ktriny a ďalších nákladov spojených s bývaním v roku 2000. V prípade domácnosti s jednou FO by sa mala suma MVB zvýšiť z 1 410 Sk na 1 680 Sk mesačne, v prípade dvoch FO z 1 750 Sk na 2 090 Sk. Z 2 090 Sk na 2 490 Sk by mala vzrásť, ak ide o tri FO a z 2 430 Sk na 2 900 Sk, pokiaľ majú v byte trvalé bydlisko 4 a viac osôb.
Výška príspevku zodpovedá podľa P. Guráňa rozdielu sumy MVB a súčinu príjmu spoločne posudzovaných osôb v domácnosti a koeficientu, pričom okresné úrady poskytnú príspevok len vtedy, ak je uvedený rozdiel vyšší ako 50 Sk. Koeficient by sa mal nariadením znížiť z 0,3 na 0,29.
Okruh možných poberateľov tejto štátnej sociálnej dávky by sa spomínanou úpravou rozšíril najmä o rodiny s nezaopatrenými deťmi, ktoré síce nie sú v hmotnej núdzi, ale ich príjem sa pohybuje tesne nad hranicou životného minima, a tiež o osamelo žijúcich dôchodcov.
Ministerstvo financií (MF) SR s návrhom rezortu práce nesúhlasí, keďže zdroje, potrebné na vyplácanie príspevku, by sa oproti rozpočtovaným 700 miliónom Sk navýšili po úprave o ďalších zhruba 900 miliónov Sk. Vlani, upozornil P. Guráň, bolo pritom na tieto účely vyčlenených 1,6 miliardy Sk, z ktorých sa ale kvôli prísnym pravidlám poskytovania, predovšetkým vysoko stanovenému koeficientu, až jedna miliarda Sk ušetrila.
Príspevok na bývanie sa ako nová štátna sociálna dávka zaviedol zákonom o príspevku na bývanie s účinnosťou od 1. januára 2000. Na základe spomínaného zákona môže vláda SR upraviť k 1. januáru alebo k 1. júlu bežného kalendárneho roka sumy MVB a výšku koeficientu a zefektívniť tak adresné vyplácanie príspevku domácnostiam v súvislosti so zvyšovaním nákladov na bývanie.