SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Štyristo elektrických áut už dotáciu má. Štát zvažuje, že podporu predĺži (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

podporovat zo statneho rozpoctu

vlastnikov Porsche moze iba idiot...
 

 

Alebo socialny demokrat.
 

 

Je to chore a taketo auta mali byt vopred vylucene z dotacii.
 
Hodnoť

 

Idea pekna, ale rozsirenie a prevazenie nad fosilakmi potrva na Slovensku aj 1/2 storocia (ci mozno aj dhsie), pretoze

- infrastruktura skoro total nula
- ceny aj tych najlacnejsich e-aut 3x vyssie jak podobne velky fosilak podobneho druhu v podobnej vybave. A dat za e-auticko 8-9k € alebo 25k € (pripadne 12k € a 35k €), pripadne este viac je rozdiel
- niektore parametra e-aut total bieda, hlavne cas nabijania a dojazd priemerne 5x mensi jak u fosilakov, to by som pri mojom jazdeni kazdy den stravil 1/2 hod na rychlo-nabijackach ako blb

Pri hustote a pocte a moznostiach nabijacich stanic (s ktorymi by som vlastne ani nemal nepocitat) by som sa s e-autom s papierovym dojazdom 270 km (a realnym 200 km) bal ist do susedneho kraja, resp. dalej ako 70-80 km. Treba pocitat cestu spat (to uz mame 150 km) a plus rezervu 50 km, pretoze staci stredna zapcha a som v prd.... A e-auto sa nemoze len tak lahko lanom tahat, to treba nalozit na odtahovacie auto a stovecka fuc.

Na Slovensku je cca milion osobnych fosilakov. Keby malo byt milion e-aut a ked si to ludia budu chciet nabijat v praci, na ulici, v obchodnych centrach, na sidliskach, na rychlonabijackach a keby to clovek potreboval nabijat len kazdy druhy den, kde su tie STATISICE (!!!!!!!) nabijacich stojanov na vsetkych uvedenych (aj neuvedenych) miestach, aby si to tam cinziakovy cloviecik bez garaze mohol nabijat 1-2-3-4-6-8 hod ...

Na Slovensku je cca milion osobnych fosilakov, zaujem o e-auta je vyse 400 kusov, to je uzasnych 0,04%. To su prave ti entuziasti co si nemohli dovolit drahu Teslu a nevadi im, ze maju elektricke golfove vozitko s ktorym mozu jazdit vo svojej voliere s 70-80 km vybehom !!!!!!!!!

Idea e-aut moze byt spravna, ale sme este len na absolutnom zaciatku! Pripadam si ako pred storocim v 1917, ked malo "automobil" na uzemi buduceho Ceskoslovenska asi 5 a pol cloveka a tiez mozno riesil v akej voliere s akym vybehom moze na tom automobile behat, kde natankuje a ci je schopny s tym automobilom prejst (bez zlozuiteho planovania a odbocovania a hladania cerpacich stanic) celu republiku, ktoru by preprdkal pri uzasnej 25-30 km/h rychlosti.
 

 

navyse:
- kapacita baterii e-aut v zime moze klesnut aj o 1/4 ci 1/3 (problem ako svina)
- vo fosilaku mozem mat niekde zasitu 5-10 l bandasocku zeleznej rezervy a fakticky si pekne nosim so sebou 100-200 km dojazdu
 

 

Vobec si nemslim, ze mas pravu, kedze uz tak za 15-20 rokov bude omnoho lacnejsie si objednat odvoz samojazdiacim automobilom, nez vlastnit vlastne. A tie budu v prevadzke skoro stale, tj sa budu obmenovat v 2-3 rocnom cykle a nabijanie nebudes riesit Ty. V pripade, ze objednas dlhu jazdu, pride nieco na sposob vodikovych clankov. Ale vela ich nebude, kedze 95% jazd je pod 50km.
 

 

Pridaj trochu. Nieje sanca aby na Slovensku fungovali samojazdiace taxiky v tak kratkom horizonte.
Vodikove clanky na dlhsiu jazdu?
Nazvat ta optimistom je slabe slovo.
 

