SME
Streda, 11. december, 2019 | Meniny má Hilda

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Luxembursko zavedie bezplatnú verejnú dopravu (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

Ako

daňový raj si to môže dovoliť.
 

 

Luxembursko - socialisticky raj.
Teda podla dennika SME N a pravicvych ideologickych priruciek nasich stran. Ci aj na toto sa najde nejaka vynimka z danych ideologickych pravidiel?

Viete co ja si myslim?
Ze dnes su v mnohom prave postkom staty kapitalistickejsie nez tie zapadne.
My sme papezskejsi od papeza.
 
Hodnoť

Zasa tí socialisti

Nie som síce zástanca sociálnych experimentov resp. inžinierstva, ale radšej nechám protesty na expertov a profesionálnych politikov. Teraz by mohol Sulík a iní ekonomickí experti napísať Luxemburskému veľkovojvodovi a aj premiérovi (určite to musí byť kryptokomunista alebo v lepšom prípade zarytý socialista) niečo o tom, ako sa vo svojich rozhodnutiach mýlia, zabíjajú "trh". Pre prípad, že by ho nebrali vážne, mal by preventívne podať na DG Comp podnet na preskúmanie porušenia pravidiel hospodárskej súťaže Luxemburskom.

A mohol by sa k nemu pridať aj Jančura, lebo on už určite mal pripravený bombastický marketingový plán ako skvalitniť v Luxembursku verejnú osobnú dopravu a toto mu určite urobili naschvál (no a určite v tom má prsty aj zlý Flixbus, ktorý určite na tomto ťahu spolupracoval).
 

RE:

Rozloha Slovenska je 49 tis. km2, rozloha Luxemburska je iba 2,5 tisíc km2, tzn. Luxembursko má neporovnatelne menšie územie. To znamená, že ľudia tam nebudú využívať verejnú dopravu na dovolenky, výlety, a ako noclaháreň alebo inak povedané ubytovanie zadarmo.

Okrem toho Luxembursko je najbohatšia krajina Europy - HDP podľa parity kúpnej sily tam dosahuje 110 tisíc USD, zakiaľčo u nás je to iba 35 tisíc USD. Z čoho vyplýva, že Luxwmbursko si môže dovoliť zafinancovať takúto službu.

Určite to lepšie vymysleli ako FIco v SR. Beplatná doprava by mala byť zavádzaná postupne: naprv MHD, potom prímestské autobusové a vlakové linky, potom diaľkové autobusy a až úplne nakoniec ďiaľkové vlaky. Fico to urobil úplne naopak.
Najprv treba dať zadarmo autobusy preto, lebo náklady na dopravu sú oveľa nižšie ako vlaky.
 

Bezplatná doprava

Luxebursko som niekoľkokrát osobne navštívil (letecky, vlakom) za služobnými povinnosťami resp. v roku 1991 aj súkromne. Mám vlastné skúsenosti s tamojšou verejnou dopravou i individuálnou dopravou. Mne išlo vo len o všeobecný princíp, že často u nás laici na dotknutú oblasť (niekedy aj prekvapivo na dosť všeobecne známu ekonomickú) mudrujú a hľadajú samé negatíva. Vo všeobecnosti je lepšia pre občanov silne subvencovaná verejná osobná doprava (viď. v porovnateľných štátoch ako sme my - Švajčiarsko, Rakúsko, ...), ako stavenie "ciest na poschodia", zabetónované plochy na parkoviská a zápchy. Pri bezplatnej doprave ide len o to, či štát zaplatí cca 100 % EON alebo cca 70 ako to je dnes v celej Európe bežné. ZSSK a ŽSR nie sú v porovnaní s železničnými podnikmi v iných štátoch EÚ nejako mimoriadne pažravé na ŠR a kvalita, čo poskytujú zhruba zodpovedá štátnym subvenciám (nehovorím, že by to nemohlo byť lepšie), paradoxne najlepšie hospodária železničné podniky v pobaltských krajinách (bývalí komunisti).
Na postupnosť zavádzania bezplatnej resp. temer bezplatnej dopravy mám svoj názor, za prioritu považujem hlavne zapchávanie radiál vo veľkých mestách dochádzajúcimi "dedinčanmi", takže preferujem silnú podporu prímestskej dopravy železnica, prípadne autobusy, tam kde dni je železnica), doriešenie dostupnosti prestupných uzlov v rámci miest a nadväzujúcu mestskú dopravu. Samozrejme Luxembursko je špecifický prípad, charakter dopravy a aj počet "duší" čo tam býva a chodí za prácou. Pre nás budú dobré praktické informácie a skúsenosti zo systému, treba sa poučiť na skúsenostiach iných a neopakovať chyby.
 

