Sobota, 22. september, 2018

Pri opravách objavili zabudnuté postupy staré tisíc rokov

Obnova reštauruje budovy pôvodnými postupmi. Učí to aj ostatných. Jeden z príkladov zodpovedného podnikania, za ktoré môžete hlasovať v cene verejnosti.

Via Bona

Tento článok obsahuje špecifický objekt, ktorý sa zobrazuje len na SME.sk (webová verzia). Zobraziť plnú verziu článku.

BANSKÁ ŠTIAVNICA. Malá stavebná firma, ktorá zamestnáva 15 ľudí, no mnohí ďalší s ňou spolupracujú, sídli v historickej Banskej Štiavnici. Je to tak trochu príznačné, venuje sa totiž obnove hmotného kultúrneho dedičstva.

„Venujeme sa obnove pamiatok všeobecne, no najmä hradov a torzálnej architektúry,“ hovorí zakladateľ a zároveň výkonný riaditeľ spoločnosti Obnova, s.r.o., Michal Hrčka.

Predbehli sociálne siete

Filozofiu a prístup firmy vystihuje heslo Pamätáme na pamiatky. V tomto duchu pred pätnástimi rokmi založili aj internetový portál Obnova.sk, ktorý dodnes popularizuje pamiatky. Ešte pred príchodom sociálnych sietí sa na ňom objavoval zdieľaný obsah, články, blogy.

No ad for you

„V tom čase to bol jediný informačný zdroj s týmto zameraním, ktorý do určitej miery suploval aj štátnu správu. Práve vďaka zverejneniu niektorých informácií vo vhodnom čase a na vhodnom mieste sa podarilo zabrániť zdevastovaniu niektorých pamiatok. Ako redaktori sme totiž poukazovali na nečinnosť či protizákonné konanie vlastníkov. Niekedy to pomohlo historický objekt zachrániť,“ ozrejmuje Michal Hrčka.

Prečítajte si tiež: Zvoľte si najlepší podnikateľský projekt

Aj špecializovaná webová stránka je jedným z dôvodov nominácie spoločnosti na tohtoročnú cenu Via Bona v kategórii Dobrý partner komunity. Každoročne ju udeľuje Nadácia Pontis.

Niektoré postupy nanovo objavili

Firma sa pri obnove a revitalizácii historických stavieb snaží používať a zároveň propagovať tradičné technológie z minulosti. Pracuje najmä s lokálnymi a neškodnými materiálmi, akými sú vápno, kameň, korok, ovčia vlna, konope či drevo.

No ad for you

„Je to svetový trend, no na Slovensku je to stále tak trochu menšinová záležitosť,“ hovorí Hrčka a dodáva, že aj to je dôvod, prečo už roky organizujú kurzy a workshopy zamerané na používanie pôvodných metód. „Práve odtiaľ sa rozšírili aj medzi dnešnú hradársku komunitu,“ hovorí Hrčka.

Mnohé z bežných postupov museli pritom ľudia z Obnovy nanovo objaviť. „Niektoré sú staré tisíc a viac rokov, no tým, že sa dlho nepoužívali, zabudlo sa ne. Skúmame ich, experimentujeme a naše výsledky a poznatky v kurzoch a v publikáciách odovzdáme ďalej,“ hovorí.

Bez dobrovoľníctva to niekedy nejde

Zakladateľ Obnovy vidí trend v tom, že pribúda majiteľov historických objektov, ktorí sú otvorení informáciám a nechajú si poradiť. Stalo sa však aj, že niektoré zákazky odmietli, keď zistili, že vlastníkovi pamiatky nezáleží, akým spôsobom ju obnoví, len na tom, aby mu čo najrýchlejšie zarobila peniaze.

No ad for you

Na stránke firmy nájdete referencie z realizácií v rôznych lokalitách Slovenska, k obľúbeným Michala Hrčku patria práce na Oravskom hrade či na zrúcanine Likavského hradu v regióne, odkiaľ pochádzajú jeho predkovia.

Viaceré aktivity uskutočňuje Obnova na základe dobrovoľníctva.

„Keď padá pamiatka, snažíme sa nájsť spôsob, ako ju zachrániť. Niekedy to ide komerčným spôsobom. Keď nie, tak do toho vložíme peniaze alebo prácu. Niektoré aktivity dotujeme, niektoré sú na nule. Na iných dokážeme zarobiť tak, že vieme prevádzkovať náš portál alebo robiť workshopy a kurzy,“ približuje Michal Hrčka, ako sa dá popri ziskových projektoch pomáhať tam, kde je to treba.

Už po šestnásty raz udelí Nadácia Pontis ocenenie Via Bona. To ako jediné na Slovensku zviditeľňuje príklady zodpovedného a férového podnikania a inšpiruje nimi ďalšie firmy, aby dobrovoľne a nad rámec zákona pomáhali okoliu a zamestnancom, brali ohľad na životné prostredie, bojovali s korupciou alebo riešili spoločensky dôležité témy.

Do aktuálneho 16. ročníka firmy prihlásili 75 nominácií. Spomedzi nich porota posunula do druhého kola 23 a práve tie budú súťažiť o víťazstvo v siedmych kategóriách. Ôsmeho víťaza vyberú čitatelia denníka SME, ktorí za svojho favorita môžu zahlasovať do 13. marca. Stačí si pozrieť deväť nominácii a v pripravenej ankete kliknúť na názov firmy, ktorej chcete dať hlas.

No ad for you