SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Rakúsky Spar ide pred súd, s výrobcami si dohadoval pultové ceny (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

Blbosť.V biznise je predsa normálne,že

sa každý dohaduje s každým.Neviem si predstaviť,ako môže nejaký súd rozhodnúť o tom,či sa smiem s dodávateľom dohadovať o cene,alebo nie. Už aj Rakúsko napáchlo tým smradom z Bruselu,ktorý strká nos do každej diery a chce o všetkom rozhodovať.
 

 

o cene s dodavatelom sa dohadovat smies, ale oni sa dohadovali o tom ze napr liter mlieka sa bude predavat v obchode za 1,89eur, co uz by mala byt vec obchodu za kolko to bude predavat a nie vecou dodavatela, potom mas napr to mlieko v kazdej predajni za rovnaku cenu co je kravina kedze tu cenu by si mal stanovit obchod sam na zaklade dopytu, nakupnej ceny, marzi atd..
 

 

aj tak nechapem,co je na takomto dohadovani zle.
 

 

pretoze to deformuje trh a sposobuje postupny krach/nizku mieru konkurencieschopnosti vyrobcov....s velkymi retazcami je problem na celom svete a v praxi drzia pod krkom cele odvetvia a dusia ich.....

vsetko preto, lebo retazce maju tak velmi dominantne postavenie na trhu....potom si mozu spravit analyzu na trhu, pozriet sa na portfolio produktov a jednoducho vyrobcom nadiktovat, za kolko a ako to chcu predavat.....a skus si predstavit, ci sa v zaujme nizkych cien vzdaju svojej marze, alebo tej vyrobcovej? :D
 

 

to je jasne,len aky je rozdiel v tom,ci si dojednaju nakupnu cenu,alebo cenu na pulte?
a nakupnu dojednat snad mozu,ci ani to nie?
 

 

v tom je obrovsky rozdiel - pretoze tym padom ti na trhu funguje regulacny subjekt....alebo inak povedane, uz ti cenu neurcuje ponuka/dopyt ale 3. faktor......

predstav si, ze si vyrobca piva...tvojou konkurenciou su ostatni vyrobcovia piva, s ktorymi zapasis o trhovy podiel, predany objem atd.....mas v portfoliu nejake znacky, ktore chces mat nejako hierarchicky usporiadane podla kvality, brand value atd.....no a jeden z klucovych prvkov v ramci konkurencneho boja su ceny - resp. pomer medzi tebou a konkurenciou....

a zrazu do toho vsetkeho vstupi retazec, napr. tesco, ktore zacne regulovat ceny prostrednictvom sily vyplyvajucej z jeho postavenia - takyto retazec je v praxi iba distributor, no v tomto modeli je to zrazu uz regulator trhu....dokaze vyrazne ovplyvnit tvoju ziskovost, trhovy podiel atd iba tym, ze sa rozhodne, ze toto pivo chcem predavat za takuto cenu - a v pripade, ze nie si ochotny dohodnut sa, tak jednoducho to vezme konkurencia a cau.....cize nemas velmi na vyber....

teraz, samozrejme, ze to nefunguje vo vsetkom a na vsetkych - mas silne znacky a spolocnosti, ktore su ziadane, a ktore retazec jednoducho musi vo svojom portfoliu mat, ak chce byt konkurencieschopni....ak si ale iba lokalny vyrobca, alebo je na trhu dostatok substitutov s rovnakym marketingovym potencialom, mas smolu......stanes sa pravdepodobne obetou konkurencneho boja medzi retazcami navzajom...pretoze oni chcu mat co najlacnejsie produkty :D

a s tymi nakupnymi cenami je to tiez velmi problematicke - ak sa popytas ludi, co pracuju vo FMGC, tak vsetci budu retazce prirovnavat k satanovi :) - tlacia totiz vyrobcov do nerealnych cien, vyjednavaju si rozne "zlavove" produkty, su ochotni vziat portfolio produktov iba ak nieco pojde pod cenu, minimalizuju marze na uplne minimum, nutia vyrobcov ku kontraktom na vyrobu privatnych znaciek (to su znacky tesco, billa, lidl atd...).....v podstate vysavaju jednotlive businessy, tie nemaju cash na investicie, iba skrtaju vydavky a redukuju naklady.....az prestanu byt casom konkurencieschopne.....a stanu sa zavisle na vyrobe privatnych znaciek pre retazce..........a nikto v odvetvi s tym nedokaze nic spravit, pretoze retazce maju silnu vyjednavaciu poziciu.....v praxi taka potravinova mafia, ak si vezmes do uvahy, ze zisky retazcov plynu najma z parazitovania na vyrobcoch....

ps: trvalo neudrzatelny model....
 