 

Nemusim pridavat, toto je pesimisticky scenar. ;-) Ono si treba uvedomit, ze tuna nejde o nejaku technologicku zabavku, typu novy smartfon. Krajiny, ktore nasadia ako prve samojazdiace technologie, ziskaju neskutocny ekonomicky nadskok, napriklad je uz teraz nedostatok soferov pre kamionovu dopravu, pricom pocet prepravovaneho tovaru stale rastie. Ziadna krajina, ktora chce byt konkurencieschopna, si nemoze dovolit odkladat nastup samojazdiacich automobilov. V USA ich budu mat do 5-10 rokov, Europa bude musiet velmi rychlo nasledovat.
 

 

Prepac ale tie technologie vobec niesu otestovane a pripravene na dnesnu zhustenu premavku a kvalitu ciest.
Bol pred par dnami clanok o samojaziacich taxikoch. Tie ale jazdili len na predmesti na velkych a prazdnych cestach.
Problemom samojaziacich aut su ludsky vodici a to sa len tak neprekona.
K tym kamionom - pridaj soferom na plate a soferov budes mat dost, alebo pouzivat iny druh prepravy, alebo neprepravovat tolko tovaru krizom-krazom alebo staci dalsia kriza a vodicov bude nadbytok.
Dnes nieje co odkladat. Samojazdiace auta su v plienkach(technologicke preview) a este dost daleko od nasadenia do naozaj realnej prevadzky.
Plus este nieje k tomu ani legislativa(to bude inac tiez poriadny oriesok).
Samojazdiace auta nevies nasadit z dna na den a tak nikto nema sancu ziskat ziaden neskutocny ekonomicky naskok. Nasadzovanie bude veeeeelmi pozvolne.
O tych 5-10 rokov budu mozno jazdit v USA ale nebude to ziadna masovka a urcite nie na vytazenych cestach.
Samojazdiace auta maju este vela nezodpovedanych otaznikov(od technologickych po pravne)
 

 

Nechapem argumenty typu, "pridaj kamionistom na plate", ked velmi dobre vies, ze im nikto neprida. Presne naopak, firmy budu tlacit, aby ich co najskor nahradili stroje. Legislativa nie je ziadny problem, mnoho statov v USA ju uz ma. Ide len o povolenie tychto technologii jazdit na cestach. Ludia dennodenne zabijaju na cestach stovky inych ludi,a nikto sa nejde potrhat, poznas niekoho, co zabil cloveka autom a isiel na tvrdo sediet? Vsetci dostanu len podmienku. Cela legislativa sa zvrne len na to, ake poistenie bude pootrebne zo zoaciatku, kym nie su dostupne dobre poistne modely. A co sa tyka tvrdenia, ze nebudu nasadene masovo a na vytazenych cestach, to je dalsi omyl, Americania soferuju denne 1-3 hodiny aby sa dostali do prace, spravia vsetko, aby mohli ten cas stravit inaksie. Ale v pohode, bavime sa o buducnosti, kazdy ma svoje argumenty, o 15 rokov budeme mudrejsi. ;-) Ja tvrdim, ze ludia si ani nevedia predstavit, ako sa zmeni svet za 10 rokov.
 

 

OK, som zvedavy na buducnost.
Samojazdiace auta maju v nej miesto (niesom proti nim). Pohybujem sa vo svete technologii nejaky ten rok a urobit samojaziace auta naozaj spolahlive momentalne nejde(dost vazne pochybujem, ci sa toho vobec dozijem). Ovela jednoduchsie technologie dnes nevieme urobit tak aby boli vysoko spolahlive(100% spolahlivost je nedosiahnutelna).Jeden z velkych otaznikov je ich integracia do aktualnej dopravy.
Mnoho statov USA ma legislativu? Ma legislativu ale nie uplnu/dostatocnu na plnohodnotnu prevadzku samojazdiacich aut.
Pri troche smoly a unahleneho nasadenia takychto aut, to moze takymto autam uskodit a odstavit ich na dlhu dobu. Preto by som bol ja velmi opatrny.
Tiez si mylsim, ze samojazdiace auta nieie top priorita.
 

