SME
Piatok, 15. január, 2021 | Meniny má DobroslavKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Skanska a Strabag chcú tunel Višňové vyhĺbiť o pol miliardy lacnejšie (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 5 6 7 > >>

Hodnoť

ficove superpredrazene PPP

a dostavame sa zase k tomu, ako nesktuocne predrazene boli ficove PPP.
.
stavebne naklady, pre nechapajuce, teda bez udrzby, prevadzaky etc boli v tretom baliku za usek lietavska lucka - dubna skala 1150 milionov euro a teraz je to zrazu mozne za 338 mio euro ?
.
celkovo vdaka zruseniu PPP sa mozu stavat useky z prveho balika, kde EK doteraz nerozhodla ohladne useku turany - hubova, teda by sa nezacal ani jeden usek stavat. ale stavaju sa uz vsetky useky okrem turany - hubova.
.
v tretom baliku chcel fico platit ROCNE 275 mio euro pocas 30 rokov, teraz budeme mat mozno cely usek lietavska lucka - turany za jednu rocnu splatku PPP...
.
doteraz sa vdaka zruseniu PPP a vyhlaseniu novych tendrov za figela usetrilo skoro 1,9 miliardy euro na stavebnych nakladoch! konecne mame ceny ako v rakusku alebo nemecku.
.
usek PPP tender vytendrovana cena

D1 Fričovce – Svinia 268 213 114,6
D1 Jánovce - Jablonov I 136 94 59
D1 Jánovce - Jablonov II 382 270 126,3
D1 Dubna Skala - Turany 343 334,7 137,8
D1 Hubová - Ivachnová 482 465,7 215,4
D1 L.Lucka - Dubna skala 1150 896,5 338,3
-------------------------------------------------------
sp olu 2779 2273,9 991,3

Cadca Obchvat 11,4 5,8
Presov Nabrezna 47,4 26,9
Trencin most 60,3 30,6
Galanta obchvat 11,1 5,8
Zvolen MUK Neresnicka 13 7,4
Oprava ciest prvej triedy 14 8,6
Oprava ciest prvej triedy NR/TT 40,3 27,9
Oprava ciest prvej triedy KE/PO 41,6 27
-------------------------------------------------------
spolu 239,1 140
 

Hura

Tak to teda hej. Klobuk dole. 1,9 miliardy eur, to je tretina na postavenie modernej jadrovej elektrarne. Neuveritelne! Snad ten tunel Skanska+Strabag bez komplikacii postavia/vyhlbia.
 

 

podľa mňa to skanska a strabag reálne postavia ešte o 2 - 3 milióny lacnejšie ako je ponúknutá cena. Jendnoducho im to za pozitivnu reklamu stačí.
 

Nuz

ja som presvedceny, ze nejde o reklamu. Ziadna firma nepojde do tendra, aby si vyrobila stratu. To mozno robia firmy ako Hant, ktora potrebuje ziskat aspon jednu zakazku, aby si do buducnosti otvorila dvere ku dalsim tendrom, ale Skanska a Strabag su obrie firmy, ktore maju referencii z celej Europy az az a nepotrebuju ist pod naklady. Naopak dokazu vyuzit synergie. Garantujem ti, ze aspon 5-7% z tej sumy maju zaratany zisk. Navyse tie ponuky su velmi blizko seba, takze rozhodne ide o realnu cenu. To co stat bral ako odhad ceny bolo prebrate z ceny v PPP, co len dokazuje, aky nehorazny tunel sa tu planoval a SR moze byt stastne, ze tu aj ked len na 1,5-roka bola zodpovedna vlada, ktora ten tunel dokazala zrusit. Ono sa to veru tazko zrealizuje, lebo za PPP projektami stali velmi mocni ludia v pozadi pol. stran. Zrusit im taky biznis veru bola odvaha. Navyse sa najmä pri druhom PPP baliku odblokovala vystavba a dnes sa uz konecne na niektorych usekoch stavia. Ak by sme zostali pri PPP, tak dodnes cela D1-ka stoji kvoli blokade vystavby na jednom useku(tusim Hubova - Ivachnova) zo strany europskej komisie kvoli environmentalnym dopadom.
Vysledky tohoto tendra len ukazuju spravnu volbu zrusenia PPP-projektov zo strany minulej vlady. Taky tunel by o nejake dva tri roky skorsie otvorenie tunela Visnove nedokazalo vykrit ziadne dalsie pozitiva, hlavne ked dalsie useky za Dubnou skalou by sa kvoli EK nemohli stavat este nasledujuce roky.

Inac by sme mali uz konecne prestat hladiet na D1-ku ako na nieco, co prinesie ekonomicky zazrak. D1-ka je potrebna, ale nase ocakavania su prehnane. Ved uz v tomto roku bude dokoncena rychlostka na Miskolc a vychod SR sa napoji na europsku dialnicnu siet cez Madarsko. Teda vyznam D1ky pre investorov vyrazne klesne. D1-ku uz investori potrebovat nebudu. Im je jedno, ci ich kamiony pojdu najskor na juh a potom zabocia na zapad na Vieden alebo pojdu najskor na zapad a potom pri Ziline zabocia na juh na Vieden. D1-ka ma vyznam najmä pre vychodniarov pracujucich v Blave. Ziaden extra benefit pre vychod SR uz coskoro nebude existovat. Je to vidiet aj na tom, ze na vychod prichadza coraz viac investicii. No hlavne chyba akosi diskusia a tlak na vystavbu juznej rychlostnej cesty od Zvolena na Kosice. Nie vychod je najchudobnejsi, ale hlavne stredne slovensko a najmä jeho juh ako Lucenec, Rim. Sobota, Roznava atd. Tam je nezamestnanost aj vyse 30% a ziaden investor tam uz dlhu dobu nepachol. Mozno ma ukrizujete, ale podla mna D1-ka za Popradom by mala byt zmrazena a fin. prostriedky presunute na juznu vetvu kde skapal pes a kazdy uteka kade lahsie a zostavaju uz len romovia a stary ludia. Tam sa schyluje ku bezprecedentnemu upadku resp. kolapsu samosprav a chaosu. SR si tam vytvara obrovske ohnisko socialnych problemov a neustale sa to ignoruje.
P.S. Nie som z tych najchudobnejsich casti SR, ale chodievam tam a nie je tam viditelny ziaden progres, prave naopak. Je to trestuhodna ignoracia jedneho regionu. Akoby v SR existoval len zapad a vychod a medzi tym nebolo nic a hladi sa vyhradne na zaujmy zapadu a vychodu. Ale z velkej casti za to moze aj samospravne clenenie SR. Centrum menovaneho VUC je Banska Bystrica, kde vedenie VUC presadzuje prepojenie BB s Ruzomberkom popod Donovaly, teda uzemim nikoho cez chranene uzemia, len aby BB nebola ako slepe crevo na konci kazdej cesty a uplne kaslu na katastrofalnu situaciu jznej polky VUC. Ved za sumu toho prepojenia BB s Ruzomberkom sa da postavit cela rychlostka od Zvolena az do Kosic, ale to ich netrapi.
 

BB - Rbk je nutnosť

už dávno tam mal byť tunel.
bol by dokončený južný ťah na Liptov a východ.
Na juh netreba dať ani cent, lebo tí sa túlia k MaĎarom, tak načo riskovať? Ha?
 

 

*** (príspevok porušil KÓDEX diskutujúceho)
 

 

Ak tieto firmy dali najlepšie ponuky, nech stavajú, je jedno odkiaľ je firma. AK by vyhrala Slovenská firma, vadilo by vám to lebo by to určite bol podvod
 

 

