Ruské letectvo je len tieňom toho, čo bolo kedysi

Moskva 7. augusta (TASR) - Ruské letectvo na budúci týždeň (14. až 19. augusta) otvorí už piatu medzinárodnú leteckú výstavu, no sektor od rozpadu Sovietskeho ...

Moskva 7. augusta (TASR) - Ruské letectvo na budúci týždeň (14. až 19. augusta) otvorí už piatu medzinárodnú leteckú výstavu, no sektor od rozpadu Sovietskeho zväzu bojuje prežitie a ani budúcnosť neprináša veľa dôvodov k optimizmu.

Hoci len veľmi málo krajín dokáže samostatne zabezpečiť celý proces výroby lietadla, od rysovacej dosky až po oblohu, ruské letectvo je dnes len tieňom toho, čo bolo kedysi. Desaťročie ekonomických problémov po rozpade ZSSR v roku 1991 rozbilo kedysi úzko prepojený sektor a konštruktérov, výrobcov a odberateľov oddelilo novými štátnymi hranicami. Napríklad, vlani sa v Rusku vyrobili len štyri lietadlá, pre porovnanie: americký Boeing ich vyrobil 489. Krajina sa v zlatých časoch na ročnej celosvetovej produkcii podieľala 60 percentami a vyrábala 2 500 lietadiel a helikoptér, civilné letectvo prepravilo 135 miliónov cestujúcich ročne a jeho podiel na svetovom letovom parku bol 25%. V súčasnosti je gigantický antonov An-124 jedným z mála ruských lietadiel, ktoré našli uplatnenie na Západe.

Aj premiér Michail Kasjanov varuje, že Rusku hrozí strata schopnosti vyrábať lietadlá, pokiaľ vláda nič nepodnikne. Stav leteckého sektora je v tomto roku v centre pozornosti vlády, ktorá vypracúva plány jeho oživenia. Medzi nimi je, napríklad, štátom podporovaný leasingový program, ktorý má pomôcť leteckým spoločnostiam získať nové lietadlá a reštrukturalizáciu v hodnote 7,7 miliardy USD s cieľom znížiť počet leteckých firiem z 316 na šesť alebo sedem vertikálne integrovaných holdingov. Nedostatok dostupných leasingových možností pre ruské lietadlá je jednou z príčin, pre ktoré sa niektoré letecké spoločnosti rozhodli pre zahraničné typy, hoci aj naďalej uprednostňujú domáce značky.

Napriek všetkým diskusiám vo vláde a parlamente, do nadchádzajúcej výstavy bolo podniknutých len veľmi málo konkrétnych krokov. Analytici tento vývoj vysvetľujú bojom o kontrolu nad sektorom, keďže nikto zo zúčastnených nemá záujem vzdať sa kontroly viac, než skutočne musí.

Jednoznačne o tom svedčí spor o továreň Aviastar, ktorá vyrába An-124 a kde investori výmenou za 26-% podiel sľúbili uvoľniť 70 miliónov USD v priebehu dvoch rokov na obnovenie výroby. Po uzatvorení dohody so správnou radou a zaplatení takmer dvoch miliónov dolárov na splatenie dlhov a nákup materiálu však investor - New Commonwealth - zistil, že vládou kontrolovaný väčšinový akcionár porušuje dohodu.

Niektorí odborníci vidia aj náznak nádeje, keďže po rokoch stagnácie opäť rastie objem prepravy cestujúcich a nákladov. Obrat nákladnej dopravy sa v prvej polovici tohto roka zvýšil o 12% a niektoré letecké spoločnosti, ako Aeroflot, ohlasujú 20% a viac. Napriek tomu však neočakávajú podstatný vzostup objednávok na nové lietadlá, hoci niektoré prognózy hovoria, že ruské spoločnosti budú v nadchádzajúcom desaťročí potrebovať až 800 lietadiel.

Zamestnanci leteckého sektora a niektorí členovia parlamentu neustále žiadajú vládu o podporu a ochranné opatrenia, no do akej miery si to ruská pokladnica môže dovoliť, je nejasné. Keďže sa však vláda pokúša dostať Rusko do Svetovej obchodnej organizácie (WTO) a presvedčiť členské krajiny, aby otvorili hranice pre ruský tovar, väčší protekcionalizmus zrejme neuspeje.

Na podnet Aeroflotu a ostatných ruských leteckých spoločností, ktoré zahraničné lietadlá považujú za nevyhnutné pre rozvoj ich činnosti, vláda zvažuje zníženie ciel na dovoz lietadiel. Napríklad, Aeroflot oznámil, že viac ruských lietadiel u neho nemá absolútne žiadne uplatnenie, keďže západné značky sú prestížnejšie, spoľahlivejšie a ich prevádzka je lacnejšia.

Podľa názoru analytikov toto vyhlásenie je definitívnym úderom pre ruských výrobcov. "Nemôže byť dobré, keď štátom kontrolovaná letecká spoločnosť hovorí, že nepotrebuje ruské lietadlá. To je skutočná rana pre prestíž," hodnotí situáciu jeden z nich.

(1 USD = 48,723 SKK)

* 1 sov

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 842
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 658
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 902
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 642
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 316
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 262
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 360
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 818
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 208
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 191

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

EKONOMIKA

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby uprostred viazanosti.

Neprehliadnite tiež

Hrušovský začal kontrolovať Eximbanku

Politický obchod bývalý šéf KDH Pavol Hrušovský vylúčil.

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop