SME
Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

KDH chce chrániť subdodávateľov pri verejnom obstarávaní (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

Osobne si myslim

ze statnu zakazku by mala dostat iba taka firma, ktora>
-posobi na trhu aspon 5 rokov
-nema a dlhodobo nemala ziaden dlh voci socialnej a zdravotnej poistovni
-danovy urad neeviduje ziadnu fakturu po dobe splatnosti na danu spolocnost (v Rakusku mozete ist s nezaplatenou fakturou priamo na danovy urad a dotycny ma druhy den kontrolu, pricom musim mat velmi dobry dovod, aby mu to nezavreli.)
-spolocnost nesidli v danovom raji
-statutari spolocnosti nemaju a nikdy dlhodobo nemali nemali dlh voci socialnej ci zdravotnej spolocnosti, nezaplatene faktury ci sidlo v danovom raji v inej zo svojich spolocnosti
 

Súhlasím,

no páčia sa mi návrhy politických strán v opozícii. Vždy, keď sú vo vláde robia potom niečo úplne iné, ako vybľakovali z opozície. Platí to pre všetky strany rovnako!
 
Hodnoť

subdodávky vo VO pod novom?

Pokus o cestu k transparentnosti obstarávania vo verejnom sektore, ale najskôr ide o nedomyslený návrh. Retroaktívny a vyvolávajúci zrejme "nezamýšľané dôsledky".

Zákon sa volá "o ochrane subdodávateľov pri verejnom obstarávaní ...".

Účelom tohto zákona je posilniť platobnú disciplínu pri plnení záväzkov, ktoré vznikajú zo zákaziek vo verejnom obstarávaní.

Zákon vychádza zo zásady, že (verejný) obstarávateľ pozná subdodávateľov svojho dodávateľa. Okrem toho, že zákon vôbec nepočíta s reťazením subdodávateľských vzťahov (t.j. so vzťahmi subdodávateľ subdodávateľa), niekedy tomuto zámeru budú brániť aj zaužívané pravidlá v biznise. V určitej brandži sa obchodné kanály nezverejňujú, sú predmetom obchodného tajomstva.

Keď generálny dodávateľ neplatí subdodávateľovi, hoci ten si plní povinnosti, treba bonzovať - podľa okolností - (verejnému) obstarávateľovi či UVO až s dôsledkom, že obstarávateľ zastaví platby generálnemu dodávateľovi, resp. generálny dodávateľ prestane spĺňať podmienky osobného postavenia podľa zákona o verejnom obstarávaní (nebude sa môcť zúčastniť obstarávaní).

Kým doteraz § 26 ods. 1 písm. i) zákona o VO (25/2006 Z.z.) diskvalifikoval z verejných obstarávaní tých, ktorí subdodávateľovi neplatili napriek tomu, že ten viedol voči ním už exekúciu, teraz stačí, ak "rozhodne" verejný obstarávateľ, a to "vlastným posúdením" situácie podľa subdodávateľskej zmluvy, ktorú neuzavrel a ktorá by ho vlastne ani nemusela zaujímať.

V prípade sporu s nepodareným subdodávateľom to môže obstarávateľ ušiť na generálneho dodávateľa, keďže oznámenie na UVO tohto gen. dodávateľa diskvalifikuje z budúcich verejných obstarávaní. OBstarávateľ sa tak stáva akýmsi sudcom. Nuž čo, vypaľuje pri zadávaní zákaziek, bude vypaľovať aj pri riešení nezrovnalostí so subdodávateľmi.

Blbosť je aj dodržiavanie zásady rovnakého zaobchádzania pri zadávaní subdodávky (§ 3 ods. 1 návrhu). Ako a kto to bude kontrolovať? Raz sa zbláznime z tej nediskriminácie, zavádzajme ju do súkromných vzťahov, aj keď netreba.

Podľa prechodného ustanovenia (§ 7) sa budú ustanovenia o subdodávkach vzťahovať aj na zmluvy uzavreté pred účinnosťou zákona. T.j. vo vzťahoch, kde sa v minulosti strany dohodli na mlčanlivosti, zákon ju prelamuje. Resp. núti strany, niektoré možno aj mimo našej jurisdikcie, aby dodatočne uzatvárali dodatky k zmluvám, o čom keby vedeli v čase dojednania subdodávky, možno by také zmluvy ani neuzavreli.

Už neriešim vôbec cezhraničné súvislosti tak ohľadom verejného obstarávania, ako aj ohľadom úpravy DPH.

Pre úplnosť, nekritizujem vecný zámer v "abstraktnej rovine", chráňme subdodávateľov. Dobré veci aj zákony však vznikajú ťažko, nie lusknutím prsta na základe objednávky politika. A tento návrh zákona je spackaný.
 


Najčítanejšie na SME Ekonomika