*** (príspevok porušil KÓDEX diskutujúceho)
 

Nuz

Rychlostka BB-RBK nie je nutnost. Ba dokoca je uplne nepotrebna, pretoze je to severo-juzne prepojenie, ktore ma alternativu v R3-ke, ktora bude viest paralelne ku sspominanej BB-RBK.
Ved si pozri pla dialnic na tomto linku:
http://dialnice.szm.com/
Uznaj, ze vyhodit vyse 2mld.€ za hlupe prepojenie BB s RBK je uply nezmysel a ochranari a EK to nikdy nepovolia tadial stavat, lebo to ide dolinou s najvyssim stupnom ochrany. Navyse by tej prirody tam bola skoda. To len zakomplexovany Bystricania si to presadili u Vazneho, aby to zahrnul do planu vystavby. V povodnom plane dialnic sa tento usek nenachadzal. Za komunizmu si BB zvykla na nejake vysadne postavenie a ukor Zvolena, ktory bol odjakziva aj vdaka polohe vyznamnou krizovatkou. BB stve ze bude a koci rychlostky a dalej nepojde.
Ked si zoberiem, ze R3-ka ide cez mesta ako Kremnica, Turcianske Teplice a navyse vyusti a D1-ku pri Martine tak je jasne vyhodnejsia aj pre buduce zatazenie D1-ky severo-juznou prepravou z a do Polska, kedze pri R3-ke budu kamioy musiet prejst po D1-ke len kusok ku Ziline, ale pri r1-ke BB-RBK sa kamiony musia trepat celym tym lievikom od RBK po Zilinu. A navyse R3-ka obsluzi tisice ludi v castiach SR s vysokou nezamestnanostou, pricom R1 BB-RBK neobsluzi nikoho.
Opakujem ten usek BB-RBK je nepotrebny. Tie peniaze sa viac zidu na inych usekoch, ktore nieco prinesu na rozdiel od tohoto, ktory akurat lieci komplexy istym ludom v jednom meste. #Nemam nic proti Bystricanom, ale naozaj tomu chyba logika. Ten usek popod Donovaly by bol najdrahsim na Slovensku bez zjavneho ekonomickeho prinosu a s velkymi stratami na prirodnom bohatstve tejto krajiny.

o a ku tej nacionalistickej casti tvojho prispevku sa ani nevyjadrujem. K tomu uz netreba nic dodat, akurat, ze ukazuje stupen tvojej inteligencie. Ak sa SR rozdeli, tak presne kvoli takym ako ty. Pokial si neuvedimia niektori ludia, ze celistvost tohto statu zabezpeci len lojalita obyvatelstva a tu zabezpeci len spokojnost vsetkych arodnosti a etnik. Len v takom pripade, ked budu mat vsetci rovnake sance, bude sa dat v SR aj v buducnosti zit v klude a bez strachu. Socialne nepokoje totiz dokazu narobit strasne vela skody. Lenze to je uz asi prilis komplexne pre teba.
 

 

az tak jednoznacne by som to nevidel

pocet obyvatelov:
kremnica 6000 (turistika)
turcianske teplice 7000 (?)
martin 60000 (VW vyvoz smeruje hlavne na BA)

BB cca 80000 (krajske mesto) a oblast BB - ZV + obce medzi a v okoli odhadom 200000
RK cca 30000 (priemysel)
 

Zle pocitas...

Na R3 su zratane sidla na trase a na R1 si zratal koncove body, pricom minimalen jeden (ZV) s tym predlzenim nic nema.
Na trase BB_RK je iba dedina Liptovska Osada, nic viac.
Na trase R3 je nasobne vyssia obsluznost, a to nielen Turiec, ale aj prepojenia na Hornu Nitru.
R3 ma logiku a opodstatnenie, nech sa na to pozera z akehokolvek hladiska.
PRedlezenie R1 ma opodstatnenie akurat tak pre cast lobistov z BB, ktori si este nezvykli, ze socializmus s protezovanim ich mesta skoncil...teda, vlastne, ani neviem, ci znova nezacina...
 

