Bratislava 1. mája (TASR) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR chce vytvoriť legislatívne predpoklady na prechod prevádzky 32. železničných regionálnych dráh zo správy Železníc SR (ŽSR) na Vyššie územné celky (VÚC) v termíne od 1. mája budúceho roku.
Hovorí o tom projekt Transformácie regionálnych dráh, ktorý čaká na prerokovanie vládou SR. MDPT "považuje za účelné vytvoriť legislatívny priestor aj pre možný budúci záujem o privatizáciu regionálnych dráh." Do uvedeného termínu bude môcť VÚC prevádzkovať prostredníctvom obchodných spoločností, disponujúc príslušnými licenciami, zatiaľ len dopravu na dráhe.
Cieľom transformácie regionálnych dráh je, aby o zabezpečení regionálnej železničnej dopravy rozhodovala VÚC a miestna samospráva. Obslužnosť územia by mali obe podporiť aj finančne. Delegovaním právomocí na VÚC bude môcť región zamedziť duplicite autobusových a vlakových spojov.
MDPT súbežne s daným materiálom pripravilo aj plán legislatívnych úloh, ktoré by mali umožniť obnovenie dopravy na regionálnych železničných tratiach. Návrh ministerstva, ktorý rezort predložil na prerokovanie vláde, predpokladá účasť obcí a miest na fungovaní stratových lokálok a ich prevádzku za neregulované ceny. Možnosti zavedenia deregulovanej tarify osobnej dopravy na regionálnych dráhach do značnej miery ovplyvní aj pripravovaná daňová reforma. Tá by mala podľa MDPT posilniť vlastné príjmy obcí, stanoviť vlastné príjmy samosprávy vyšších územných celkov (VÚC) a použitie získaných prostriedkov na financovanie regionálnej osobnej dopravy.
V záujme umožnenia prevádzky lokálok za neregulované ceny navrhuje rezort dopravy, aby vláda súhlasila s predložením novely zákona o dráhach a zákona o cenách najneskôr do konca tohto roka. MDPT tiež navrhuje, aby boli lokálky vyňaté zo zákona o veľkej privatizácii, podľa ktorého si štát musí zachovať minimálne 51 % akcií v prirodzených monopoloch, akým sú aj železnice.
Železničná spoločnosť (ZSSK) prestala prevádzkovať osobnú dopravu na 25 regionálnych železničných tratiach v zmysle uznesenia vlády SR kvôli ich vysokej stratovosti od 2. februára tohto roka. Krok ZSSK vyvolal takmer trojdňový štrajk železničiarov, ktorý prerušilo až predbežné opatrenie súdu. Dopravu na niektorých zo zrušených lokálnych spojov na Záhorí a Orave už v súčasnosti dočasne prevádzkujú VÚC.