Berlín 16. augusta (TASR) - Nemecký vládny kabinet schválil plán poplatkov za používanie diaľnic pre kamióny od roka 2003 a dôvodom boli obavy, že rozšírenie Európskej únie (EÚ) spôsobí ďalší rapídny nárast užívania nemeckých diaľnic.
Nemecko sa totiž nachádza v centre obchodu medzi západnými a východnými časťami EÚ a keďže je jedinou veľkou európskou krajinou, ktorá nespoplatňuje cesty, jeho diaľnice sú zahltené kamiónmi zo susedných štátov. Nový systém nahradí súčasnú štruktúru, v rámci ktorého prepravcovia musia okrem platenia bežnej cestnej dane aj kupovať špeciálne licencie podľa váhy.
Ako dnes informoval denník Financial Times, objem tovarov prevážaných po cestách v rokoch 1991 až 2000 stúpol o 42%, kým v prípade železníc išlo o pokles o päť percent a lodnej dopravy o nárast o 19%. Vláda do roka 2005 predpovedá 64-% zvýšenie počtu kamiónov na diaľniciach.
Minister dopravy a stavebníctva Kurt Bodewig uvádza, že pôjde o najmodernejší systém v Európe a jeho súčasťou bude technologický elektronický systém snímačov pri cestách alebo satelitov a zariadenia v kabíne kamiónu, ktoré zdarma poskytne jeho ministerstvo. Podľa jeho slov väčšinu príjmov z poplatkov reinvestujú do zlepšenia kvality cestnej dopravy, napríklad, do programu modernizácie infraštruktúry v hodnote 7,4 miliardy DEM (20003-2007).
Systém bude povinný pre všetky kamióny s hmotnosťou nad 12 ton, vrátane zahraničných. Zahraničné dopravné spoločnosti sa pritom budú môcť rozhodnúť medzi inštaláciou palubného systému alebo používaním manuálneho systému pri jednorazových cestách. Výška poplatkov ešte nie je definitívne schválená, bude sa však pohybovať v rozmedzí 0,27 až 0,37 DEM (0,14 až 0,19 EUR) za kilometer v závislosti od hmotnosti kamiónu, počtu náprav a úrovne emisií. Nebudú žiadne poplatkové stanovištia a vláda neplánuje účtovať poplatky od osobných vozidiel. Návrh zákona však obsahuje možnosť spoplatnenia aj ciest inej triedy, ak ich kamióny začnú využívať v úsilí vyhnúť sa poplatkom.
K. Bodewig uvádza, že ostatné členské krajiny EÚ prejavili veľký záujem o použitú technológiu a o tejto veci budú diskutovať na septembrovom zasadnutí ministrov dopravy členských krajín.
Ekologické skupiny privítali návrhy nemeckej vlády, keďže nákladnú dopravu považujú veľký zdroj znečistenia životného prostredie a príčinu poškodenia ciest. K. Bodewig potvrdil, že 35% rozpočtu jeho ministerstva smeruje na opravy ciest, pričom príčinou škôd sú práve kamióny.
Sektor nákladnej cestnej dopravy v princípe súhlasil s novým poplatkovým systémom, no žiada kompenzáciu v iných oblastiach, napríklad, vo forme zníženia dane z palív.
(1 DEM = 21,960 SKK, 1 EUR = 42,951 SKK)
* sov