 

To si ZA tiez mozes pripocitat k MT a mas cez 200.000. Ja dufam ze BB-RK neprejde. Clovek sa sprava ako barbar k prirode.
 

tak ja som z BB

ale v tomto predlzeni ma Timo pravdu --> je nepotrebne, resp. chranene ziv.pros. 5. stupnom pretinajuce a teda aj nevhodne

1.nepotrebne
naozaj je pravda ze medzi RK a BB nie je nic, na co by bola treba rychlostna cesta okrem tranzitu kamionov na severojuznom tahu, a je tu teda otazka ci budu kamionisti ochotny pouzivat R3 --> vid rozdiely medzi trasou R1 http://goo.gl/maps/Epbd a R2 http://goo.gl/maps/li9H
aj ked toto by sa dalo urcite nejak poriesit, ci uz znackami, alebo nejakym miestnym mytom atd., proste tak aby sa im neoplatilo trepat cez donovaly

2.zivotne prostredie --> tu sa myslim nie je o com bavit, R1 pretinajuca NAPANT je nonsens

...prachy presunut na R3 a nech je cim skor hotova
 

Uz me s tema dalnicema nestvete

Dejme vsechny ty penize radsi do skolstvi a zdravotnictvi. Radsi budu jezdit po polni ceste s jistotou, ze moje deti maji spickove vzdelani a zdravotni peci. A zkusme si podiskutovat co prinese narodnimu hospodarstvi vetsi osoh. Jestli cesta pres narodni parky a nebo spickove skolstvi a zdravotnictvi. I na ty podelany dalnice by potom bylo dost penez.

Ale to by se stavebni loby nemohla nabalit, ze? A nebyla by zamestnanost, ze? Uz se tesim na lopatu se svojim menem na rukadle. A ucitele stejne tak pekny kulatoucky uplatek nedaji, tak vzhuru budovat!
 

 

ked si zaratas, ze v madarsku ide kamion po rovine a cena je tam vyrazne nizsia, tak nieje o com kamiony chodia cez madarsko
 

 

Nuz si trosku dost mimo v tej cene co dala Skanska so Strabagom nie je žiadny zisk je to jasna strata a bude sa to hrať len a len na kleimy. Vraviš že si nemôžu dovoliť zbabrať tento projekt ale upozorňujem ťa že Skanska už pozastavila stabu Košice - MIlhosť kde vyhrala tiež za podozrivo nízku cenu:-)) takže karta sa pomaly obracia a národ ešte bude trpieť za tieto extra lacne tendre. Stavby idú podľa tzv. žltého FIDICu naprojektuj a stavaj čiže projektovať sa bude všetko najlacnejšie ktoré vydrží približne toľko koľko bude záruka...
 

Renome

Píšete podľa mňa správne.
Len dodám, že PPP balík č.2 stavala Granvia, ktorej polovičný (dobre píšem?) podiel patrí francúzskej spoločnosti Veolia Vinci. A tá na Slovensku stavala prvý projekt, a aj tak to bolo celé predražené. Takže sa predviedli statočne s ich renomé...
 

A jakto, že to tedy nešetří policie?

Pokud je zjevné, že to někdo měl nachystané jako tunel, jakto, že to nešetří policie? Jakto, že na Fica nejsou okamžitě otázky, co to má znamenat? Fico je gauner a vždycky byl. Divím se, že si ho, bratři moji, tak chráníte. Měl dávno sedět. Na PPP Nitra-BB participoval Ficov brat a to ne málo. Byly tam takové kliky, že se mi chtělo zvracet. Kolik jste prodrbali tam, raději ani nechtějte vědět. Nicméně lidé kolem Fica si na svoje nakonec přišli a jede se dál.
 

vážení,

veĎ anjťažšiu časť, prieskumnú štôlňu, majú hotovú. Nemusia hádať či sa trafia , alebo urobia hneď dve diery.
 

ušetrili sme?

slovenské stavebníctvo smeruje do pekla a to peklo nás bude stáť veľa, všetkých nie len nás stavbárov, my to pocítime len prví. Som zvedavý čo budeš vypisovať po pár rokoch keď si budú veľké nadnárodné firmy diktovať ceny na nedokončené stavby po našich skrachovaných ....stavoch a.s.
Ficove PPP boli úplne zle nastavené a s toho vyplynuli aj tie ceny nemôžeš to vôbec porovnávať s dnešnou situáciou na trhu. My proste ideme z extrému do extrému.
 

1 2 3 4 5 6 7 > >>

Najčítanejšie na SME Ekonomika