VÚC majú okrem dopravy zabezpečovať aj prevádzku železničných regionálnych dráh

Bratislava 1. mája (TASR) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR chce vytvoriť legislatívne predpoklady na prechod prevádzky 32. železničných ...

Bratislava 1. mája (TASR) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR chce vytvoriť legislatívne predpoklady na prechod prevádzky 32. železničných regionálnych dráh zo správy Železníc SR (ŽSR) na Vyššie územné celky (VÚC) v termíne od 1. mája budúceho roku.

Hovorí o tom projekt Transformácie regionálnych dráh, ktorý čaká na prerokovanie vládou SR. MDPT "považuje za účelné vytvoriť legislatívny priestor aj pre možný budúci záujem o privatizáciu regionálnych dráh." Do uvedeného termínu bude môcť VÚC prevádzkovať prostredníctvom obchodných spoločností, disponujúc príslušnými licenciami, zatiaľ len dopravu na dráhe.

Cieľom transformácie regionálnych dráh je, aby o zabezpečení regionálnej železničnej dopravy rozhodovala VÚC a miestna samospráva. Obslužnosť územia by mali obe podporiť aj finančne. Delegovaním právomocí na VÚC bude môcť región zamedziť duplicite autobusových a vlakových spojov.

MDPT súbežne s daným materiálom pripravilo aj plán legislatívnych úloh, ktoré by mali umožniť obnovenie dopravy na regionálnych železničných tratiach. Návrh ministerstva, ktorý rezort predložil na prerokovanie vláde, predpokladá účasť obcí a miest na fungovaní stratových lokálok a ich prevádzku za neregulované ceny. Možnosti zavedenia deregulovanej tarify osobnej dopravy na regionálnych dráhach do značnej miery ovplyvní aj pripravovaná daňová reforma. Tá by mala podľa MDPT posilniť vlastné príjmy obcí, stanoviť vlastné príjmy samosprávy vyšších územných celkov (VÚC) a použitie získaných prostriedkov na financovanie regionálnej osobnej dopravy.

V záujme umožnenia prevádzky lokálok za neregulované ceny navrhuje rezort dopravy, aby vláda súhlasila s predložením novely zákona o dráhach a zákona o cenách najneskôr do konca tohto roka. MDPT tiež navrhuje, aby boli lokálky vyňaté zo zákona o veľkej privatizácii, podľa ktorého si štát musí zachovať minimálne 51 % akcií v prirodzených monopoloch, akým sú aj železnice.

Železničná spoločnosť (ZSSK) prestala prevádzkovať osobnú dopravu na 25 regionálnych železničných tratiach v zmysle uznesenia vlády SR kvôli ich vysokej stratovosti od 2. februára tohto roka. Krok ZSSK vyvolal takmer trojdňový štrajk železničiarov, ktorý prerušilo až predbežné opatrenie súdu. Dopravu na niektorých zo zrušených lokálnych spojov na Záhorí a Orave už v súčasnosti dočasne prevádzkujú VÚC.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 780
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 952
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 126
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 836
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 694
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 477
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 093
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 043
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 475

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory. Do roku 2001 sa v nich vytˇažilo ročne zhruba 6 miliónov kubických metrov dreva.

SVET

KĽDR sa vracia ku Kube, môže jej pomôcť so zbraňami

Spolupráca z čias Studenej vojny sa opakuje.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.