SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Ruské letectvo je len tieňom toho, čo bolo kedysi

Moskva 7. augusta (TASR) - Ruské letectvo na budúci týždeň (14. až 19. augusta) otvorí už piatu medzinárodnú leteckú výstavu, no sektor od rozpadu Sovietskeho ...

Moskva 7. augusta (TASR) - Ruské letectvo na budúci týždeň (14. až 19. augusta) otvorí už piatu medzinárodnú leteckú výstavu, no sektor od rozpadu Sovietskeho zväzu bojuje prežitie a ani budúcnosť neprináša veľa dôvodov k optimizmu.

Hoci len veľmi málo krajín dokáže samostatne zabezpečiť celý proces výroby lietadla, od rysovacej dosky až po oblohu, ruské letectvo je dnes len tieňom toho, čo bolo kedysi. Desaťročie ekonomických problémov po rozpade ZSSR v roku 1991 rozbilo kedysi úzko prepojený sektor a konštruktérov, výrobcov a odberateľov oddelilo novými štátnymi hranicami. Napríklad, vlani sa v Rusku vyrobili len štyri lietadlá, pre porovnanie: americký Boeing ich vyrobil 489. Krajina sa v zlatých časoch na ročnej celosvetovej produkcii podieľala 60 percentami a vyrábala 2 500 lietadiel a helikoptér, civilné letectvo prepravilo 135 miliónov cestujúcich ročne a jeho podiel na svetovom letovom parku bol 25%. V súčasnosti je gigantický antonov An-124 jedným z mála ruských lietadiel, ktoré našli uplatnenie na Západe.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj premiér Michail Kasjanov varuje, že Rusku hrozí strata schopnosti vyrábať lietadlá, pokiaľ vláda nič nepodnikne. Stav leteckého sektora je v tomto roku v centre pozornosti vlády, ktorá vypracúva plány jeho oživenia. Medzi nimi je, napríklad, štátom podporovaný leasingový program, ktorý má pomôcť leteckým spoločnostiam získať nové lietadlá a reštrukturalizáciu v hodnote 7,7 miliardy USD s cieľom znížiť počet leteckých firiem z 316 na šesť alebo sedem vertikálne integrovaných holdingov. Nedostatok dostupných leasingových možností pre ruské lietadlá je jednou z príčin, pre ktoré sa niektoré letecké spoločnosti rozhodli pre zahraničné typy, hoci aj naďalej uprednostňujú domáce značky.

Napriek všetkým diskusiám vo vláde a parlamente, do nadchádzajúcej výstavy bolo podniknutých len veľmi málo konkrétnych krokov. Analytici tento vývoj vysvetľujú bojom o kontrolu nad sektorom, keďže nikto zo zúčastnených nemá záujem vzdať sa kontroly viac, než skutočne musí.

Skryť Vypnúť reklamu

Jednoznačne o tom svedčí spor o továreň Aviastar, ktorá vyrába An-124 a kde investori výmenou za 26-% podiel sľúbili uvoľniť 70 miliónov USD v priebehu dvoch rokov na obnovenie výroby. Po uzatvorení dohody so správnou radou a zaplatení takmer dvoch miliónov dolárov na splatenie dlhov a nákup materiálu však investor - New Commonwealth - zistil, že vládou kontrolovaný väčšinový akcionár porušuje dohodu.

Niektorí odborníci vidia aj náznak nádeje, keďže po rokoch stagnácie opäť rastie objem prepravy cestujúcich a nákladov. Obrat nákladnej dopravy sa v prvej polovici tohto roka zvýšil o 12% a niektoré letecké spoločnosti, ako Aeroflot, ohlasujú 20% a viac. Napriek tomu však neočakávajú podstatný vzostup objednávok na nové lietadlá, hoci niektoré prognózy hovoria, že ruské spoločnosti budú v nadchádzajúcom desaťročí potrebovať až 800 lietadiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Zamestnanci leteckého sektora a niektorí členovia parlamentu neustále žiadajú vládu o podporu a ochranné opatrenia, no do akej miery si to ruská pokladnica môže dovoliť, je nejasné. Keďže sa však vláda pokúša dostať Rusko do Svetovej obchodnej organizácie (WTO) a presvedčiť členské krajiny, aby otvorili hranice pre ruský tovar, väčší protekcionalizmus zrejme neuspeje.

Na podnet Aeroflotu a ostatných ruských leteckých spoločností, ktoré zahraničné lietadlá považujú za nevyhnutné pre rozvoj ich činnosti, vláda zvažuje zníženie ciel na dovoz lietadiel. Napríklad, Aeroflot oznámil, že viac ruských lietadiel u neho nemá absolútne žiadne uplatnenie, keďže západné značky sú prestížnejšie, spoľahlivejšie a ich prevádzka je lacnejšia.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa názoru analytikov toto vyhlásenie je definitívnym úderom pre ruských výrobcov. "Nemôže byť dobré, keď štátom kontrolovaná letecká spoločnosť hovorí, že nepotrebuje ruské lietadlá. To je skutočná rana pre prestíž," hodnotí situáciu jeden z nich.

(1 USD = 48,723 SKK)

* 1 sov

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  6. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  9. Aká je chémia vôní
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 802
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 599
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 372
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 647
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 594
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 454
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 130
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 843
  9. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 789
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 492
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Potrebovali ísť k blízkym a nepustili ich. Neboli privilegovaní ako Kollár

Nemocnice väčšinou púšťajú príbuzných k zomierajúcim.

Šéfa parlamentu Borisa Kollára v nemocnici najviac navštevovala bývalá manželka Linda Rezešová. Na fotografii sú na plese v Opere v roku 2008.
Stĺpček Petra Schutza

Návštevy Kollára v nemocnici volajú po demisii

V druhom slede kandidátov na politický koniec sa tlačia glosátori.

Peter Schutz

Koronavírus: Situácia v Česku sa zlepšuje (minúta po minúte)

Celkovo sa na Slovensku koronavírusom nakazilo viac ako 103-tisíc ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 771 obetí.

Ilustračné foto.
Podcast Tech_FM

Výpredaje majú problém, všetko skupujú roboty

Čo spôsobujú nové technológie.

Ilustračná foto.

Neprehliadnite tiež

V energetickej stratégii EÚ sa ráta aj s vodíkom

Európska komisia prichádza s novým investičným programom v oblasti čistej energie.

Ilustračné foto

Mičovský odvolal šéfa štátnych lesov, vo funkcii bol od júna

Vigodu odvolal minister pôdohospodárstva Mičovský.

Matej Vigoda, už bývalý generálny riaditeľ štátneho podniku Lesy SR.

Walt Disney navýšil odhad prepúšťania o ďalších štyritisíc ľudí

Koncom septembra koncern uviedol, že zruší 28-tisíc pracovných miest, ale odhad navýšil.

Ilustračná fotografia.

Štátna poisťovňa prišla o vyše 50-tisíc klientov

Zdravotnú poisťovňu od budúceho roka zmení 168 526 ľudí, ide o 3,39 percenta.

Ilustračné foto.