Dlhoočakávaný ekonomický rast Ukrajiny sa začal v roku 2000

Kyjev 7. februára (TASR) - V roku 2000 sa nakoniec začal ekonomický rast, na ktorý Ukrajina čakala od roku 1997 - prvého roku finančnej stabilizácie, uvádza sa v analýze o vývoji ekonomiky na Ukrajine v dnešnom vydaní denníka Kijevskije Vedomosti.

Autor príspevku Andrej Smenkovskyj z Centra protikrízových štúdií pripomína, že vlaňajší rast HDP dosiahol 6 %, priemyselnej výroby 12,9 %, investícií do základného kapitálu 11,2 % pri inflácii 25,8 % (najväčšej od roku 1996).

Začiatok rastu ovplyvnili dva základné faktory. Vplyv devalvácie národnej meny hrivne umožnil znížiť dovoz a zvýšiť vlastnú produkciu tovarov národnej spotreby. Zlepšenie zahranično-ekonomickej konjunktúry viedlo k rastu vývozu výroby chemického priemyslu, strojárstva, hutníctva, potravinárskeho priemyslu.
Pozitívna bilancia zahraničného obchodu Ukrajiny umožnila prvý raz stabilizovať nominálny kurz hrivne (UAH) bez rozsiahlych devízových intervencií zo strany Národnej banky Ukrajiny (NBU).

Bez zmenšovania významu týchto faktorov hlavnú úlohu pri vzniku podmienok ekonomického rastu zohrali kvalitatívne zlepšenia v peňažno-úverovej sfére po výmene vedenia NBU. Radikálne sa zvýšili objemy úverovania ekonomiky. K 1. decembru 2000 komerčné banky vydali úvery za 17,9 miliardy UAH, čo bolo oproti začiatku roku viac o 51 % alebo o 22 % podľa reálneho výpočtu.

Hospodárska politika v roku 2000 svedčí o faktickom zrieknutí sa ortodoxného uplatňovania monetaristických odporúčaní a zadržiavania inflácie za každú cenu. Ekonomický rast na Ukrajine sa podľa analýzy stal možný práve vďaka tomu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 361
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 973
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 098
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 793
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 638
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 448
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 077
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 023
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 852
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 481

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.