Bratislava 15. augusta (TASR) - Celkový obrat 766 miliónov Sk by mala ku koncu finančného roka 2001 (1. septembra 2000 až 31. augusta 2001) dosiahnuť na Slovensku švédska spoločnosť IKEA. Podľa obchodného riaditeľa firmy pre ČR a SR Dragana Skaluševi†a to predstavuje 6-% medziročný nárast uvedeného ukazovateľa.
Za toto obdobie obchodný dom IKEA navštívilo približne 660 tisíc zákazníkov, čo je oproti rovnakému obdobiu predošlého roku o 3 % menej. Nárast obratu sa však podarilo zabezpečiť zvýšením priemerného predaja na jedného návštevníka, a to aj znížením cien, ktoré za finančný rok 2001 predstavovalo v priemere dve percentá. "V novom finančnom roku ceny poklesnú v priemere o 6 %," povedal dnes na tlačovej konferencii D. Skaluševi†.
Hlavným projektom rozširovania aktivít IKEA na Slovensku je výstavba Shopping Parku Bratislava, ktorý zákazníkom ponúkne dvojnásobok súčasnej predajnej plochy - 21 500 štvorcových metrov. Jeho otvorenie v apríli 2002 prinesie aj rozšírenie ponúkaného tovarového sortimentu z terajších 5 600 na 7 500 položiek. Počet zamestnancov sa zvýši o 40 na 150. Investície do nového komplexu IKEA dosiahnu 2,4 miliardy Sk.
V súvislosti s expanziou na východné Slovensko povedal vedúci projektu a riaditeľ nového obchodného domu IKEA v Shopping Park Bratislava Vladimír Ďurčat: "Záleží to od vývoja hospodárstva krajiny a od kúpnej sily obyvateľstva na východe. Ak by sme však uvažovali o iných regiónoch, ako je Bratislava, tak určite by to boli Košice."
V nasledujúcich rokoch sa podľa D. Skaluševi†a celý koncern plánuje sústrediť na existujúce trhy, kde si chce upevniť svoju pozíciu a do 10 rokov strojnásobiť obrat. "Namiesto zvyčajných 6 až 8 obchodných domov ročne plánuje IKEA v budúcom finančnom roku 2002 otvoriť 14 nových prevádzok a 6 prebudovať. V roku 2003 to bude už 20 nových a 9 prebudovaných obchodných jednotiek," zdôraznil D. Skaluševi†. V súčasnosti švédsky koncern prevádzkuje 157 obchodných domov na celom svete.
Ťažiskom pre spoločnosť IKEA zostáva Európa, kde dosahuje 80 % svojho obratu. Hlavný podiel na ňom majú obchodné domy v Nemecku (20 %), Veľkej Británii (13 %), Švédsku (10 %) a Francúzsku (10 %). Nákup tovarov firma realizuje od svojich 1 960 dodávateľov v 53 krajinách sveta. Až 75 % z nich pochádza opäť z Európy.
* wil zll