ram postupu ich výstavby. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) preto predložilo na stredajšie rokovanie vlády Aktualizáciu nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, kde okrem iného predpokladá medziročné navýšenie výdavkov oproti predchádzajúcim rokom o 500 až 700 mil. Sk. Ako však po rokovaní kabinetu uviedol minister dopravy Pavol Prokopovič, ministri rokovanie o predloženom materiáli prerušili a vrátia sa k nemu o dva týždne.
"Rokovanie o aktualizácii nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest bolo prerušené, nakoľko si tento materiál vyžaduje viac času," uviedol minister. Pri jeho prerokovaní podľa neho odznel aj návrh na samostatné zasadnutie vlády k tomuto bodu, čo však podľa neho nebude potrebné. Prokopovič očakáva, že sa vláda dohodne o výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest, treba však projekt rozobrať aj v širších súvislostiach. "Ministerstvo predložený materiál pravdepodobne doplní do dvoch týždňov o kvantifikáciu jednotlivých variantov," skonštatoval. Prokopovič po rokovaní vlády tiež uviedol, že s ním zatiaľ žiadny potenciálny investor nerokoval o zámere investovať do južného ťahu diaľnic a nie je mu známy ani zámer Slovenskej správy ciest vyhlásiť v lete tender na vypracovanie štúdie na južný ťah. Tender na vstup investora na výstavbu rozostavaných diaľnic by sa mal vyhlásiť podľa ministra koncom tohto alebo začiatkom budúceho roka.
Aktualizácia nového projektu zachová základnú koncepciu definovanej diaľničnej siete a rýchlostných ciest podľa nového projektu a prihliada na súlad s Koncepciou územného rozvoja Slovenska z roku 2001. MDPT chce zároveň zachovať harmonogram stavebných prác vo vymedzených časových horizontoch, stavebné práce nerozširovať a nenavrhovať konzerváciu stavieb.
Podľa aktualizovaného projektu odovzdá rezort dopravy v období od roku 2003 do roku 2006 do užívania 28,4 km diaľnic, 17,6 km dvojpruhových rýchlostných ciest v trase budúcej diaľnice, 20,6 km štvorpruhových rýchlostných ciest, 11,2 km dvojpruhových rýchlostných ciest a 2,8 km diaľničných privádzačov.
V tomto roku sú naplánované výdavky na prípravu a výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest vo výške 9,592 mld. Sk, z čoho tvoria výdavky štátneho rozpočtu 8,5 mld. Sk. Tohtoročné výdavky sú navýšené o podiel ISPA na financovanie projektu D1 Bratislava Viedenská cesta - Prístavný most. Vo východiskách štátneho rozpočtu na rok 2004 majú výdavky na prípravu a výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest dosiahnuť 8,500 mld. Sk. Táto suma nezodpovedá deklarovaným zásadám aktualizácie nového projektu, keďže nezabezpečuje žiadny nárast medziročných výdavkov zo štátneho rozpočtu.
V ďalších rokoch navrhuje rezort dopravy výdavky zo štátneho rozpočtu na prípravu a výstavbu diaľnic pre rok 2005 v objeme 10,928 mld. Sk a pre nasledujúci rok 11,53 mld. Sk. Tieto výdavky chce MDPT pokryť v rozhodujúcej miere z emisie štátnych cenných papierov a čiastočne pomocou úverov.
Do zdrojov financovania výstavby budú zapojené aj fondy Európskej únie, kohézny a štrukturálny fond. V modeli financovania v ďalších rokoch sa bude skúmať aj alternatívny spôsob financovania – zapojenie súkromného kapitálu do výstavby.
mm;sk;hk;me