Ruské letectvo je len tieňom toho, čo bolo kedysi

Moskva 7. augusta (TASR) - Ruské letectvo na budúci týždeň (14. až 19. augusta) otvorí už piatu medzinárodnú leteckú výstavu, no sektor od rozpadu Sovietskeho ...

Moskva 7. augusta (TASR) - Ruské letectvo na budúci týždeň (14. až 19. augusta) otvorí už piatu medzinárodnú leteckú výstavu, no sektor od rozpadu Sovietskeho zväzu bojuje prežitie a ani budúcnosť neprináša veľa dôvodov k optimizmu.

Hoci len veľmi málo krajín dokáže samostatne zabezpečiť celý proces výroby lietadla, od rysovacej dosky až po oblohu, ruské letectvo je dnes len tieňom toho, čo bolo kedysi. Desaťročie ekonomických problémov po rozpade ZSSR v roku 1991 rozbilo kedysi úzko prepojený sektor a konštruktérov, výrobcov a odberateľov oddelilo novými štátnymi hranicami. Napríklad, vlani sa v Rusku vyrobili len štyri lietadlá, pre porovnanie: americký Boeing ich vyrobil 489. Krajina sa v zlatých časoch na ročnej celosvetovej produkcii podieľala 60 percentami a vyrábala 2 500 lietadiel a helikoptér, civilné letectvo prepravilo 135 miliónov cestujúcich ročne a jeho podiel na svetovom letovom parku bol 25%. V súčasnosti je gigantický antonov An-124 jedným z mála ruských lietadiel, ktoré našli uplatnenie na Západe.

Aj premiér Michail Kasjanov varuje, že Rusku hrozí strata schopnosti vyrábať lietadlá, pokiaľ vláda nič nepodnikne. Stav leteckého sektora je v tomto roku v centre pozornosti vlády, ktorá vypracúva plány jeho oživenia. Medzi nimi je, napríklad, štátom podporovaný leasingový program, ktorý má pomôcť leteckým spoločnostiam získať nové lietadlá a reštrukturalizáciu v hodnote 7,7 miliardy USD s cieľom znížiť počet leteckých firiem z 316 na šesť alebo sedem vertikálne integrovaných holdingov. Nedostatok dostupných leasingových možností pre ruské lietadlá je jednou z príčin, pre ktoré sa niektoré letecké spoločnosti rozhodli pre zahraničné typy, hoci aj naďalej uprednostňujú domáce značky.

Napriek všetkým diskusiám vo vláde a parlamente, do nadchádzajúcej výstavy bolo podniknutých len veľmi málo konkrétnych krokov. Analytici tento vývoj vysvetľujú bojom o kontrolu nad sektorom, keďže nikto zo zúčastnených nemá záujem vzdať sa kontroly viac, než skutočne musí.

Jednoznačne o tom svedčí spor o továreň Aviastar, ktorá vyrába An-124 a kde investori výmenou za 26-% podiel sľúbili uvoľniť 70 miliónov USD v priebehu dvoch rokov na obnovenie výroby. Po uzatvorení dohody so správnou radou a zaplatení takmer dvoch miliónov dolárov na splatenie dlhov a nákup materiálu však investor - New Commonwealth - zistil, že vládou kontrolovaný väčšinový akcionár porušuje dohodu.

Niektorí odborníci vidia aj náznak nádeje, keďže po rokoch stagnácie opäť rastie objem prepravy cestujúcich a nákladov. Obrat nákladnej dopravy sa v prvej polovici tohto roka zvýšil o 12% a niektoré letecké spoločnosti, ako Aeroflot, ohlasujú 20% a viac. Napriek tomu však neočakávajú podstatný vzostup objednávok na nové lietadlá, hoci niektoré prognózy hovoria, že ruské spoločnosti budú v nadchádzajúcom desaťročí potrebovať až 800 lietadiel.

Zamestnanci leteckého sektora a niektorí členovia parlamentu neustále žiadajú vládu o podporu a ochranné opatrenia, no do akej miery si to ruská pokladnica môže dovoliť, je nejasné. Keďže sa však vláda pokúša dostať Rusko do Svetovej obchodnej organizácie (WTO) a presvedčiť členské krajiny, aby otvorili hranice pre ruský tovar, väčší protekcionalizmus zrejme neuspeje.

Na podnet Aeroflotu a ostatných ruských leteckých spoločností, ktoré zahraničné lietadlá považujú za nevyhnutné pre rozvoj ich činnosti, vláda zvažuje zníženie ciel na dovoz lietadiel. Napríklad, Aeroflot oznámil, že viac ruských lietadiel u neho nemá absolútne žiadne uplatnenie, keďže západné značky sú prestížnejšie, spoľahlivejšie a ich prevádzka je lacnejšia.

Podľa názoru analytikov toto vyhlásenie je definitívnym úderom pre ruských výrobcov. "Nemôže byť dobré, keď štátom kontrolovaná letecká spoločnosť hovorí, že nepotrebuje ruské lietadlá. To je skutočná rana pre prestíž," hodnotí situáciu jeden z nich.

(1 USD = 48,723 SKK)

* 1 sov

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 889
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 196
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 014
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 533
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 620
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 313
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 282
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 060
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 022
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 923

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Predvolebná diskusia SME: V Bratislava máme priveľa gymnázií, chýbajú odborné školy

O Bratislave diskutujú kandidáti na župana Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

Neprehliadnite tiež

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.

Najväčší nespracovaný diamant na svete našiel kupca, stál 53 miliónov dolárov

Diamant Naše svetlo je veľký asi ako tenisová loptička a objavili ho v diamantovej bani v Botswane v roku 2015.

Kauza vajec s jedom proti blchám vyústila do memoranda pre všetky krajiny Únie

Záverom konferencie je 20-bodové memorandum, kde členské krajiny dostali za úlohu splniť jednotlivé body.

Qatar Airways si objednali šesť Boeingov a prevezmú štyri Airbusy

Letecká spoločnosť má vo svojej flotile 200 lietadiel vrátane takmer 100 strojov Boeing.