u a spoplatnenie ich používania. Na pondelkovej tlačovej konferencii k polročnému pôsobeniu vo funkcii o tom informoval minister Pavol Prokopovič.
Podľa slov Prokopoviča ministerstvo už podniklo prvé kroky v oblasti zmeny systému financovania výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií, ktoré boli doteraz financované vždy výlučne zo štátneho rozpočtu. V tomto roku pripravuje rezort legislatívne podmienky a podmienky tendra na možnosť účasti investora na výstavbe diaľnic a rýchlostných komunikácií aj s finančnými prostriedkami mimo štátneho rozpočtu. "V súčasnosti už rokujeme so štyrmi vážnymi investormi. Tender by sa mal uskutočniť počas prvých týždňov budúceho roka a v nasledujúcich mesiacoch by mal byť aj vyhodnotený," dodal Prokopovič. Medzi štyroch záujemcov patrí združenie francúzskych podnikateľov, ktorí investujú a pracujú v oblasti výstavby diaľnic vo Francúzsku, ktorých garantom je vrchný inšpektor Francúzskeho ministerstva financií a prezident združenia. "Druhým záujemcom je talianska skupina podnikateľov podporovaná ministrom dopravy Talianska, ktorá buduje diaľnice na severe Talianska a prejavili seriózny záujem o výstavbu diaľnic na Slovensku," povedal. Záujem prejavila aj skupina nemeckých podnikateľov a izraelská spoločnosť, ktorá mala postaviť diaľnicu aj v Českej republike. "Každému záujemcovi však vopred avizujeme, že pokiaľ chcú na Slovensko prísť s možnosťou poskytnutia úveru vláde, tak to neprichádza do úvahy. Ten si vieme z Európskej investičnej banky zobrať za podstatne výhodnejších podmienok. Hľadáme investora, ktorý bude výstavbu diaľnic financovať v prevažnej miere z poplatkov za používanie diaľnic s nepatrnou menšou účasťou financií zo štátneho rozpočtu," povedal Prokopovič.
Systém spoplatňovania diaľnic bude podľa slov Prokopoviča predmetom rozhodnutia víťaza pripravovaného tendra. "Nechceme predpisovať investorovi ako má pristupovať k spoplatňovaniu diaľnic, je to jeho rozhodnutie a aj podľa neho budeme rozhodovať pri vyhodnocovaní tendra," povedal Prokopovič. Rezort dopravy sa nebráni ani rokovaniu o možnosti presunu už existujúcich diaľnic na spoplatnenie z dôvodu odľahčenia rozpočtu z povinnosti splácania finančných prostriedkov za výstavbu diaľnic.
Projekt transformácie SSC predpokladá odovzdanie ciest II. a III. triedy vrátane majetku a personálnych a finančných záležitostí pod správu vyšších územných celkov (VÚC) k 1. januáru 2004. V ďalšej fáze transformácie by mala vzniknúť štátna akciová Diaľničná spoločnosť. Tá by mala zabezpečiť rozvoj, správu, údržbu a opravy diaľnic a rýchlostných ciest a výber a správu financií vybraných za nálepky a neskôr za mýto. Jej úlohou bude aj príprava zavedenia spoplatnenia formou elektronického výberu mýta.