SME
Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

České firmy ťažia zo záujmu o gramofónové platne (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť

ja mám gramofón technics už pár rokov

a môžem len pochváliť.. to púšťanie, ten jemný praskot (zábavné je na tom, že sa to stáva len na začiatku prehrávania).. to je poézia v pohybe.. taký loud reed a jeho geniálny album "new york" alebo "blue" od joni mitchell by si na cédéčku púšťal len invalid (alebo volič ľavicovej strany).. platne prežili svoj tridsaťročný boj s jednotkami a nulami a dá sa povedať, že je to teraz jedna nula pre elpéčky.. yeah..
 

 

Platne by sa nevracali znova do pozornosti, keby nahravacie studia nelimitovali dynamicky rozsah nahravok na ediach, ktore maju paradoxne schopnost uchovavat obrovsky dynamicky rozsahu.

Ale s cielom prehlusit vsetko ostatne, zvysuje sa celkova hlasitost hudby, jej tiche pasaze sa zosilnuju, lahsie piesen spoznam v tom hluku vsade navokol, ale ked si mam pustit tu istu dobru pesnicku 3 krat, uz ma zacina boliet hlava, pretoze je to v konecnom dosledku len hlasny sum.

Skuste si porovnat CD, ktore boli zmastrovane v 80-tych rokoch a tie iste albumy, ktore boli zmastrovane po roku 2000. Katastrofalna degradacia. Specialne "Remastered" edicie su tie, ktorym sa rozumny clovek vyhyba oblukom.

Koho zaujima viac detailov - Wikipedia: Loudness Wars
 

 

Tu prvu vetu som nejak schomolil:

Platne by sa nevracali znova do pozornosti, keby nahravacie studia nelimitovali dynamicky rozsah nahravok na mediach (CD), ktore maju paradoxne schopnost uchovavat obrovsky dynamicky rozsah.
 

 

Myslim, ze je to zpusobene zejmena kvalitou koncovych zarizeni - ruznych tech plastovych radii atp. Nahravka s velkym dynamickym rozsahem zni na levnem bazmeku o poznani hur, proto vysledek technici pri masteringu prizpusobuji prave tem levnym zarizenim.
 

vinyly

mali vždy najvyššiu možnú kvalitu (ku koncu mali poznámku "digitálna nahrávka"), preto (napríklad časopis hudba a zvuk) odporúčania pre začiatočníkov boli - najprv ten čo najkvalitnejší gramofón, neskôr zosilňovač a napokon reproduktory. na gramofóne s nekvalitnou prenoskou sa mohlo stať, že ramienko pri dynamickej pasáži "poskočilo" :-)
včera som sa preberal v hromade platní - sľúbil som z nich kolegovi ...
 

Trefa.

Tiež som nad tým rozmýšľal. Priekopníkom tejto myšlienky bol v 60-tych rokoch Phil Spector. Konečný master si púšťal na reprákoch do auta. Keď všetci krútili hlavami, tak im povedal, že väčšinou sa hudba púšťa v aute a z jukeboxu, takže hlavne tam musí dobre znieť. A dnes sú to mp3. Ináč bol to on, čo presadil, že na albume stačia dva hity a ostatné nech je vata. Pristupoval k muzike ako obchodník a aj napriek tomu sa natrvalo zapísal do histórie.
 

 

viem ze rozne geatest hits tymto trpia ale ono to nerobia preto že im to robí dobre ale aby bola hlasitosť skladieb na tej istej urovni od prvej p poslednu,... preto su zremasterovane
 

mastering

mylis sa, hlasitost skladieb je individualna, zalezi od konretnej kompozicie a vkusu autora. jemna balada by nemala hucat ako rychly nadupany song. skladba, ktora ma hrat piano, nemoze hrat fortissimo. ten sucasny nadupany mastering je jednoducho trend. pripadne "umelecky zamer". ja sam pouzivam pri tvorbe mnozstvo limiterov, kompresorov a maximizerov, ak chcem dosiahnut hutny nadupany plny zvuk, ktory ma potencial odtrhnut dekel na hlave... hehe
 

 

Nieco ine je hlasitost a nieco ine je dynamicky rozsah.
 

retro moda, loudness wars

Okrem vojny hlasitostou pomocou kompresorov a limiterov (najvypuklejsie to pocut v prekomprimovanom audie televiznej reklamy, v radiu tiez, ale FM radia komprimuju vsetko a z principu, kedze sa boja odstupu signal/sum na chrastitkach) myslim, ze to moze mat aj dalsiu jednoduchu pricinu: predtym (80's, 90's) bolo in a exkluzivne mat nieco drahe, digitalne, elektronika bola drahsia (a co sa tyka pouz. materialov dakedy i kvalitnejsia ako dnes), dnes ale ked su uz premnozene lacne plastove krabicky schopne prehrat mp3, tak je in a exkluzivne retro, cize stary dobry "poctivy" analog, poctive sasi, dreveny povrch atd. Ten prvy dovod je relevantny najma pre vaznu a spievanu hudbu, a kedze ja preferujem tu elektronicku, tak neviem, aky ma zmysel prevadzat studiovku 192 KHz/24bit digital do analogu.
 

