SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Škoda nestíha vyrábať, na niektoré modely sa čaká aj pol roka (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

Ako je to s montážnou dielňou?

Viackrát som čítal, že sa Slovensko stáva montážnou dielňou Európy a že to nie je dobré.
Dajme tomu. Na druhej strane sa často píše, že aké je to dobré v Česku, tam je priemysel viac štruktúrovaný a nie je sústredený iba na automobily, ako u nás.
Dobre.
Kto mi potom vysvetlí ten rozpor, keď vieme, že v ČR tvorí export automobilov pätinu priemyselnej výroby, teda 20% a v SR iba šestinu, teda 16,7%. To je aj v Číne menej a dokonca aj v Jičíne.
Neviem, ako je domáca spotreba značiek produkovaných v týchto štátoch, ale nebude to také číslo, ktoré by tento základný údaj totálne rozhádzalo.
Tak sme, alebo nie sme montážnou dielňou Európy? Pretože Česi určite nie sú. O tej montážnej dielni sa totiž hovorí zásadne, opakujem zásadne z hľadiska výroby automobilov. Na druhej strane, nie som si istý, či práve výroba automobilov nás nespasila aj v čase krízy, ktorú sme (dúfam) už prekonali.
VW group totiž profitovala z exportu do krajín, kde sa kríza prejavila s určitým fázovým oneskorením za nami (napr. Čína) a to nám pomohlo prekonať krízu síce s odratými, ale nie príliš odratými ušami.
Tak ako to je vážení analytici a štatistici?
Mne sa totiž javí, že práve orientácia na autopriemysel je výhodná, pretože ide o segment, kde sa dopyt po ústupe krízy naštartuje veľmi rýchle. A s ním aj výroba, na rozdiel povedzme od stavebníctva, poľnohospodárstva a pod.
Ďalej v našom hospodárstve sa stále viac objavujú nielen hlasy, ale aj snahy o oživenie zbrojného priemyslu.
Nuž tu by som až tak odvážny nebol, pretože dobt po zbrojárskych produktoch je ovplyvňovaný trošku inými faktormi a v časoch mieru má fázový posun k oživeniu asi najväčší zo všetkých výrobných odvetví.
Tak ako?
 

 

nevím kde si přišel číslům ze Slovenska, ale ještě před 6-7 lety stvořil automobilový průmysl skoro 30 % průmyslové výroby Slovenska a lidí tam pracovalo skoro stejně jako v ČR t.j. skoro 100 000... že by by se to za pár let nějak výrazně změnilo??
 

Nájdi si na http://www.statistics.sk/.

Aj ja som hľadal, pretože som mal nejakú pochybnosť.
Ale vychádza to, keď si prepočítaš aj podľa hodnotových ukazovateľov.
A pre TUXedoCZ dole: ak by si odpočítal autobusy a náklaďáky - neviem. Už sa mi naozaj nechce hľadať tentoraz v českej štatistike.
Viem, že vy máte priemyselnú výrobu oveľa viac diverzifikovanú, čo však nemusí byť vždy a za každých okolností a automaticky výhodu. Existujú aj krízy lokálne, aj komoditné...
Ja si myslím, že český priemysel je v lepšej kondícii ako slovenský, hoci sa to ťažko dokazuje (to by mohla dokázať iba veľmi detailná analýza, kde by sa sústredilo na úroveň technológií, ich štruktúru, vek, produktivitu práce, atď., z týchto ukazovateľov vychádza celková výkonnosť.
Ale to nikto neurobí, taká komparatívna analýza dnes nikoho nezaujíma, pretože poznanie, či je český, alebo slovenský priemysel efektívnejší je iba prestížna otázka a nie žiadúci ekonomický výsledok.
 

 

Tak jen pro upřesnění; automobilový průmysl sice v čr tvoří jednu pětinu exportu, ale ono to je jen téměř pětina.To je první věc.Další, ale podstatná je to, že do této takřka jedné pětiny je zahrnuta i výroba nákladních vozidel a dopravních prostředků osobní hromadné dopravy, tedy autobusy. Ale přiznám se, že nevím, kolik procent by to činilo, kdyby se ta jedna pětina ořezala o ty BUSy a náklaďáky.Ale myslím, že by to bylo asi méně, než těch slovenských 16 procent.
 

 

Ještě tramvaje a trolejbusy, Škoda transportion je jejich velkej vývozce. Každoročně vyváží za miliardy.
Na Slovensku vyrobí tuším že kolem miliónu aut, ale mají o více jak polovinu menší ekonomiku a o polovinu méně obyvatel, takže co se týče aut, tak je Slovensko větší vývozce než ČR, protože v Česku se vyrobí taky zhruba milión aut ročně. Když se do toho započítaj fabriky na výrobu součástek a dílů a prostředky pro hromadnou dopravu, tak potom už Slovensko předběhneme. Ale výroba hromadných dopravních prostředků není moc velké riziko. Po tom bude poptávka stále na celém světě.
 

ANO

treba ratat elektricky, vozne metra, lokomotivy, nakladne auta, to su podstatne vacsie trazakcie ako auta. ale vratme sa k clanku, po skusenosti s predajcami a jednanim spolocnosti smerom k ceskemu s alovenskemu zakaznikovi / dalej do chudobnejsich statov nevidim, som skodu zaradil niekde k renaultu. totiz nemec pol roka na auto cakat nebude, a hlavne jednanie skody, ze ked si objednate vybavu a a este aj to stresne okno b pockate si pol roka neberem, to nieje pre mna partner na jednanie, hlavne nie v dobe, ked su vybavy a a stresneho okna b plne reklamy v tv a casopisoch a je to prezentovane ako momentalne jeden z nosnych designovych z funkcnych prvkov. a preto musim cakat pol roka. skodu nie, dakujem, ***** si do vlastneho hniezda. opakujem, ak by povedali nemcovi, ze to co videl v reklame dostane za pol roka, otoci sa na opetku. nech si to prebere kazdy ako chce, skoda segreguje klientov a zakaznikov.
 

