.. v roku 2004 na školení v Pardubiciach od jednej medzinárodnej obchodnej spoločnosti podnikajúcej s MLM marketingom. Síce v tomto odvetví som nikdy nepůsobil ale nedá sa mi zabudnúť okrem jasajúceho davu na prednášku istého amerického veľkopodnikateľa, ktorý presne o tomto rozprával... Hovoril o zmene správania spotrebitelov, ktorý si momentálne v strednej Európe nevieme predstaviť. V tom čase sa v CZ a SR vo veľkom stavali hypermarkety a on tvrdil, že toto bolo v USA tak pred 20 rokmi, a teraz sa zmenili na menšie obchodné centrá zo supermarketmi alebo logistické sklady/fabriky. Rozprával, že hybermarket, standard cca 10 000 m2, nieje koncipovaný na to, aby si si šiel kúpiť čerstvú zeleninu, 4 husky a 1 nizkotučný jogurt. Vtedy sme poznali do vrchu naložené koše od oblečenia, elektroniky až po potraviny, a nič také, ako nákup pár drobností v ruke a rovno k pokladni nam nehovorilo... Dnes je tu internet, moderné obchodné centrá, ,,blšáky" už prakticky neexistujú a do ocbhodu ideme kúpiť tam max niečo pod zub alebo zajtra na obed/raňajky... . Vačšina spotrebiteľov už pozerá aj na to, čo kupuje. Len cena / len veľké balenie už nieje to, po čom spotrebiteľ túži.. /Ak nerátam socky samozrejme, pre nich su low-cost akcie v čase dávok/ . Rozhoduje aj celý koncept ako daný obchod vyzerá, ako sa v ňom spotrebiteľ cítí. To, že je niečo vačšie neznamená, že musí byť lepšie/ príjemnejšie prostredie.. . Proste presne do detailu sa v posledných rokoch naplnilo to, čo som si vypočul ešte ako 18 ročný niekde na tribúne hokejového štadióná v roku 2004. Tento článok mi prijemne pripomenul to, že pán dobre poznal pokrok doby a preto dobre vedel, čo hovorí :-)
Ja si pamatám len niektoré momenty, je to fakt dávno :D Ale musím uznať, že mal zo správaním obchodných reťazcov a spotrebiteľov absolútnu pravdu. Tiež tam bola reč o pochybnej kvalite lacných produktov z důvodu tlaku na znižovanie nákladov a atd.. Ale fakt už si nespomeniem...
co su to preboha husky???:)) hmm, no velky prorok to je, veru... velke hypermarkety niekde ostanu, samozrejme ze sa neuzivia v okresnej dedine... ale v Bratislave maju svoje miesto, Tesco ich vyuziva napriklad ako centrum e-shopu... hypermerket moze sluzit tiez ako distribucne logisticke centrum mensich predajni... opat to robi Tesco, v Bratislave... o inych neviem... takze v Bratislave hypermarkety maju svoje miesto, bez nich by nefungoval ani e-shop a otazna bola logistika malych predajni (nemyslim ze vsetky zasobia z distribucneho centra pri Novom Meste nad Vahom a ze je to efektivne...)
Nie je to iba v Bratislave najväčší hypermarket v Košiciach už minulý rok zmenšil plochu asi o tretinu a nikomu to nevadí ,naopak pribudli nové obchody ktoré v tomto komplexe chýbali. Netreba zabudnúť na to že tieto veľké hypermarkety stavali na tom že sme po páde socializmu do nich chodili s otvorenými ústami pretože až na pár vyvolených čo chodili na západ sme my čo sme si užili nakupovania a vystávania v radoch za predchádzajúceho režimu niečo také nevideli. Teraz keď máme v meste Kauflandy ,Lídle ,Billy u nás Freshy a neviem ešte čo a máme to pod nosom nás už obchody ako Tesco nejak veľmi nelákajú a to oni zatiaľ ešte fungujú ,dvaja veľký sa už z nášho mesta porúčali ,Carefure a Hypernova.
Pridam jednu vec, ktorou mne osobne hypermarkety piju krv - neustale premiestnovanie tovarov, aspon raz za pol roka. Ak to robia v planej nadeji, ze ked zakaznik pri hladani musi prejst celou mega plochou, tak nakupi viac, tak v mojom pripade sa mylia a dosiahnu len to, ze nabuduce pojdem nakupit do mensieho.
Ono niektore tie marketingove aktivity su uplne mimo a na niekoho nefunguju ani omylom, to iste ako ked sa niekto kazdy druhy den hra s cenou tovaru s nadejou, ze si to nikto nevsima, CHYBA!
Podobnu strategiu pouziva okay elektro - ak vstupis do predajne, musis prejst celou, ziadne skratky priamo do casti, kam chces ist. Vysledok? Ked si chcem kupit baterky, ziarovky a podobne, Okay je pre mna predajna poslednej volby.
K tym som zhovievavy, radsej nech ma predavac na svojom useku oslovi, akoby som ho musel hladat v pripade potreby. Problem je len v tom, ze ma nutia prejst vsetkymi usekmi a tym padom sa dostavam do pola posobnosti mnohych :-)
Sám som niekoľko krát videl ako tovar v cene napríklad 19,90 € v pondelok, stál v štvrtok 22,90 € v akcií a mal byť ,,údajne" zlacnený z 29,90 €---- išlo vtedy o MP3 prehrávač... Normáůne som išiel vtedy za vedúcim predajne sa ho opýtať, či si myslí, že ľudia su tak sprostý.. . Celý červený sa odvolával na to, že si nemože pamatať každú položku a začal predstierať , že nemá ani minutu čas a nech pridem ,,zajtra" ak chcem dať podnet ... .
kvôli prilisnej velkosti som v Tescu prestal nakupovat, ved kym sa dostanem k tym veciam, ktore chcem, riadne sa nachodim. a chodim radsej vonku ako medzi regalmi.
Nikdy nezabudnem, keď som bol...
To už ani nieje podstatné...
hmm, no velky prorok to je, veru...
velke hypermarkety niekde ostanu, samozrejme ze sa neuzivia v okresnej dedine... ale v Bratislave maju svoje miesto, Tesco ich vyuziva napriklad ako centrum e-shopu...
hypermerket moze sluzit tiez ako distribucne logisticke centrum mensich predajni... opat to robi Tesco, v Bratislave... o inych neviem... takze v Bratislave hypermarkety maju svoje miesto, bez nich by nefungoval ani e-shop a otazna bola logistika malych predajni (nemyslim ze vsetky zasobia z distribucneho centra pri Novom Meste nad Vahom a ze je to efektivne...)
Ešte si zabudol na krv pijúcich ...
presne
No áno !
Presne tak !