 

tu poznamku o volicoch lavice si mohol odpustit a nevyzeral by si ako debilny snob, len ako snob.
pocuvanie hudby ma svoje caro. hlavne ked mas aparaturu za par tisic, rodinny dom a mozes si to pustat hlasitostou, ktoru vydrzia tvoji rodinny prislusnici. ostatnym zostava CD alebo castejsie mp3 ako kulisa k praci, do auta alebo do kuchyne. na pocuvanie v zmysle vnimanie hudby musis mat cas, co malokto ma. aby si pocuval kazde suchnutie na tych dvoch platniach co mas.
inac aj ja mam gramofon, len nemam cas si pustat platne (predstav si, tiez je to technics). takze si to len oprasujem priebezne...

http://www.dailymale.sk/lifest...
 

das

ta poznamka o volicoch... bola celkom vesela
to ze to beries osobne, nikoho nezaujima
mimochodom, ten clanok, na ktory uvadzas link je potiadne slaby, banalnost a neoriginalita z neho crci prudom
 

 

ked ta bavi urazat hocikoho len na zaklade toho, ci pocuva vinyl alebo nie a vytvorit si z toho vlatsnu statistikou podlozenu korelaciu, tak teba tiez mozem zahrnut do skupiny DS.
osobne to nemozem brat, kedze som nevolil smer zatial nikdy
inac tesi ma, ze si sa nasiel v clanku, ved o dakom predsa musi byt. doteraz som si mysle, ze je to kolegynin manzel
 

dsa

zahrnaj si koho chces kam chces, tvoja vec
v clanku som sa nenasiel, gramofon nemam, platne nezbieram
reagoval som len na tvoju reakciu, pravda je taka, ze v clanku si sa nasiel ty a vyprofiloval si sa ako si potreboval.
 

Chudak

Ten chudak Reed musi byt poriadne nahlas, ked sa vola Loud :-)
Asi podla prebudeneho minulorocneho prazskeho koncertu. Som mal pocit, ze ho doviedli na podium, spustil sa automat, ktory koncert odohral a zasa ho odviedli.
To tak 8 rokov dozadu to bolo ine kafco. Skoda, ze ma chlap najlepsie za sebou. Sedemdesiatky mal bozske
 

 

tu v prešporku sa volá loud.. neviem prečo, je to tak nejak zaužívané.. ;-)

chlapec mal kariéru skutočne rozkývanú, niečo na štýl joe cockera: dva priemerné až chabé albumy a potom elpé ako ámentma.. naživo je to tiež lotéria, myslím si že tam už svoje "dopovedal" už pred dvadsiatimi rokmi..

ale je to pesničkár z pomyselnej top ten.. len škoda tej jeho večnej vojny s johnom caleom.. v.u. mohli byť teraz pramatkou rock´n´rolu..
 

veru

Veru aj na Pohode nebol v Pohode.. pozeram, ze kto tam na hlavnom podiu hra, pocujem 10 minut instrumentalny a monotonny rock, zbadam nejakeho starsieho pana, ktory sa ledva hybe i s jeho mladsimi suputnikmi.. a zrazu zacne z nicoho nic po 10 minutach jeho spev do toho.. taky long mix..
 

platna je len nosic

a oproti CD,DVD,ma jednu obrovsku nevyhodu.Kazde dalsie pocuvanie je v horsej kvalite.
Ty si asi nepochopil celu podstatu problemu,to je,co niekto dole naznacil Loudness war.
Ked ti rozsahovo na aparature nepostacuje CD,stale mozes siahnut po SACD alebo DVD audio,kde bolo snad par dobrych albumov vydanych.
Problem nie je v digitalizacii,ale v tom,ze vacsina mladych ludi sa uspokoji s podradnymi mp3.
 

 

K podradnym MP3 - ty rozlisis MP3 196kbps od niecoho lepsieho, napr. od FLACu? Konkretne kde pocujes rozdiely?

Ja som skusal jedno aj druhe (aj rozne na preskacku a jednym uchom jedno, druhym druhe) a vobec som nepoznal rozdiel. Islo o Brandenburgsky koncert, takze mozno to chce aj inu hudbu, ale v niektorych modernych pesnickach mam problem poznat pomaly aj MP3 64kbps od niecoho lepsieho...
 

128kbps

co som este kedysi nastahoval rozoznam od 320.dnes uz vylucne flac.,alebo original.
mp3 menej ako 320 je pri klasike nepocuvatelne.
 

1 2 3 > >>

Najčítanejšie na SME Ekonomika