Ruské letectvo je len tieňom toho, čo bolo kedysi

Moskva 7. augusta (TASR) - Ruské letectvo na budúci týždeň (14. až 19. augusta) otvorí už piatu medzinárodnú leteckú výstavu, no sektor od rozpadu Sovietskeho ...

Moskva 7. augusta (TASR) - Ruské letectvo na budúci týždeň (14. až 19. augusta) otvorí už piatu medzinárodnú leteckú výstavu, no sektor od rozpadu Sovietskeho zväzu bojuje prežitie a ani budúcnosť neprináša veľa dôvodov k optimizmu.

Hoci len veľmi málo krajín dokáže samostatne zabezpečiť celý proces výroby lietadla, od rysovacej dosky až po oblohu, ruské letectvo je dnes len tieňom toho, čo bolo kedysi. Desaťročie ekonomických problémov po rozpade ZSSR v roku 1991 rozbilo kedysi úzko prepojený sektor a konštruktérov, výrobcov a odberateľov oddelilo novými štátnymi hranicami. Napríklad, vlani sa v Rusku vyrobili len štyri lietadlá, pre porovnanie: americký Boeing ich vyrobil 489. Krajina sa v zlatých časoch na ročnej celosvetovej produkcii podieľala 60 percentami a vyrábala 2 500 lietadiel a helikoptér, civilné letectvo prepravilo 135 miliónov cestujúcich ročne a jeho podiel na svetovom letovom parku bol 25%. V súčasnosti je gigantický antonov An-124 jedným z mála ruských lietadiel, ktoré našli uplatnenie na Západe.

Aj premiér Michail Kasjanov varuje, že Rusku hrozí strata schopnosti vyrábať lietadlá, pokiaľ vláda nič nepodnikne. Stav leteckého sektora je v tomto roku v centre pozornosti vlády, ktorá vypracúva plány jeho oživenia. Medzi nimi je, napríklad, štátom podporovaný leasingový program, ktorý má pomôcť leteckým spoločnostiam získať nové lietadlá a reštrukturalizáciu v hodnote 7,7 miliardy USD s cieľom znížiť počet leteckých firiem z 316 na šesť alebo sedem vertikálne integrovaných holdingov. Nedostatok dostupných leasingových možností pre ruské lietadlá je jednou z príčin, pre ktoré sa niektoré letecké spoločnosti rozhodli pre zahraničné typy, hoci aj naďalej uprednostňujú domáce značky.

Napriek všetkým diskusiám vo vláde a parlamente, do nadchádzajúcej výstavy bolo podniknutých len veľmi málo konkrétnych krokov. Analytici tento vývoj vysvetľujú bojom o kontrolu nad sektorom, keďže nikto zo zúčastnených nemá záujem vzdať sa kontroly viac, než skutočne musí.

Jednoznačne o tom svedčí spor o továreň Aviastar, ktorá vyrába An-124 a kde investori výmenou za 26-% podiel sľúbili uvoľniť 70 miliónov USD v priebehu dvoch rokov na obnovenie výroby. Po uzatvorení dohody so správnou radou a zaplatení takmer dvoch miliónov dolárov na splatenie dlhov a nákup materiálu však investor - New Commonwealth - zistil, že vládou kontrolovaný väčšinový akcionár porušuje dohodu.

Niektorí odborníci vidia aj náznak nádeje, keďže po rokoch stagnácie opäť rastie objem prepravy cestujúcich a nákladov. Obrat nákladnej dopravy sa v prvej polovici tohto roka zvýšil o 12% a niektoré letecké spoločnosti, ako Aeroflot, ohlasujú 20% a viac. Napriek tomu však neočakávajú podstatný vzostup objednávok na nové lietadlá, hoci niektoré prognózy hovoria, že ruské spoločnosti budú v nadchádzajúcom desaťročí potrebovať až 800 lietadiel.

Zamestnanci leteckého sektora a niektorí členovia parlamentu neustále žiadajú vládu o podporu a ochranné opatrenia, no do akej miery si to ruská pokladnica môže dovoliť, je nejasné. Keďže sa však vláda pokúša dostať Rusko do Svetovej obchodnej organizácie (WTO) a presvedčiť členské krajiny, aby otvorili hranice pre ruský tovar, väčší protekcionalizmus zrejme neuspeje.

Na podnet Aeroflotu a ostatných ruských leteckých spoločností, ktoré zahraničné lietadlá považujú za nevyhnutné pre rozvoj ich činnosti, vláda zvažuje zníženie ciel na dovoz lietadiel. Napríklad, Aeroflot oznámil, že viac ruských lietadiel u neho nemá absolútne žiadne uplatnenie, keďže západné značky sú prestížnejšie, spoľahlivejšie a ich prevádzka je lacnejšia.

Podľa názoru analytikov toto vyhlásenie je definitívnym úderom pre ruských výrobcov. "Nemôže byť dobré, keď štátom kontrolovaná letecká spoločnosť hovorí, že nepotrebuje ruské lietadlá. To je skutočná rana pre prestíž," hodnotí situáciu jeden z nich.

(1 USD = 48,723 SKK)

* 1 sov

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Obyvatelia si zabezpečujú domácnosti bezpečnostnými dverami
  2. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  3. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  4. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  5. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  6. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  7. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  8. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  9. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  10. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 18 036
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 516
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 7 527
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 993
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 536
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 343
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 246
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 890
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 953
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 3 273

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Má anorexiu a 26 kilogramov. Jej manžel je zúfalý, lebo jej nikto nevie pomôcť

Povedali mi, že s takouto diagnózou nepochodíte nikde na Slovensku. Nikto vám ju nezoberie, spomína manžel na reakciu samosprávy.

DOMOV

Kaliňák lákal na byty za symbolické ceny

Asi tretinovú zľavu na byt dostal aj bývalý policajný viceprezident.

Neprehliadnite tiež

Daniari: Remetu podozrievame z väčších machinácií

Má ísť o sumu nie 1,1 milióna eur, ale približne tri milióny eur.

Tsakalotos poprel správy, že Grécku hrozí v júli bankrot

Reagoval na článok, že Grécko možno nebude schopné uhradiť dlhy, ktorým vyprší splatnosť.

Érsek zrušil Počiatkov projekt za desiatky miliónov eur

Projekt nebol financovateľný z eurofondov.

V bratislavskom Volkswagene hrozí ostrý štrajk

Ďalšie kolo kolektívneho vyjednávania sa uskutoční v piatok 2. júna.