Sobota, 17. november, 2018

Slovensko je v hre o piatu automobilku. Čínsky výrobca e-áut potvrdil záujem o Košice

Automobilka Zhi Dou má svoje rozhodnutie oznámiť do konca roka.

Čínska automobilka Zhi Dou vyrába aj elektromobily. (Zdroj: archív)

BRATISLAVA. Piatou automobilkou na Slovensku by mohol byť čínsky výrobca elektrických áut Zhi Dou. Záujem o výstavbu závodu pri Košiciach potvrdil na autosalóne v Bratislave.

Slovensko je podľa Denníka N v hre spolu s Rumunskom, Poľskom, Maďarskom a Slovinskom. Svoje rozhodnutie chce automobilka oznámiť do konca roka.

Elektrické autá Zhi Dou

Na Slovensku má svoj závod nemecký koncern Volkswagen, francúzska automobilka PSA Groupe a kórejský závod Kia pri Žiline. Britský Jaguar Land Rover plánuje výrobu áut spustiť koncom roka.

Významnejšia investícia

O výstavbe automobilky už v minulosti písali aj Hospodárske noviny. Ak by sa firma rozhodla pre Slovensko, išlo by o významnejšiu investíciu.

Automobilka totiž plánuje preinvestovať 400 miliónov eur a jej závod by mohol svoje autá začať vyrábať o necelé tri roky, teda v roku 2020.

V závode by sa mohol vyrábať dvojmiestny model D2 s výkonom tridsať kilowattov a dojazdom takmer 260 kilometrov. Vo fabrike by sa mohlo vyrábať asi tritisíc elektromobilov mesačne.

„Zodpovedá to potrebe zhruba 500 zamestnancov,“ povedal v minulosti pre Hospodárske noviny konateľ spoločnosti Zhi Dou Slovensko Branislav Kocper.

Nový strategický park Haniska

Minulý týždeň vládny kabinet na návrh ministerstva hospodárstva schválil vybudovanie strategického parku Haniska v košickom okrese.

„Stavba je významnou investíciou. Je vo verejnom záujme a je nevyhnutné na zabezpečenie prípravy územia na realizáciu strategického parku,“ uviedol rezort hospodárstva.

Minister hospodárstva Peter Žiga však stále nepovedal, aká firma do strategického parku príde. Špekuluje sa aj o automobilke BMW.

Vyššia nezamestnanosť

Práve obyvatelia východného Slovenska dlhodobo poukazujú na to, že štát kumuluje automobilové závody len na západe Slovenska, kde je nízka nezamestnanosť a firmy začínajú mať problém nájsť kvalifikovanú pracovnú silu.

„Pre Slovensko by bolo výhodné, aby automobilka išla na východ, prípadne do stredu Slovenska, kde je stále relatívne vysoká nezamestnanosť,“ povedal v minulosti pre SME analytik spoločnosti Finlord Boris Tomčiak.

V Prešovskom aj Košickom kraji sa pritom miera nezamestnanosti na konci marca pohybovala mierne nad deviatimi percentami. V porovnaní s celoslovenským priemerom ide o výrazný nadpriemer. Celoštátny priemer je podľa posledných údajov 5,55 percenta.