 

Já zase četl že taková čekací doba je i v Německu zcela normální a u některých aut od VW se čekalo i více jak půl roku. Dneska se prostě prodávaj auta na objednávku, když chce někdo nové auto, tak si ho většina nakonfiguruje podle sebe a musí si prostě počkat až mu ho na míru vyrobí, což není tak jednoduché. Výroba jednoho auta snad trvá více jak 24 hodin. A pokud maj v jednom měsíci vyrobit třeba 10 tisíc aut? (to číslo jsem plácnul, nevím přesná čísla) Samozřejmě, že by bylo možné rozšířit výrobu, zaměstnat další lidi, ale je otázka, jestli by pak ještě byli v zisku, když na jedný prodaný škodovce vydělaj řádově jen pár tisíc.
Čeká se i na luxusní auta, třeba Bentley. Kdo nechce čekat, může jít do autosalónu, ale tam si budete muset vybrat z již existujících kousků.
 

 

cit.: "Kto mi potom vysvetlí ten rozpor, keď vieme, že v ČR tvorí export automobilov pätinu priemyselnej výroby"

Ale to v tom clanku je napsane, ze automobilovy prumysl tvori petinu EXPORTU, nikoliv prumyslove vyroby. To je obrovsky rozdil.
 

Nenaťahujme sa, kto má o cm viac

či menej.
a) Hovoríme tu o výrobe osobných automobilov,
b) hovoríme tu o exporte vyrobených osobných automobilov
a u vás v ČR export osobných automobilov sa podieľa na celkovom exporte (celý export vôbec, celý ZO!) cca 9%-tami. Či je tých cca 20% exportu osobných automobilov reálny podiel na priemyselnom exporte, to si nájdi. Ale na celkovom vašom exporte majú vaše osobné autá podiel 9%.
Veľmi jednoduché to máš tu
http://www.e-flotila.cz/aktual...
(citát: Na celkovém vývozu České republiky se osobní automobily podílely 9 procenty, na straně dovozu to byla pouze 2 procenta.) To znamená, že na exporte priemyselnej produkcie to kľudne tých 20% môže byť. Ale naozaj neviem, či sú v tom aj náklaďáky (Tatrovky a tie 2 či 3 Avie?), slušný počet autobusov a dokonca aj električky a rušne?
Naozaj tu nejde o to, aby sme sa naťahovali o nejaké % hore-dole, ale o to, že ja tvrdím, že ťažisková orientácia na dopravné prostriedky osobné nie je tak riziková pre krízove obdobia, ako sa kuvikalo. Pretože akonáhle nastáva oživenie, kupujú sa zase autá. Samozrejme, osobné. Nákladné autá a električky sa kupujú až po nejakom čase. Na tú myšlienku som čakal reakcie a názory. Že ťažisková orientácia na osobné autá znamená rýchlejšie oživenie po kríze.
O tom som písal a nie o nejakých % či cm, aby mi niekto dokazoval, že mám zlé štatistické podklady, alebo neviem čítať text, alebo neviem počítať percentá.
Ale inak ťa srdečne pozdravujem.
 

 

Ale ty jsi napsal, ze EXPORT automobilu tvori 20% celkove prumyslove vyroby. To jsou tva slova, ktere jsem citoval. Coz je nehorazna pitomost.

Jsou dve veci. Podil na exportu a podil na celkove prumyslove vyrobe.

Napsal jsi totalni hovadinu, na zklade ktere jsi dovozoval dalsi fakta a poustel se do nejakych srovnani nesrovnatelnych cisel.

Tak jsem te opravil. to je cele priteli.

tvoje nasledna reakce, kde po upozorneni na zakladni chybu pises "ze se nebudeme dohadovat o nejakych cm" je mi jenom k smichu. K tomu nemam co rict. Nemas zadny argument. Pises blbosti a kdyz te upozornim na chybu, tak mi napises maximalne tak "si to najdi sam".

No.. jak myslis priteli.. jak myslis.
 

Vidíš.

Zaironizoval si si, napísal si, že píšem blbosti, ale k samotnej veci, na ktorú som upozornil a naozaj ma zaujíma každý trochu rozumnejší názor na vec, na to nereaguješ.
Mne vôbec nevadí priznať si, že som v nejakých číslach lietal hore-dole. Tu naozaj o tie čísla nejde, ale o istý ekonomický jav, ktorý bol v minulosti dosť napádaný a posledná kríza ukázala, že to tak celkom nie je. To ma zaujímalo a nie to, kto má pravdu v číslach, ktoré aj tak nemusia byť presné. Ani tie tvoje, ani tie moje. A naozaj nejde o to, či vyrábate a vyvážate toľko čo som uviedol, alebo polovicu, alebo 2x viac. Ubezpečujem ťa, že keby o to išlo, dokážem nájsť čísla presné a to aj za cenu, že by som musel navštíviť Štatistický úrad osobne.
Takže "kdo z koho" je pre teba dôležitejšie ako zaujímavá téma?
 
Hodnoť

to je dobre ze maju taky odbyt

ked budem bez prace tak sa tam mozem zas strcit dufam ze mi daju zarobit aspon 13000 Kc a nie 12000 ako pred dvoma rokmi :)
 


Najčítanejšie na SME Ekonomika