Praha 6. júna (TASR) - Najmenej 250 miliónov Kč ročne chce český štát dávať na podporu predaja domácich potravín. "Je to nevyhnutné preto, aby náš tovar obstál v silnej konkurencii v Európskej únii," tvrdia svorne zástupcovia Ministerstva poľnohospodárstva ČR, Potravinárskej aj Agrárnej komory.
Odborníci na prieskum trhu však upozorňujú, že spotrebitelia sa riadia predovšetkým cenou a kvalitou potravín a nie ich pôvodom. To isté zdôrazňujú obchodné reťazce. Ale štátni úradníci sú o zmysle tohto roku vyhláseného Národného programu pre podporu domácich potravín presvedčení.
"Taký program majú krajiny Európskej únie a už niekoľko rokov napríklad aj Maďarsko. To na neho vynakladá 300 miliónov Kč ročne, asi 250 miliónov chceme dávať my," vyhlasuje minister Jaroslav Palas.
Jeho úrad tento týždeň zverejnil aj špeciálne logo, ktoré nájdu spotrebitelia na potravinách už od leta. "Označenie KlasA so štylizovaným lipovým listom vo farbách českej trikolóry vyjadruje predovšetkým prvotriednu kvalitu," hovorí námestník ministra Rudolf Jánský.
Potraviny môžu získať logo na obal na tri roky, ak splnia sedem kritérií. "Okrem požiadaviek na kvalitu je to český pôvod tovaru. Musí byť u nás vyrábaný, a to prevažne z domácich surovín," upozorňuje prezident Potravinárskej komory Jaroslav Camplík.
Napríklad mliečne a mäsové výrobky, pečivo alebo chlieb musia byť na 90 % z domácich surovín. U čokoládových cukroviniek, džúsov či výrobky z morských rýb majú domáce suroviny tvoriť najmenej 40-% podiel.
Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.
(1 CZK = 1,327 SKK)