Nemecká vláda schválila plán spoplatnenia diaľníc

Berlín 16. augusta (TASR) - Nemecký vládny kabinet schválil plán poplatkov za používanie diaľnic pre kamióny od roka 2003 a dôvodom boli obavy, že rozšírenie ...

Berlín 16. augusta (TASR) - Nemecký vládny kabinet schválil plán poplatkov za používanie diaľnic pre kamióny od roka 2003 a dôvodom boli obavy, že rozšírenie Európskej únie (EÚ) spôsobí ďalší rapídny nárast užívania nemeckých diaľnic.

Nemecko sa totiž nachádza v centre obchodu medzi západnými a východnými časťami EÚ a keďže je jedinou veľkou európskou krajinou, ktorá nespoplatňuje cesty, jeho diaľnice sú zahltené kamiónmi zo susedných štátov. Nový systém nahradí súčasnú štruktúru, v rámci ktorého prepravcovia musia okrem platenia bežnej cestnej dane aj kupovať špeciálne licencie podľa váhy.

Ako dnes informoval denník Financial Times, objem tovarov prevážaných po cestách v rokoch 1991 až 2000 stúpol o 42%, kým v prípade železníc išlo o pokles o päť percent a lodnej dopravy o nárast o 19%. Vláda do roka 2005 predpovedá 64-% zvýšenie počtu kamiónov na diaľniciach.

Minister dopravy a stavebníctva Kurt Bodewig uvádza, že pôjde o najmodernejší systém v Európe a jeho súčasťou bude technologický elektronický systém snímačov pri cestách alebo satelitov a zariadenia v kabíne kamiónu, ktoré zdarma poskytne jeho ministerstvo. Podľa jeho slov väčšinu príjmov z poplatkov reinvestujú do zlepšenia kvality cestnej dopravy, napríklad, do programu modernizácie infraštruktúry v hodnote 7,4 miliardy DEM (20003-2007).

Systém bude povinný pre všetky kamióny s hmotnosťou nad 12 ton, vrátane zahraničných. Zahraničné dopravné spoločnosti sa pritom budú môcť rozhodnúť medzi inštaláciou palubného systému alebo používaním manuálneho systému pri jednorazových cestách. Výška poplatkov ešte nie je definitívne schválená, bude sa však pohybovať v rozmedzí 0,27 až 0,37 DEM (0,14 až 0,19 EUR) za kilometer v závislosti od hmotnosti kamiónu, počtu náprav a úrovne emisií. Nebudú žiadne poplatkové stanovištia a vláda neplánuje účtovať poplatky od osobných vozidiel. Návrh zákona však obsahuje možnosť spoplatnenia aj ciest inej triedy, ak ich kamióny začnú využívať v úsilí vyhnúť sa poplatkom.

K. Bodewig uvádza, že ostatné členské krajiny EÚ prejavili veľký záujem o použitú technológiu a o tejto veci budú diskutovať na septembrovom zasadnutí ministrov dopravy členských krajín.

Ekologické skupiny privítali návrhy nemeckej vlády, keďže nákladnú dopravu považujú veľký zdroj znečistenia životného prostredie a príčinu poškodenia ciest. K. Bodewig potvrdil, že 35% rozpočtu jeho ministerstva smeruje na opravy ciest, pričom príčinou škôd sú práve kamióny.

Sektor nákladnej cestnej dopravy v princípe súhlasil s novým poplatkovým systémom, no žiada kompenzáciu v iných oblastiach, napríklad, vo forme zníženia dane z palív.

(1 DEM = 21,960 SKK, 1 EUR = 42,951 SKK)

* sov

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 323
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 030
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 859
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 244
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 524
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 574
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 256
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 482
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 752
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 599

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop