"Najzápadnejším" spôsobom nakupujú v strednej Európe Česi

Praha 9.februára (TASR) - "Západoeurópske" modely nákupného správania prijímajú spomedzi stredoeurópskych krajín najviac Česi. Vyplýva to zo spotrebiteľského prieskumu spoločností GfK Praha a INCOMA Research, ktorý uskutočnili v spolupráci so sesterskými

spoločnosťami v SR, Maďarsku a Poľsku. Prejavuje sa to napríklad vo zvýšenej miere využívania automobilu na nákupy: veľmi často jazdí autom nakupovať 27 % Čechov, oproti tomu len 16 % Poliakov, 15 % Maďarov a 14 % Slovákov.

Výsledky prieskumu ukazujú, že neexistuje homogénny model nákupného správania, ktorý by bolo možné aplikovať na celý stredoeurópsky región. Odlišnosti sú do značnej miery podmienené rozdielnou úrovňou a stavom vývoja maloobchodnej siete a sú tiež odrazom nákupných zvyklostí príslušnej populácie a lokálnych preferencií. Ako TASR informoval riaditeľ spoločnosti INCOMA Tomáš Drtina, cieľom prieskumu bolo okrem iného zmapovať, či existuje "stredoeurópsky zákazník".

Hypermarkety a supermarkety dosahujú najväčšiu mieru preferencií v ČR. Zatiaľ čo tieto predajne uvádza ako svoje hlavné nákupné miesto potravín celkovo 49 % českých domácností, v Maďarsku je to 32 %, na Slovensku 28 % a v Poľsku len 17 %. V Maďarsku a Česku sú tiež veľmi obľúbené diskontné predajne.

Na Slovensku zatiaľ stále hrajú kľúčovú úlohu malé samoobsluhy, v ktorých väčšinu výdavkov za potraviny realizuje polovica domácností (v ČR 23 %). V Poľsku zostáva jednoznačne dominujúcim typom predajne malý pultový obchod, ktorý predstavuje hlavné nákupné miesto pre takmer tri pätiny populácie (v SR 17 % a v ČR 8 %).

Zreteľné rozdiely sú v úrovni organizačnej koncentrácie obchodných štruktúr. Zatiaľ čo do piatich najnavštevovanejších reťazcov v ČR sa sústreďuje záujem celkovo 44 % domácností a na Slovensku 42 %, v Maďarsku je to zatiaľ 33 % a Poľsku len 21 % domácností.

Spotrebitelia v ČR a Maďarsku sú so svojimi nákupnými podmienkami výrazne spokojnejší ako ich kolegovia v Poľsku a na Slovensku, čo súvisí s úrovňou maloobchodných sietí v týchto krajinách. Zákazníci zo všetkých sledovaných krajín na prvé priečky rebríčka faktorov, rozhodujúcich o výbere nákupného miesta, umiestnili čerstvosť a kvalitu tovaru a cenovú úroveň, na ďalších pozíciách sa už poradie v jednotlivých krajinách líši.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  2. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  6. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  7. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  10. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 193
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 265
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 991
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 6 218
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 5 824
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 361
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 582
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 207
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 2 974
  10. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 799

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Desať vecí, ktoré treba vedieť o osýpkach

Prečítajte si desať základných otázok a odpovedí týkajúcich sa osýpok, ich prenosu, príznakov, možnej epidémie a ochrane pred nakazením.

KOMENTÁRE

Keď sú osýpky v hlavách

Keď sa na osýpky neočkovalo, ročne sa nimi nakazilo 10- až 20-tisíc detí.

EKONOMIKA

Fico sa chváli ekonomickými výsledkami. Oprávnene?

Prvého mája zverejníme súbor opatrení pre pracujúcich, tvrdí premiér.

Neprehliadnite tiež

Richter zadržiava peniaze pre chorých ľudí a s riešením sa neponáhľa

Pre chybu štátu sa sociálne zariadenia nevedia dostať k príspevkom, z ktorých žijú.

Na zmenu dlhovej brzdy budeme musieť možno rezignovať, naznačil Kažimír

Podľa Kažimíra sa totiž "rozumní ľudia v niektorých opozičných stranách minuli".

Fico sa chváli ekonomickými výsledkami, lepší ako my sú Česi aj Bulhari

Symbolicky 1. mája zverejníme súbor opatrení pre pracujúcich, tvrdí premiér Robert Fico.

Zisk Caterpillaru začiatkom roka klesol

Zisk za tri mesiace do konca marca 2017 klesol na 192 miliónov dolárov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop