SME

Nemecká vláda schválila plán spoplatnenia diaľníc

Berlín 16. augusta (TASR) - Nemecký vládny kabinet schválil plán poplatkov za používanie diaľnic pre kamióny od roka 2003 a dôvodom boli obavy, že rozšírenie ...

Berlín 16. augusta (TASR) - Nemecký vládny kabinet schválil plán poplatkov za používanie diaľnic pre kamióny od roka 2003 a dôvodom boli obavy, že rozšírenie Európskej únie (EÚ) spôsobí ďalší rapídny nárast užívania nemeckých diaľnic.

Nemecko sa totiž nachádza v centre obchodu medzi západnými a východnými časťami EÚ a keďže je jedinou veľkou európskou krajinou, ktorá nespoplatňuje cesty, jeho diaľnice sú zahltené kamiónmi zo susedných štátov. Nový systém nahradí súčasnú štruktúru, v rámci ktorého prepravcovia musia okrem platenia bežnej cestnej dane aj kupovať špeciálne licencie podľa váhy.

SkryťVypnúť reklamu

Ako dnes informoval denník Financial Times, objem tovarov prevážaných po cestách v rokoch 1991 až 2000 stúpol o 42%, kým v prípade železníc išlo o pokles o päť percent a lodnej dopravy o nárast o 19%. Vláda do roka 2005 predpovedá 64-% zvýšenie počtu kamiónov na diaľniciach.

Minister dopravy a stavebníctva Kurt Bodewig uvádza, že pôjde o najmodernejší systém v Európe a jeho súčasťou bude technologický elektronický systém snímačov pri cestách alebo satelitov a zariadenia v kabíne kamiónu, ktoré zdarma poskytne jeho ministerstvo. Podľa jeho slov väčšinu príjmov z poplatkov reinvestujú do zlepšenia kvality cestnej dopravy, napríklad, do programu modernizácie infraštruktúry v hodnote 7,4 miliardy DEM (20003-2007).

Systém bude povinný pre všetky kamióny s hmotnosťou nad 12 ton, vrátane zahraničných. Zahraničné dopravné spoločnosti sa pritom budú môcť rozhodnúť medzi inštaláciou palubného systému alebo používaním manuálneho systému pri jednorazových cestách. Výška poplatkov ešte nie je definitívne schválená, bude sa však pohybovať v rozmedzí 0,27 až 0,37 DEM (0,14 až 0,19 EUR) za kilometer v závislosti od hmotnosti kamiónu, počtu náprav a úrovne emisií. Nebudú žiadne poplatkové stanovištia a vláda neplánuje účtovať poplatky od osobných vozidiel. Návrh zákona však obsahuje možnosť spoplatnenia aj ciest inej triedy, ak ich kamióny začnú využívať v úsilí vyhnúť sa poplatkom.

SkryťVypnúť reklamu

K. Bodewig uvádza, že ostatné členské krajiny EÚ prejavili veľký záujem o použitú technológiu a o tejto veci budú diskutovať na septembrovom zasadnutí ministrov dopravy členských krajín.

Ekologické skupiny privítali návrhy nemeckej vlády, keďže nákladnú dopravu považujú veľký zdroj znečistenia životného prostredie a príčinu poškodenia ciest. K. Bodewig potvrdil, že 35% rozpočtu jeho ministerstva smeruje na opravy ciest, pričom príčinou škôd sú práve kamióny.

Sektor nákladnej cestnej dopravy v princípe súhlasil s novým poplatkovým systémom, no žiada kompenzáciu v iných oblastiach, napríklad, vo forme zníženia dane z palív.

(1 DEM = 21,960 SKK, 1 EUR = 42,951 SKK)

* sov

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (28. 3. 2024)
USD 1.082
AUD 1.660
CZK 25.319
JPY 163.520
CAD 1.471
GBP 0.858
HUF 395.400
PLN 4.315
CHF 0.981
SEK 11.506

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 694
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 525
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 317
  4. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 12 813
  5. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 658
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 981
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 602
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 359
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 44 909
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 448
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 326
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 219
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 340
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 323
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 604
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiéra Roberta Fica (Smer) vítajú v Galante na výjazdovom rokovaní vlády v čase volebnej kampane k voľbe prezidenta

Pellegrini cez šéfa Aliancie láka Maďarov. Ten podrazil vlastnú stranu.


a 1 ďalší
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová.

Orbánove médiá vykresľujú Pellegriniho ako mierotvorcu a Korčoka ako vojnového štváča.


Eduard Šebo (3 ku 2)

Eduard Šebo patrí medzi najbohatších Slovákov.


Nabudúce by niekto z SNS mohol vyriešiť krádež tým, že zatkne náhodného okoloidúceho.


Neprehliadnite tiež

Logo podcastu Index

Finančný model založený na reklame a predplatnom už nepostačuje.


a 1 ďalší
	
Snímka z nového vlakového spojenia na Ukrajinu v Košiciach 28. marca 2024.

Priamy spoj na ukrajinskú hranicu umožňuje prestup na spoje ukrajinských železníc.


TASR
Letisko M.R. Štefánika v Bratislave

Najväčšie slovenské letiská pridávajú nové destinácie.


Dnes  vieme, že  medzi cárskym ortodoxným imperializmom, imperializmom Sovietskeho zväzu a dnes Ruskej federácie nie je rozdiel.

Žiada aj prijatie opatrení, ktoré zaistia použitie domáceho softvéru.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 44 909
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 448
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 326
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 219
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 340
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 323
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 604
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu