SME
Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Usvedčili ich z kartelu. Štát nevie, či môžu ďalej stavať diaľnice (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť

Však je tam súdruh Vážny

nech to vyrieši.
 

podľa mňa by mali

sedieť v base a nie uvažovať o tom , či by mali stavať dialnice ! Odrbali tento štát o miliardy a VY sa pýtate či sa majú uchádzať o štátne zákazky ?
Tak toto ani nie je možné, že niekto takúto absurdnú otázku vôbec položí. Budú naďalej sofistikovane okrádať nás všetkých? Prečo nesedia ešte v base ?
 

 

nie je to celkom tak, tento sud bol o forme tj ze so sebou skyte sutazili.
ti co zamestnavali menej naivnych CEO a chytrejsich pravnikov utvarali zdruzenia a tie ziadny protimonopolny urad, zakon alebo EU nenamieta, hoci je to to iste ako kartel (tj dohodnu si predrazenu cenu, tu potom ponuknu, projekt nakoniec robi len jeden, v tom lepsom pripade)
banky tak robia bezne
chyba je ze stat taketo ponuky akceptuje resp. zakon dava nevyhodne podmienky pre stat zopakovat sutaz.
 

pozri čo si napísal:

hoci je to to iste ako kartel (tj dohodnu si predrazenu cenu, tu potom ponuknu, projekt nakoniec robi len jeden, v tom lepsom pripade)

to je ten kartel ktorý fičí všade vo všetkých štátnych a pološtátnych podnikoch - nie iba pri dialniciach - takže predraženú cenu budeme akceptovať (nech sa uchádzajú o štátne zákazky)a zvyšovať dane ľudom ktorí nekradnú, že ? Absurdum!
 

 

ide len o to, odstavit akukolvek sirokeho konkurenciu, aby mohol vahostav "stavat" co najviac. viac zakazok vahostavu = viac penazi sirokemu = viac penazi smeru-sd (pardon, bolsevikom).
 

nic sa predsa nedeje

sudruh serious a ficko maju presdsa stale v siroky vahostav :)
 
Hodnoť

absurdistan

a prečo by toto práve malo fungovať ???
 
Hodnoť

 

Ocakavam ze sudruh Fico (alebo Vazny) vypusita sebavedome vyjadrenie, ze takato veruze "banalita" nemoze obmedzovat vystavbu dialnic na Slovensku. A nakoniec bude kazdy spokojny (tzn. Fico aj stavebne firmy).
 
Hodnoť

..boha

za tie peniaze nech štát vytvorí skupinu, a firmy výmenou za pokuty nech poskytnú heavy machinery resp. knowhow
 
Hodnoť

 

A co tak to dat zahranicnej firme?!
 

Máš

pocit, že Skanska či Strabag sú z Veľkých Levár?
 

naivka hlupacik

aj tie inziniesrske stavby su Colas
 
Hodnoť

prísny trest

Ak ich súd usvedčil z kartelu, ÚVO by nemalo váhať a udeliť tým firmám prísny trest v zmysle zákona-zakázať verené súťaže. Inak budú brať stavebné firmy zákony za zdrap papiera.
 

 

Konkretne v tomto pripade to znamena predrazenie vsetkych dalsich zakaziek, kedze mimo Vahostavu a Eurovie nam uz neostane vela firiem schopnych stavat dialnice.

Nehovoriac o tom, ze kartely su aj teraz, akurat to funguje sposobom zdruzenia - t.j. viac firiem sa prihlasi spolu v jednom zdruzeni namiesto toho, aby davali podobne ponuky samostatne. To uz je z hladiska zakona pripustne aj ked efekt je v podstate ten isty.
 

 

Este doplnim, ze firmy zaplatia pokutu spolu 45 mil. eur, ale vyradenim Skanskej a Doprastavu len na tunel Visnovom zaplatime (reps. zaplati EU) najmenej o 70 mil. eur viac (rozdiel medzi prvou a tretou ponukou).
 

nie je to to iste ako kartel

zdruzenia a kartel su dve rozdielne veci..
Zdruzenie: par firiem sa da dohromady a da JEDNU ponuku. Ine firmy mozu dat ine ponuky a ked budu lepsi tak maju sancu.. (Dobre, na Slovensku su kriteria ine, ale berme v uvahu situaciu, kde lepsi vyhrava)
Kartel: Par firiem sa da dohromady na tajnacku a kazda da SAMOSTATNE jednu ponuku. Pri karteloch sa vacsinou aj zabezpeci, ze nikto iny ponuku neda, takze si vyberas IBA z predrazenych ponuk..

