.
 
Hodnoť

 

>> toto leto bude rýchlejšie ako minulé, na uhorkovú sezónu môžeme zabudnúť. >> uverejnené 24.8. Edo Chmelár už rieši aj manažment?
 


Najčítanejšie na SME Ekonomika