Bratislava 1. mája (TASR) - Úplná privatizácia letiskových spoločností, ktoré vzniknú vyňatím letísk z majetku Slovenskej správy letísk (SSL), nebude možná. Vyplýva to z návrhu nového zákona o letiskových spoločnostiach, ktorý do vlády predkladá Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR.
"Pri rozhodovaní o predaji majetkovej účasti štátu v spoločnostiach musí byť zachovaná trvalá majetková účasť štátu, samosprávneho kraja a mesta," konštatuje MDPT v návrhu normy. Týka sa to tých letiskových spoločností (LS), ktoré budú vlastníkmi prioritného infraštruktúrneho majetku (pravdepodobne Bratislava, Košice). V tomto prípade bude môcť súkromný investor získať podiel maximálne vo výške základného imania očisteného o hodnotu infraštruktúry.
U malých letísk (Piešťany, Sliač, Žilina, Poprad-Tatry) sa infraštruktúra a súvisiace pozemky, ktoré sa nepoužijú na založenie letiskových spoločností, prevedú na samosprávny kraj a dotknuté mestá. Kraje tak na seba preberú úlohu garancie verejných záujmov pri letiskovej infraštruktúre malých letísk a získajú možnosti lepšie ju využiť na rozvoj regiónu. Na takto získaný majetok samosprávneho kraja alebo mesta nebude možné zriadiť záložné právo, uskutočniť výkon rozhodnutia, exekúciu, konkurzné konanie a ani vyrovnávacie konanie.
Infraštruktúru v majetku spoločností nebude možné založiť, ani ho inak použiť na zabezpečenie ich záväzkov, predať, darovať, či inak previesť do vlastníctva iných právnických alebo fyzických osôb. Prioritný infraštruktúry majetok bude môcť spoločnosť prenechať do nájmu len za peňažnú odplatu.
Nová norma z pera MDPT teda upravuje spôsob založenia akciových spoločností, ktorých predmetom činnosti bude prevádzkovanie verejných alebo civilných letísk. Zakladateľom letiskových spoločností a ich 100-% akcionárom bude Slovenská republika, v mene ktorej bude konať ministerstvo dopravy. Novým zákonom o letiskových spoločnostiach by sa mal po jeho schválení riadiť aj prevod infraštruktúrneho majetku v správe Ministerstva obrany SR.
Súčasťou predkladaného návrhu zákona je aj návrh novely už existujúceho Zákona o civilnom letectve, ktorá rieši zavedenie sankcií za porušenie pravidiel na určovanie výšky a vyberanie odplát, ako aj povinnosť prevádzkovateľa letiska v krízových situáciách riadiť sa rozhodnutiami krízového riadenia.
Prijímané zákony nadväzujú na vládou schválený Projekt transformácie štátnej príspevkovej organizácie SSL. Rozdelenie SSL na 6 samostatných obchodných spoločností by malo byť ukončené do roku 2006. Projekt počíta v prvej etape - do konca tohto roka, s osamostatnením dvoch najväčších letísk - Bratislavy a Košíc. Ostatné štyri letiská - Sliač, Poprad, Žilina a Piešťany, sa transformujú do konca budúceho roka. V prvej etape bude 100-% majiteľom týchto spoločností štát, neskôr sa počíta s prevodom minoritného podielu na Vyššie územné celky (VÚC) a obce tak, aby neskôr mohol majoritu získať strategický investor. V prípade letísk na Sliači, v Žiline, Poprade a Piešťanoch sa počíta aj s určitými prechodnými obdobiami pre subvencovanie údržby a opráv majetku, kým dosiahnu dostatočné príjmy z prevádzky.