Zasadny rozdiel je v tom, ze zdruzenie moze obmedzit protimonopolny urad, kdezto kartel nie..

Inak neverim ze nikde na svete by sa nenasla firma, ktora by dokazala postavat dialnice na Slovensku.
Nesli do toho, pretoze tu je trh uz davno rozdeleny, ale keby sa panom na nasom piesocku zastavila cinnost, tak by sa tu otvoril trh pre ine firmy a zavialo by to tu cerstvy vietor. Ale znova sa bavime o idealnej situacii a nie o Slovensku.
 

 

Formalne v tom, samozrejme, rozdiel je, ale z hladiska dopadu na cenu to nie je rozdiel. Ak daju tri firmy rovnaku cenu vs. jedno zdruzenie rovnaku cenu, tak stale je tam len ta ista cena a nic ine.

Samozrejme, mozes si zabezpecit, ze nikto iny ponuku neda, ale iba uplatkom. Ten vsak mozes dat bez ohladu na to, ci si v karteli alebo zdruzeni. V tomto konkretnom karteli bolo podla mojich vedomosti rozhodnutie o tom, ze mali firmy rovnake ceny jednotlivych poloziek a nie, ze by niekomu dalsiemu blokovali vstup (co v principe sa deje aj v zdruzeni).

Neschvalujem kartel, ale moj point bol skor v tom, ze sa tu hrame na prisne tresty za veci, ktore sa daju pomerne lahko zakonne riesit. Ako pisal bluehen vyssie, zda sa, ze pred 9 rokmi to firmy robili naivnejsie. Za 9 rokom sa tam zmenili majitelia aj manazeri a teraz by to uz urcite robili inak, takze ani vychovny zmysel to velmi nema. Realny vysledok tohto zakazu bude, ze EU zaplati (a my na spolufinancovani) za dialnice z kratkodobeho hladiska peknu palku navyse. Z dlhodobeho hladiska mozno dojdu nove zahranicne firmy, dufajme, ale nejaky cas to potrva.

Summa summarum, mastna pokuta fajn, ale vylucovanie firiem z tendra je skor skodlive. To uz im radsej dajme vyssiu pokutu, aby si to nabuduce rozmysleli. Stat bude mat vacsi prijem z pokuty a nestrati na buducich zakazkach. Ak bude pokuta dost vysoka, vychovny efekt tam bude aj bez zakazu verejnych zakaziek.
 

 

Ako uz uviedol vyssie pajinko, kartel a zdruzenie su dve zasadne odlisne veci. Vo verejnej sutazi potrebujes splnit (preukazat) niektore kriteria a pokial ich nevies preukazat, "spojis" sa s nejakou firmou ktora tie kriteria dokladovat vie do zdruzenia a podavate jednu ponuku. Ostatni ucastnici podaju svoje konkurencne ponuky.
Pri karteloch sa ale firmy medzi sebou vopred dohodnu kto aku cenu bude ponukat s tym, ze niektore cenu nadstrelia extremne vysoko a jeden z clenov kartelu da cenu o nieco nizsiu. To znamena ze formalne vyhra s "najnizsou cenou" ale v reale je najnizsia len oproti tym astronomicky prestrelenym ponukam od ostatnych clenov kartelu. Castokrat ide o cenu nizsiu len o zopar eur...
Kedze je Slovensko maly trh, aj tak bude firma ktora sutaz vyhra cast prac "outsourcovat" na nejakych subdodavatelov, ktorymi su spravidla ostatni clenovia kartelu, respektive ich spriatelene subjekty.
V dalsej sutazi sa len vymenia pozicie kto z clenov kartelu podava vysoku cenu a kto "najnizsiu" ...
 

 

Ja chapem formalny rozdiel. Ale ake dodatocne kriteria okrem vzajomneho nekonkurovania si v cene potrebuju splnit, ak sa do jedneho zdruzenia spoji Vahostav, Doprastav a Strabag, ktore s refernciami naozaj problem nemaju? A spoja sa tak na 4-5 usekoch? Oproti kartelu nam to nizsie ceny nezabezpeci.

Samozrejme, netvrdim, ze zdruzenia maju byt zakazane. Ako aj sam pises, niekedy maju svoj vyznam. Tiez netvrdim, ze za kartel nema byt trest. Ma. Ale ovela vhodnejsie ako zakaz verejnych zakaziek sa mi javi radsej zvysenie pokuty.
 
Hodnoť

Jasné, už sa na to konečne

vystolicujte... Za dvadsať rokov ste nedokázali postaviť súviskú diaľnicu... takže to treba definitívne zabaliť a zhasnúť.
 

1 2 3 > >>

Najčítanejšie na SME Ekonomika