by malo byť prevádzkovanie regionálnej dráhy miestnou samosprávou. VÚC by pritom mali zabezpečiť dopravu na dráhe prostredníctvom obchodnej spoločnosti, ktorá bude mať príslušné licencie alebo si dopravu zmluvne objednať u Železničnej spoločnosti (ZSSK). V tejto fáze by ešte mala dráha zostať v správe Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).
V ďalšej fáze sa navrhuje transformácia regionálnej dráhy, ktorá je v súčasnosti majetkom štátu, do vlastníctva VÚC alebo obchodnej spoločnosti založenej na prevádzkovanie dopravy na príslušných tratiach. Pri tomto kroku je však potrebné novelizovať zákon o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby, ktorý ustanovuje, že železničná dopravná cesta nemôže byť predmetom privatizácie. Prevodom vlastníctva dráhy by sa mohli znížiť náklady na prevádzku dopravy na regionálnych železničných tratiach, pretože dopravnej spoločnosti by určoval poplatok za používanie dráhy VÚC.
Predpokladaný časový postup transformácie regionálnych dráh sa odvíja od termínu jej schválenia vládou. Po schválení bude potrebné prerokovať s príslušným VÚC všetky možnosti prevádzkovania konkrétnej regionálnej dráhy. Jednotlivé VÚC potom musia navrhované kroky a prevzatie kompetencií, prípadne založenie obchodných spoločností prerokovať a schváliť vo svojich zastupiteľstvách.
Fungovanie regionálnych dráh v nových podmienkach je možné od 1. januára 2004 a prevod dopravnej cesty od 1. mája 2004. Presný časový postup sa však v prípade každého VÚC môže odlišovať. Bude záležať na tom, či sa príslušná dopravná spoločnosť rozhodne vytvoriť vozidlový park a kvalifikované ľudské zdroje vo vlastnej réžii, alebo si bude dopravné výkon objenávať u iného
ph;sd;me