 

To je presne ten tozdiel medzi nami v uvazovani. Ty uvazujes, ze to pred nasadenim treba dotiahnut co najblizsie ku 100%. Aj sa tiez pohybujem v IT hodnu dobu a moje skusenosti hovoria, ze technologie treba nasadit okamzite, ako je lepsia nez ta predchadzajuca, hlavne, ked ma potencial na dalsie zlepsovanie. A povedzme si na rovinu, ludia su mizerni soferi a navyse sa sa to kazdym rokom zhorsuje, 15 rokov naspat zacali telefonovat, teraz uz za volantom chatuju. Pocet mrtvych narasta, 90% ludi fakt nechce soferovat, ale musi. Co sa tyka interakcie s obycajnymi sofermi, tam problem nebude, nakolko tieto auta su podstatne predvidatelnejsie, lebo dodorzuju vsetky pravidla, mierne obavy mam len o cestnych piratov, ktory si celkom lahko mozu vybijat zlost a sikanovat taketo auta. Ale kedze auto ma dostatot senzorov na vyrabu dokazovych prostriedkov, ak bude zaujem zo strany policie, je to velmi lahko riesitelny problem. A co sa tyka priorit, v USA rocne zomrie 30 tisic ludi a cislo stupa, ale to nespravi z toho prioritu. Prioritou je balik penazi, co je skryty za tym. A prvy z neho zhrabne velku cast, vsetci to vedia.
 

 

V tomto pripade ano,lebo tu nejde o to, ci na polhodinu vypadne server alebo nebude fungovat pokladna. Samojazdiace auta su neprebadana oblast. Pri samojazdiach autach to bude musiet byt dotiahnute dost blizko k tym 100%.Pozri si ake pravidla/kvalita je pozadovana od softveru v lietadlach, nieco podbne bude musiet byt aj v samojazdiacich autach. VIes i predstavit tie zaloby v USA zaslubenej to krajine pravnikov.
Suhlasim, ze dost ludi nechce soferovat ale samojazdiace auta este na to nemaju aby vo velkomestach zvladali preplnenu dopravu. To, co som zazil napriklad v Nice by samojazdiace auto nerozdychalo ale ludsky vodici to zvladali. Preco, lebo nedodrziavali pravidla, ktore v situaciach, ktore sa tam deju ani nejde uplatnovat,lebo by doprava totalne skolabovala. Staci byt len na Slovensku a grantujem ti, ze tie zapchy a sposoby soferovania nasich vodicov by samojazdiace auta nerozdychali ani nahodou. Ako som spominal,tak toto povazujem za najvecsiu prekazku rozmachu samojazdiach aut, lebo problemy s dopravou(zapchy, jazdu na cervenu, arogantnych vodicov/chodcov/cyklistov) su nevyriesitelne. Toto plati pre vsetky vecsie mesta. Ani infrastruktura na to nieje pripravena.
Samojazdiace auta caka velmi pomale integrovanie. Tu by to chcelo ich naraz plosne nasadit a to nejde. Ak pracujes v IT, tak taketo stavy urcite poznas. Stava sa, ze staru technologiu nejde nahradit novou(kvoli vysokym nakladom,potrebnej dlhej odstavke,...) a chtiac-nechtiac sa musi udrziavat ta stara. Zazil som to viackrat.
Podla toho, co dnes vidim okolo, sa technologie nasadzuju este len s viziou byt lepsimi ako tie stare (niekedy aj bez vizie ale len s tym ved nove musi byt lepsie). Na trh sa dostavaju nedorobky a v softvery to niesu niekedy ani beta verzie. Casto vdaka nekompetentnym riadiacim pracovnikom Svet sa zenie prilis rychlo dopredu, aj ked to nepotrebuje.
Kamarat robil konstruktera v mercedese a hovoril, ze auto kupovat jedine po facelifte. Nikdy nie prvu generaciu.
 

schyzofrenia na Smeracky sposob

ministerstvo zivotneho prostredia dotuje z nasich dani nakup luxusnych elektrickych hraciek. zaroven to iste ministerstvo vydalo kladne stanovisko k pokracovaniu tazby lignitu o dalsich 15 rokov a k jej dotovaniu sumou 90 mil rocne
 

 

A drevo tazime hedna radost, kde sa im zachce.
 

 

jak nejde len tak lanom tahat ?
https://www.youtube.com/watch?...
a este sa aj nabija
 
Hodnoť

Rád by som

prečítal okrem dotácií aj niečo bližšie o akumlátorov, napr. o cene, životnosti, výparov pri prevádzke a podobne. Vedia vôbec tí prví záujemcovia ako často budú musieť meniť tieto akumltory počas životnosti auta?
 


Najčítanejšie na SME Ekonomika