Re:

Súhlasím s tým, čo ste napísali okrem tej úplne bezplatnej dopravy. Pretože keď je niečo úplne zadarmo, tak sa tým plytvá alebo sa to nepoužíva na to, na čo je to určené. Napr. pred rokom 1989 boli niektoré potraviny také lacné (veľmi silno dotované), že ľudia nimi kŕmili prasce. Lebo šunka bola drahá (až 10 Kčs za 100 gramov šunky). Plytvanie alebo nevyužívanie vecí na ich účel znamená v konečnom dôsledku stratu pre všetkých ľudí v krajine. Pretože ak sú vlaky zadarmo, tak to zvýši cenu všetkých ostatných tovarov v štáte, keďže tie stratené peniaze treba niekde vybrať na daniach.

Ďalší príklad je dnešná Venezuela. Tam boli v 80.rokoch krvavé demonštrácie, keď sa vláda rozhodla trochu zvýšiť ceny benzínu, aby neboli takmer úplne zadarmo. Dopadlo to tak, že vláda ustúpila a nasledujúcich 30 rokov tam je benzín takmer zadarmo, Dôsledok vidíme teraz. Dnešná Venezuela je príklad toho, ak sa opatrenia ako vlaky zadarmo zavádzajú vo viacerých oblastiach a vo veľkej miere.
Vo Venezuele podľa mňa nemajú ľudia vôbec ekonomické vzdelanie, pretože v čase, keď tam ešte bola demokracia, tak tam nezvolili vládu, ktorá by zrušila benzín takmer zadarmo a ľudia by z neho platili napr. 25 percent.

Ja som za výrazné dotácie do verejnej dopravy a to do takej miery, aby cestovný lístok pre jednu osobu po dotácii bol lacnejší ako spálený benzín autom. Pričom som za ZĽAVY pre dôchodcov (napr. 50%), pre ľudí nad 70 rokov (zadarmo), pre žiakov a študentov (tí by sa vozili za 25 percent), pre kojencov (zadarmo), pre ľudí v hmotnej núdzi cestujúcich za prácou (napr. 50 percent).
 
Hodnoť

 

Tak a teraz si pozriem tú názorovú konzistentnosť hrdinských diskusných bojovníkov.
 
Hodnoť

skôr nevyhnutnosť

ako sociálny experiment. Asi najschodnejší spôsob ako presvedčiť ľudí využívať verejnú dopravu. Reštrikčné opatrenia by sa asi odrazili na volebných preferenciách. Navštívil som túto krajinu tesne po revolúcii a už vtedy bolo hlavne mesto preplnené autami a fungovalo to tam asi len vďaka tolerantnosti a ohľaduplnosti vodičov, aká tu nebude asi ani za 100 rokov.
 
Hodnoť

 

Už aj do Luxemburska zavítal socializmus. Konečne ;-)
 
Hodnoť

 

Dost ma prekvapilo ze je to jedina krajina. Toto tu malo byt uz davno. Co je tiez zarazajuce ze sa to netyka jednej spolocnosti. To fakt vyzera ze niekto niekomu nezaplatil, aj ked mozno sa mylim.

Toto by malo byt v kazdom velkomeste a nech to zaplatia vodici osobnych aut. Alky ma zmysel ked si kazdy truhlik moze ist autom po meste ked sa tvoria brutalne zapchy?
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Ekonomika