SME
Pondelok, 20. január, 2020 | Meniny má Dalibor

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Nová verzia softvéru pre Boeing 737 MAX má byť do desiatich dní (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

<< < 1 2 3 4 > >>

Hodnoť

vylepsenie

Nazyvat "vylepsenim" opravu chyby, ktora mala za nasledok 300 ludskych zivotov, je celkom odvaha...
 

pre nich su to iba jednicky

a nuly, ale tie zbytocne stratene ludske zivoty ich budu stat dost nul...
 
Hodnoť

 

Kedze niesu data tak to bude vylepsenie naslepo na upokojenie situacie ale nesuvisiaci. Neviem ako je to v leteckom priemysle ale predpokladam ze proces testovania nebude ako ked sa vydava aktualizacia pre nejaky mazurekov eshop a moze to trvat celkom dlho. Preto si myslim ze asi robili na niecom uz skor a zhodou okolnosti budu mat novu verziu teraz
 

 

Urcite, co na tom, ze Merkelova meskala nedavno na stretnutie GX v Argentine rave preto, ze jej vladny special nezvlietol kvoli neinformovanosti pilotov o aktualizacii softveru.
 

Merkelová ma Boeing?

Alebo to bolo iné lietadlo?
 

 

Merkelova nema nic. A kedze drvivu vacsinu trhu lietadiel ovladaju dve firmy, nestracaj cas hladanim vyhovoriek.
 

Nerozumiem, akých výhovoriek?

Merkelová nemá vládny špeciál?

Veď píšeš, že

"JEJ vládny špeciál nevzlietol kvôli neinformovanosti pilotov o aktualizácii softvéru"
 

 

Nie, Merkelovej ziadne lietadlo nepatri a ty aj po upozorneni stracas cas. Komu niet rady, tomu niet pomoci.
 
Hodnoť

 

Mne osobne sa tento urychleny update nepaci. Este ani nevedia kvoli comu bola nehod a uz davaju update ktory moze kludne sposobit viac nehod. Kazdy SW sa riadi udajmi zo senzorov takze kludne mohol byt vadny senzor a nie SW.
 

 

Ake prirychle ? Ved na tom pracuju uz pol roka od havarie LionAiru 29. oktobra 2018. Mne sa to zda dokonca prilis pomale, technicky sa jedna o pridanie par riadkov kodu do kontrolneho algoritmu vyhodnocujuceho spravnost vystupov z AoA voci nekorigovanym udajom z pitotovych trubic, polohy nosu lietadla a vertikalnej rychlosti, popripade zapracovat aj zmeny GPS rychlosti v case. Najjednoduchsie by bolo poronavat vystup z AoA, neviem ale, kolko ich madmax ma. Z viacerych sprav predpokladam, ze minimalne 2. Takzeked sa lisia dlhsie ako 5 sekund o viac ako 5 stupnov, MCAS by sa mal deaktivovat s prislusnym zvukovym varovanim.
 

 

Iste a iba takou nahodou vypustaju update hned po pade druheho lietadla.
 

 

Urcite nie nahodou - MCAS sw update do niekolkych mesiacov Boeing oznamil uz v decembri 2018.
Ty pises take hluposti, chlape, az to cloveka boli.
 

 

Ked ta hlupost boli, utekaj doktorovi. Len blbec moze verit, ze aktualizacia softveru urychlena po pade dalsieho lietadla prave po prepade akcii BA je nahoda. Lebo aj v decembri im zakazali lietat,co? Daj este daky blabol, nech sa na vikend pobavime :)
 

 

Ty pises take hluposti, chlape, az to cloveka boli.
 

 

A co nevies citat, ze ked ta nieco boli, mas ist k doktorovi? Aspon by si tu neziapal tie kraviny.
 

 

Az take jednnoduche to asi nebude. Podla toho, co bolo doteraz popisane, samotna aktualizacia softweru problem nemusi vyriesit.

Autopilot vyhodnocuje udaje z velkeho mnozstva senzorov. V pripade Lion Air preto dokazal vyhodnotit, ze nieco nie je v poriadku. Udaje z nich boli protirecive a tak sa vypol.

MCAS je naproti tomu pomerne jednoduchy system. Vyhodnocuje udaje z niekolkych malo senzorov a pracuje nezavisle od inych systemov. Preto ani nezaregistroval, ze autopilot bol vypnuty kvôli chybnym senzorom, nezaregistroval ani fakt, ze lietadlo uz klesalo.

A preto bolo mozne, ze jeden system varoval pilotov "Don't sink!" a zaroven druhy system tlacil lietadlo k zemi. Navyse, ak by aj piloti v kokpite vedeli, ze tam maju MCAS namontovany, nemali ako zistit, co prave robi.

Preto mam dojem, ze na zmysluplne fungovanie MCAS bude treba prerobit viac veci. Len zmeny v softweri sa mi nezdaju byt dostatocne.
 

 

Hlavne sa ukazuje, ze MCAS bol softwarove riesenie hardwaroveho problemu. Po zmene motorov sa posunulo tazisko lietadla a zmensil sa rozsah inercialnej stability lietadla. Na riesenie tohoto problemu bol pridany MCAS, co sa dnes neukazuje ako uplne idealny napad...
 

 

Ad "nezaregistroval ani fakt, ze lietadlo uz klesalo": účelom toho systému je stall prevention. A lietalo môže pokojne aj klesať pri (stále) vysokom uhle nábehu (notorický príklad viď AF447), takže toto samo o sebe nie je nejak zvlášť prekvapivé.

Ad "ak by aj piloti v kokpite vedeli, ze tam maju MCAS namontovany, nemali ako zistit, co prave robi": výstupom MCAS sú iteratívne nose-down zásahy do vyváženia. Akákoľvek aktivita el. pohonu vyváženia je za normálnych okolností v kokpite akusticky aj vizuálne dosť neprehliadnuteľná, rovnako je zjavná aj indikácia aktuálnej polohy vyváženia - je hneď vedľa veľkých hlučne sa točiacich kotúčov vyváženia. Pričom to, ako reagovať na nežiadúcu divergentnú aktivitu el. trimu (trim runaway) je jedna z rutinne trénovaných vecí. To, že správne nezareagovali na iteratívny trim runaway (ako správne zareagovala iná Lion Air posádka pri predposlednom lete) je preto napriek (v tom čase) nedostatočne komunikovanému MCAS systému skôr prekvapivé. Predpoklad je, že nezaregovali pre hluk (alarmy, stick shaker), stres a kognitívne preťaženie.
 

 

Jasne ty to zrobis za 10 minut, netreba to ani testovat budeme ti verit. O tyzden na to 10 lietadiel padne vsak, lebo boze zabudol som ze je tam delenie nulou.
 
Hodnoť

...

Boeing v Bangalore pracuje na plne obratky....
https://jobs.boeing.com/locati...

:-)
 

<< < 1 2 3 4 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Ekonomika