EÚ prispeje na rozvoj dopravy v kandidátskych krajinách 90 miliardami eúr

Brusel 22.augusta (TASR) - V kandidátskych krajinách na členstvo v EÚ, vrátane SR, sa do roku 2015 vybuduje za 90 miliárd eúr 10 cestných a železničných ...

Brusel 22.augusta (TASR) - V kandidátskych krajinách na členstvo v EÚ, vrátane SR, sa do roku 2015 vybuduje za 90 miliárd eúr 10 cestných a železničných koridorov.

Program zvýšenia výkonnosti dopravnej infraštruktúry vo východnej Európe je známy pod názvom TINA (Transport Infrastructure Needs Assessment). Európska komisia (EK) ho schválila v roku 1996. Zo Slovenska je v programe TINA zahrnuté budovanie diaľnice Bratislava-Košice-ukrajinská hranica a dva železničné koridory smerom do Poľska. Do programu TINA sa dostali len projekty nadregionálneho charakteru, pričom ich cena nesmela prekročiť 1,5 % hrubého domáceho produktu (HDP). Desať kandidátskych krajín má spolu 25 310 kilometrov železničných tratí a 22 930 kilometrov (nadregionálnych) ciest. Na výstavbu ciest je vyčlenených 39,6 miliardy eúr a na železničné trate 32,5 miliardy eúr. Zvyšok sa použije na výstavbu letísk, prístavov a vodných ciest.

Železničná sieť bola v krajinách strednej a východnej Európy (KSVE) v podstate dobre vybudovaná už za komunizmu, treba v nej len odstrániť niektoré nedostatky. Cestná sieť je však zastaraná a budovať ju treba prakticky od základu. Na zlepšenie jej financovania vytvorila EÚ aj fond ISPA, do ktoré plynie každý rok miliarda eúr. Z tohto fondu sa na projekty v doprave a oblasti životného prostredia v kandidátskych krajinách môže prispievať až do výšky 50 % hodnoty diela. KSVE však môžu získavať ďalšie prostriedky aj z štruktúrnych fondov EÚ, z ktorých sa môžu hradiť náklady na projekty až do výšky 85 %.

Zatiaľ je však otvorenou otázkou, koľko projektov sa v skutočnosti do roku 2015 podarí dokončiť. Slovinsko napríklad na dopravné projekty vyčleňuje 4 % HDP, kým ostatné krajiny regiónu sú na tom podstatne horšie.

Ako uvádza rakúsky denník Die Presse, onedlho sa program TINA rozšíri aj na balkánske krajiny Chorvátsko, Juhoslávia a Macedónsko.

(1 EUR = 43,170 SKK)

* jns gl

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 9 538
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 865
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 3 000
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 261
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 194
  6. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 188
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 017
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 734
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 570
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 147

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

kázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.