 

ja som napisal ze nechapem,aky je rozdiel medzi tym,ked ako obchodnik poviem dodavatelovi,ze jeho produkt kupim za cenu 1 euro/teda s nim dohodnem nakupnu cenu/ a tym,ked s nim dohodnem,ze budem tento produkt predavat za dve eura a jemu dam jedno euro.
ze retazce tlacia na dodavatelov je mi jasne,ale to nevidim ako nejaku formu regulacie.
tou by asi bolo,keby retazcom dokazali nejaku dohodu,co sa asi nedeje.
ked dodavatel nie je schopny/ochotny akceptovat cenu,tak sa nedohodnu.
retazce tiez musia nieco predavat,neexistuje,aby vsetkych dodavatelov dotlacili k cenam,ktore by tychto likvidovali.
 

Just think píše veľmi dobre

nedonúti všetkých (lebo sú silní výrobcovia, ktorí sa udržia predajom inde), ale malých začínajúcich a lokálnych určite položiť môže. A teda riadne deformuje konkurencieschopnosť a trh ako taký. V tom je to zlo. V ničení malých.
 

 

ako napriklad Danone. ked minuly rok Kaufland stiahol vsetky vyrobky lebo nevedeli sa dohodnut o cenach, s vyhlasenim ze uz nebudu nikdy predavat vyrobky Danone. no a asi 2-30 mesiace potom uz som videl plno jogurtov Danone v Kauflande. asi prisli na to ze ked niekot chce kupit jogurt Danone tak potom pojde do Tesca a upi to tam. tak radsej nizsia marza ako vobec nic.
 

 

pretoze aby "volny trh" fungoval - musi byt (co najlepsie) splnenych niekolko
podmienok.

Hlavnou z nich je tzv. atomizacia trhu - kde sa vyslovene hovori, ze ziaden trhovy subjekt nesmie byt schopny ovplyvnit vyslednu cenu na trhu. Tj inak napisane - nesmie cenu na trhu diktovat.
 

je to podobne,

ako keby si sa ty dohodol s predajcom triciek, za aku cenu ich potom, ked ich donosis, predal do secondhandu.
 

Ty si vôbec

pochopil zmysel toho článku a problému? Obchod nútil dodavatela do cien aké vyhovovali jemu.
 

 

ako ho nutil?povedal mu,za aku cenu od neho nakupi.
 

 

"Obviňuje ho, že so svojimi dodávateľmi najmä mliečnych produktov a piva dohadoval, za aké ceny sa ich výrobky dostanú na pulty."

Myslim, ze som to pochopil spravne, jednanie medzi dodavatelom-odberatelom maloobchodnikom je pripustne co potvrdzuje aj BWB, tu islo o to, ze si dohadovali ceny za ake ich nakupi v Spare konecny spotrebitel. Ono je dobre si viackrat prebehnut text ked chcem niekoho poucovat..
 

 

samozrejme je jasne, ze spar chce co najnizsie nakupne ceny od dodavatelov.
 

v každej predajni nie.Iba v SPARi.

v Hoferi,v Bille,v Lidli alebo v Zielpunkte si ho potom môžeš kúpiť za napr. 0,89 Euro. Spar si dohadoval ceny len pre svoje obchody. Takže nechápem,čo chce ten súd vlastne riešiť,...
 
Hodnoť

preco rakusky

pokial viem tak Spar je holandsky retazec
 

to potom vies zle...

Spar je firma zo Salzburgu vlastnena cisto rakuskymi akcionarmi.
 
Hodnoť

trochu to nesedi...

odberatel sa dohaduje s dodavatelom, za kolko da trebars jogurt na pult... predpokladam teda, ze ma snahu dat ho na pult za co najnizsiu cenu... cim tlaci na ziskovost vyrobcu... podla mna pokutovatelne, ak maju dominantne postavenie, alebo ak konaju v zhode s dalsimi retazcami... inak to je normalny postup, ako obchodnik viem aku ma zakaznik cielovu cenu a s tou pracujem v rokovani s dodavatelom...
 
Hodnoť

Robím v obchode už 20 rokov...

... a takmer každý výrobca má odporúčané ceny pre koncového zákazníka. Či ich niekto dodržiava alebo nie, je už jeho vec. Iná vec by bola, keby výrobca sankcionoval obchodníka za to, že to predáva lacnejšie alebo drahšie ako sú odporúčané ceny.
Ak niekto niečo vyrába, tak musí mať najskôr predstavu, za akú cenu to zákazníci budú nakupovať. Od tejto ceny sa potom odvíjajú veľkoobchodné marže.
Z toho článku nie je vôbec jasné, o akú formu dohody išlo.
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Ekonomika