SME
Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Lieta na nových boeingoch: Priestor na zlé rozhodnutia nemáme (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

Lubenko pekne, ale A320 je aj tak lepsi :-)
 

Airbus?

Nedávno som v jednej epizóde seriálu Vyšetrovanie leteckých nehôd videl podobný problém. Bola to austrálska letecká spoločnosť Qantas a nejaký ich Airbus. Tam elektronika urobila toto isté. Pri ustálenom vodorovnom lete si to stroj náhle zamieril k zemi, presnejšie k hladine oceánu. Ten pád bol tak náhly a prudký, že cestujúcich a rôzne predmety zotrvačnosť vymrštila o strop takou silou, že niektoré plastové stropné dielce sa až rozbili.
Oni mali ale šťastie, lebo boli dostatočne vysoko na to, aby piloti mali čas znova ovládnuť lietadlo a zrovnať ho späť do naplánovanej letovej hladiny. Po pár minútach sa celé znova opakovalo, ale opäť to zachránili, ale už akurát prichádzali k pevnine, kde núdzovo pristáli na prvom možnom letisku, kde už ich očakávala armáda sanitiek.

Bolo to koncom roka 2008 a jednalo sa o poruchu nejakého čidla, ktoré poslalo do palubného počítača inak normálne letiaceho lietadla falošnú informáciu, že pilot nebezpečne stúpa. Teda počítač zabral, a sklopil nos vodorovne letiaceho lietadla k zemi. Hovorím, mali šťastie, boli dosť vysoko, tak bol čas a priestor na záchranný manéver.

Bolo to na značke Airbus, a v roku 2008. Teda letecký priemysel, (v rámci neho aj Boeing,) mal dosť času na to, aby sa takáto vec neopakovala....

A zrejme treba otvoriť diskusiu aj o tom, že akú moc dáme počítačom, a to nie iba v leteckom priemysle. Treba nájsť tú ideálnu cestu, aby počítač pilotom pomáhal a nie z ničoho nič posielal lietadlá k zemi iba preto, lebo niekde nejaké čidlo sa prehreje a vyšle nekorektný signál.

Možno im krivdím, veď ostatné dve nehody ešte nie sú úplne vyšetrené, ale Boeing asi sa riadne nepoučil z incidentu konkurenčného lietadla Airbus spoločnosti Qantas, a tak úspešne pripravil o životy pasažierov dvoch letoch na typu Max...
 

 

Airbus tam mal SW nedostatok. U Boeingu nie je jasne, ci by SW pomohol.

Airbus ma 3 senzory nabehu a ked sa jeden vyrazne lisi, tak pouziva 1.2 sekundy starsiu hodnotu. Vyhodnocovanie da nespravny vysledok v pripade, ze sa senzory lisia, potom 1.2 sekundy davaju spravnu hodnotu a potom sa hned zase lisia. Takto vadny senzor moze namierit lietadlo k zemi, ale taka specificka vada je skor vynimocna.

A pokial su spekulacie spravne, tak Boeing mal v zakladnej vybave len 1 senzor tohoto typu. Ten bol sice testovany a vykazal dost malu chybovost - jedna zavada na milion hodin. To znie dobre, ale staci 110 lietadiel lietajucich nonstop na to, aby sa chyba objavila v priemere kazdy rok. Takze lubovolna chyba jedneho senzora namieri lietadlo na zem. To vyzera nebezpecnejsie.
 

QF72

Ano, QF72.
https://en.wikipedia.org/wiki/...

Bolo to na A330-303. Ta dramatizacia v TV series Mayday bola troska pritiahnuta za vlasy, kazdopadne to bolo ale pekne posusnanicko byt na palube. Pricinou toho zleho inputu mohlo byt cokolvek, nie prehriate cidlo ale Airbus sa z toho poucil. Islo o problem v spracovani udajov v primarnom letovom pocitaci.
cely report tu:
http://www.atsb.gov.au/publica...
V skratke, oplatit sa sediet priputany...
 
Hodnoť

S320 je

A320ka v športovej výbave?
 

 

ano, s elektronovymi diskami :-)
 
Hodnoť

 

Pride mi prilis sebavedomy. Mozno je to tou nervozitou z rozhovoru.
 

 

Pilot by mal byt sebavedomy, najma ak ma za sebou take mnozstva nalietanych hodin. Mensia sanca ze zacne panikarit a tazsie situacie zvladne s chladnou hlavou.
 

 

Pozeravam pravidelne Vysetrovanie leteckych nestasti, co ma nerobi pilotom, ale aspon viem ze ked nie su pri starte vysunute klapky, mam sa zacat bat. Par krat ukazali sebavedomych pilotov ktori neboli schopni pochopit, ze spravili chybu. uz to ze lieta na viacerych modeloch 737 je podla mna zle.
 

 

robil som s nim vela rokov a je to super chlap, je sebavedomy tak akurat
 

Keď má

niekto nalietaných 14000 hodín na Boeingoch nemôže nebyť sebavedomý, lebo je kanón. To neznamená že nie je zodpovedný. Z jeho odpovedí to jasne vyznieva, sú presné a jednoznačné.
 
Hodnoť

 

Manzelka je byvala letuska? A ze letusky nespavaju s pilotmi:D Rozpravky starej matere:) Oneho casu ked som robil v Londyne v hoteli, chodili k nam spat posadky z Emirates. To vam poviem, jedina strbinka nezostala sucha:)
 

tiez to mam z prveho zdroja

kamoska, letuska....odisla lebo sa nemohla pozerat co stvarali jej kolegyne a ake navrhy dostavala od chlipnych pilotov, najvacsich alfa samcov na planete
 

 

Asi bola škaredá a piloti po nej netúžili.
 

 

presny opak, krasna, atraktivna a preto to nemohla vydrzat
 

 

A co myslis, ze sa deje v nemocniciach a ordinaciach, teda pracovne vztahy doktor vs. sestricka?
 

 

nemyslim, viem....sestriciek mam kamosiek ako maku a je to jedna sodoma gomora
najvacsi uchylaci su doktori
 

Takže tebe

z tohoto článku vyplynuli len tieto úchylácke prasačinky? To je na poľutovanie.
 

 

to si sa teraz zobudil po zimnom spánku že reaguješ? čo je na poľutovanie?
 

 

Krásna, atraktívna...a možno ju chlapi nezaujímajú. Dnes je výsostne módna orientácia.
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Ekonomika