Bratislava 15.augusta (TASR) - Zmluvné záväzky Štátneho fondu cestného hospodárstva (ŠFCH), ktoré po jeho zrušení prejdú na Ministerstvo financií (MF) SR, budú dosahovať asi 22 miliárd Sk. Táto suma predstavuje súhrnnú istinu bankových úverov zo zmlúv, uzatvorených fondom od roku 1998 a čerpaných na výstavbu diaľnic. Doteraz z nej boli uhradené približne 2,3 miliardy Sk Slovenskej sporiteľni, VÚB a nemeckej štátnej rozvojovej agentúre Kreditanstalt für Wiederafbau.
Prechod záväzkov zo ŠFCH ako správcu a prijímateľa týchto úverov na štát, teda zmenu zmluvného adresáta finančných prostriedkov, schválila na svojom dnešnom rokovaní vláda SR.
"Zrušeniu fondu, ktoré by malo prispieť k ozdraveniu verejných financií a celkovej transparentnosti nakladania so štátnymi prostriedkami, bude predchádzať konverzia predmetných úverových zmlúv," uviedol riaditeľ Odboru cestného hospodárstva Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Gejza Vegh.
Podľa riaditeľa fondu Martina Križana bude konverzia zmlúv problematická. "Negatívne reakcie sme zaznamenali od 3 donátorských bánk, ktoré nebudú akceptovať transformáciu dlhu fondu na dlh štátu, pokiaľ nedôjde k jeho zrušeniu parlamentom," povedal M. Križan. Podľa neho by sa mohol zákonodarný zbor problematikou zaoberať najskôr v novembri, pričom je otázne, či sa na schválenie zrušenia fondu nájde dostatočná podpora.
V tejto súvislosti poukázal na závery misie Svetovej banky (SB), ktoré nehovoria o zrušení fondu, ale o jeho transformácii. Na nevyhnutnosť vytvorenia samostatnej rozpočtovej organizácie, ktorá by prebrala činnosť fondu, pritom upozornil aj generálny riaditeľ cestnej infraštruktúry MDPT Peter Barek.
Ďalšie komplikácie môže počas konverzie podľa riaditeľa fondu priniesť aj syndikovaný úver prostredníctvom dlhopisov cestného fondu, aranžovaný Credit Suisse First Boston. V súčasnosti ich totiž vlastní približne 80 bankových subjektov. Fond bude znášať všetky náklady súvisiace s vyjednávaním o konverzii zmlúv. Doteraz boli neproduktívne náklady účtované vo výške 6,5 milióna Sk, pričom ich celkový objem by mal vzrásť na približne 40 miliónov Sk.
Integráciu činností ŠFCH do kapitoly MDPT SR a prechod jeho záväzkov na MF odobrila vláda SR už 21. februára tohto roka v rámci schválenej reformy verejných fondov. V súvislosti s ňou by mala prebehnúť aj delimitácia 12 pracovníkov ŠFCH na MDPT a 2 na SSC. Ďalšie okruhy plnenia vládneho uznesenia súvisia so zriadením kontrolných váh na cestných hraničných priechodoch, výrobou, distribúciou a predajom diaľničných nálepiek, ako aj určením akcionára Dopravnej banky, a. s., Banská Bystrica, v ktorej má fond účastiny vo výške 20 miliónov Sk (2 %).
Vláda pritom vychádzala z odporúčaní medzinárodných finančných inštitúcií sústrediť dlh SR do štátneho rozpočtu, čím by sa dlhové postavenie štátu stalo pre domácich a medzinárodných investorov zrozumiteľnejším. Zjednodušili by sa postupy získavania finančných prostriedkov a obmedzili náklady, spojené s obsluhou dlhu.
ŠFCH bol zriadený 1. januára 1994 osobitným zákonom NR SR. Jeho účelom je sústreďovanie finančných prostriedkov a ich používanie na výstavbu, opravu a údržbu štátnych ciest a diaľnic. Pôvodný termín zrušenia ŠFCH, stanovený na 1. júla 2001, bol po zvážení nereálnosti tohto termínu korigovaný na 1. január 2002.
* sch gl