SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Trump pohrozil automobilkám, Ford preto nepostaví továreň v Mexiku (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

Čo ma toto

spoločne s demokraciou a slobocným podnikaním,ked sa Prezident vyhráža vykorisťovatelovi Mexikáncov ? Je snad diktator ? Či len prebral Putinovu agendu ?
 
Hodnoť

1/3

"V utorok ale ohlásila, že namiesto toho investuje 700 miliónov do modernizácie svojej továrne v americkom meste Michigan."

Myslíte to mesto Michigan, ktoré sa nachádza v štáte Detroit?

Alebo ešte je tu tento Michigan - https://en.wikipedia.org/wiki/... , ale pochybujem, že by tam niekto staval fabriku.
 

 

Presne ale naopak. V štáte Michigan kde sa nachádza mesto Detroit.
 

3/3

Čítanie s porozumením a chápanie irónie asi nebude tvojou silnou stránkou, však? :)
 

 

Nie.
Čo je to irónia ?
 
Hodnoť

 

Co to zase poti, aku dovoznu dan, sak oni mozu mat vonku fabriky pre zasobovanie Europy a potom nedovezu do USA nic. Populista jeden.
 

pre Europu ma tusim

fabriky vo V.Britanii .Dovoznu dan si moze dat taku velku aku chce a moze ju nazvat hocijako napr.spotrebna dan a obide tak colne dohody s jednotlivymi statmi. Napr. pred dvoma mesiacmi dali Cine antidumpingovu dan na ocel vo vyske 360 percent.
 

populista si TY

Lebo ani nevies aky dolezity je pre Ford trh USA. Inak by si netrepal blbosti ohladne toho ze bude vyvazat do EU. Ak Ford strati USA tak moze zatvorit tovarne...
Tu je velmi dobre vidiet ako 'dobre' su informovani ludia ako si Ty a TEbe podobni...
 

 

Nomozem byt populista pretoze ja ludom neslubujem pecene holuby do huby.
 
Hodnoť

 

Nie sú tie štáty v NAFTA? Nejdem googliť, ani ma teraz podrobnosti NAFTA nezaujímajú, ale čo zase vymýšľa, zaváňa to protekcionizmom a ten nikdy nič dobré nepriniesol ani neprinesie. Nechaj Trump mamutie firmy ako GM a Ford žiť a nemontuj sa im do biznisu, nech si udržia postavenie na trhu, nech sa im darí a odvádzajú dane, nech sa darí aj Mexiku. Dobre rozumiem, že Trump je zodpovedný za Američanov a na Mexičanov a celé Mexiko sa môže zvysoka, ale určite nie bariérami pre vlastné firmy. V neposlednom rade, priemerná hodinová mzda v automobilkách v USA je 23,83 USD/hod a Mexiku je 3,29 USD/hod., takže Amíci by si priplatili za rovnaké auto tak dve tisícky, čo by ťažko predýchaval nejeden národniar, ja určite nie.
 

Lenze, tieto automobilky

dostali od USA vladnu pomoc, pretoze de facto v roku 2008 skrachovali. Tato pomoc bola skutocne astronomicka. Jednalo sa o desiatky miliard dolarov.
https://www.thebalance.com/aut...

Pokial by americka vlada nechala mamutie formy ako GM a Ford ''zit a nemontovat sa do ich biznisu'' tak by mozno uz cast z nich na trhu nebola. Automobilovy premysel by v ruinach a je dost mozne, ze konkurencia z Europy, alebo Azie by vyrobu presunula do Mexika.

Kazda vlada sa snazi o to aby jeho ekonomika a konkurencioschopnost mala silnu poziciu. Nemecka vlada bude mat plne ruky prace aby zachranila VW, ktory je podla mna pred krachom. Rovnako ako aj Deutsche bank za oplatku tieto firmy budu musiet sledovat narodne zaujmy aj keby si zakaznici mali priplatit dve tri tisicky. Tieto ''mamutie'' frmy by nikdy neboli mamutie, pokial by za nimi nestali silne vlady statov ktorych ekonomika je obrovska.
 

otazne je...

... ci ten de facto krach nesposobilo prave to , ze nemozu robit obdobne kroky...
 

No myslim, si ze to

nemusi byt uplne pravda. Zlyhal celkovo management. Myslim si to preto, pretoze nemecke automobilky rovnako ako aj japonske, alebo korejske mali v USA vyrobne zavody. Oni pomoc nepotrebovali, pretoze auta nepredavali so stratou ako ich americka konkurencia. Ked som bol v USA, tak som bol sokovany mnozstvo aut znaciek, mercedes, audi, toyota, kia na americkych cestach. Dokonca i porsche. Zakaznici jednoducho prestali mat zaujem o americke automobilky a to je zlyhanie managementu. Cena ludskej prace je sice dolezita, ale nie az tak ako v minulosti, pretoze uroven automatizacie je vysoka.
Management Fordu, GM vlastnil velke mnozstvo tryskacou, ktore lietali po USA, dokonca ked si isli pytat pomoc do Washingtonu, tak tam priletelo niekolko firemnych tryskacou, za co boli velmi kritizovany. Pychu ameriky Chrysler dokonca kupil Fiat (BTW ten tiez dostaval stedre dotacie od Talianskej vlady).

Dolezite je pripomenut, ze priemerna cena prace je v USA casto lacnejsia nez ta v Europe. Airbus stavia obrovsky zavod v USA, pre americky trh a vyroba ich lietadiel tam bude lacnejsia aspon o 30%. Rovnako to maju mnohe Europske automobilky. Cize, vsetko presuvat do Mexika nedava vzdy ekonomicky zmysel.

Tesla je dokaz, ze dnes su v USA shopni sikovni ludia vybudovat automobilku od nuly a o ich produkty je zaujem. Auta od Tesly maju spickovu technologiu a tradicne americke znacky sa k tomu ani nedokazu priblizit.
 

 

tesla je prerobeny mercedes ktory bol kompletne vyvinuty v nemecku. Tu nebol ziadny "USA shopni sikovni ludia vybudovat automobilku od nuly"
 

 

Tak toto tvrdenie vyzaduje dokaz. Co ja viem je, ze tesla dodavala nejake pohonne jednotky pre elektricky mercedes
 

VW je pred krachom?

tak to dufam si shortol čo najviac ich akcií, to budeš mať výnos jak sviňa. ja som naopak hned po tom škandale investoval do fondov kde očakavali ich rast. no uvidme kto z nas dvoch zarobi.
 

Velmi neobchodujem, ale

nieco malo som kupil a potom ked to trochu slo hore tak predal. Pred krachom si myslim, ze rozhodne su, ale aspon pred vyznamnym odpredajom aktiv. Dovod je ten, ze vskutocnost sa este dopad dieselgate nedostavil. Momentalne je ze uz je znama vyska pokuty od americkej vlady, ktora cini 14,7 miliardy dolarov. Je nutne pripomenut, ze VW predaval v USA pomerne malo aut. Ziadne velke cista aj tak je tato pokuta astronomicka viac, nez profit celeho koncernu za bezny rok. Podobne pokuty budu v Kanade v Koreii dokonca zakazali predaj VW uplne. V Europe ich zaluju investocne fondy, banky, regionalne vlady ktore investovali do ich akcii. Pretoze sa jednalo o podvod hodnota akcii a investicii. VW bude dojnou kravou pre vsetkych a na investicie a modernizaciu im uz neostanu prostriedky. K tomu im uteka vlak napriklad v elektromobiloch. Ich auta casto nemaju moderne IT technologie, napriklad sa nevedia ani same zaparkovat atd.
 

 

Aha, takže pre konkurenciu z Európy a Ázie je Mexiko výhodné. Nie je podľa teba a Trumpa výhodné štátom nariadené doma draho vyrábať?

Je trošku rozdiel, keď štát zachráni návratnou pôžičkou automobilku alebo banku, ktoré sú "too big to fail" a rozdiel, "montovať sa im do biznisu" a vyrubiť im na produkciu dane a prikazovať, kde majú podnikať, hlavne, keď sa jedná o USA a nie nejakú Čínu alebo banánové Rusko.

Nemyslím si, že mamutiu firmu robí to, že za ňou stojí štát. Starý Ford vybudoval jednú z prvých a najväčších firiem v časoch takmer čistého kapitalizmu.

Kvôli 700 miestam má automobilka vyrábať o 2 tisícky drahšie autá ako by mohla? Veď to je konkurenčná samovražda. Ešte do toho montovať národný záujem. Keď počujem národný záujem, napadne na Hitler so Stalin, ktorému dobre sekunduje Putin, a je mi na zvracanie. Skús radšej používať ekonomický záujem, hospodársky záujem. Národný záujem, to je ale blbosť, ako z nacistického plagátu.
 

Pouzitie terminu

''narodny zaujem'' bolo nestastne, ale napadlo ma to preto, pretoze urcite pri nakupovani napriklad zbrani pre americku armadu sa uprednostnuju domace spolocnosti oproti zahranicnym. Americka armada nakupuje i v zahranici, ale iba ked je to nevyhnutne, alebo aby podporila nejakeho spojenca.

Tiez ked som napisal, ze by konkurencia z Europsky alebo Azie presunula vyrobu do zahranicia napriklad Mexika, nebolo uplne spravne. Oni totizto v USA uz vyrabaju a su schopny konkurovat tradicnym americkym znackam. Ford jediny dokazal celkom dobre ustat tuto krizu, pretoze rodina zasahovala do vedenia a nedovolila aby si to ''rozkradli'' ako tie ostatne spolocnosti. Tam zlyhal management, ktory nedokazal udrzat tieto spolocnosti konkurencioschopne.

To, ze si Trump udrzi zamestnanost doma nie je az tak hlupy krok. Cena prace je dnes iba zlomkom z celkovej ceny a presuvat vyrobu ''vyrobkov'' pre americky trh mimo USA znamena dalsie naklady. Urcite by vyroba mala byt diverzifikovana, ale presunut uplne zbytocne vela by bola chyba. Nemci si tiez nechavaju cast vyroby v Nemecku. Pokial v danom regione nie su schopny najst dostatocny pocet pracovnej sily tak je asi rozumnejsie postavit zavod vo vychodnej europe.

Amerika ma niektore regiony s vysokou nezamestnanostou, ktore potrebuju statnu pomoc, pretoze je tam velka bieda a kriminalita. Vziat im este priemysel by bola asi hlupost.

Prepac, ale nemozem suhlasit s myslienkou ze mamutie firmy by bez pomoci statu mohli existovat. Je rozdiel ked Ford, ktory ako prvy prisiel s konceptom montaznych liniek s dnesnou dobou kde tento postup pouzivaju vsetci. Boeing, Lockheed Martin ropne spolocnosti Exxon, Chevron a pod. by bez silnej podpori amercikej vlady neboli tak uspesne. Podpora moze byt i lobovanie v zahranici, vladne nakupy napriklad pre armadu, statne zakazky a pod. Politika a biznis je vzdy jedna ruka a je naivne si mysliet opak.

Dokonca i americke technologicke firmy mozu byt radi, ze ich americka vlada nereguluje a umoznuje im napriklad vytvarat zlozite danove struktury tak aby platili korporatne dane mimo USA. Na oplatku maju pristup k vsetkym datam o ktore si poziadaju.
 
Hodnoť

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Ekonomika