Bratislava 18. apríla (TASR) - Slovenské sladovne za prvé tri mesiace tohto roku vyprodukovali až o 23 % sladu viac ako v minulom roku. Hlavný podiel na zvýšení štvrťročného objemu jeho výroby až na takmer 72 300 ton malo pritom rozšírenie sladovníckych kapacít holandského Heinekenu v Hurbanove.
Ďalší pokrok vo výrobe sladu však bude závisieť od toho, či štát pre sladovníkov nájde aj tento rok tradičné proexportné podpory pre jeho vývoz na zahraničné trhy, ako tomu bolo doteraz. Sladovníci upozorňujú, že ak k tomu nedôjde, export sladu sa z pôvodne plánovaného objemu 200 000 t môže zredukovať asi na polovicu. Ministerstvo pôdohospodárstva (MP) SR síce sladovniam určité vývozne subvencie prisľúbilo, zatiaľ však nie je jasné, koľko to bude. Po nulovom príspevku na podporu exportu agrokomodít z tohtoročného exportu totiž MP na ich zabezpečení ešte stále pracuje, a to aj za cenu škrtania zdrojov v iných svojich podporných programoch.
Lídrom medzi vývozcami sladu s viac ako polovičným podielom výroby je práve Heineken. Výrobu sladu tento investor, ktorý ovláda štyri slovenské pivovary, za prvý štvrťrok medziročne zvýšil až o 38 % na 42 200 t. Výraznejšie zvýšenie produkcie o 15 % na 8 000 t zaznamenala aj Sladovňa Michalovce. Nad hranicu 5 000 t sa za prvý štvrťrok ešte dostali Lycos Trnava, Malteria Soufflet a topoľčiansky Topvar.
Export sladu do zahraničia sa za sledované prvé mesiace tohto roku dostal pri medziročnom zvýšení o 31 % na 37 600 t. Ide ešte o dosť malý objem, ale pre objednávky sladu zo strany pivovarov doma i v zahraničí sú oveľa silnejšie letné mesiace roka. Aj v exporte sladu hral opäť hlavnú úlohu Heineken, ktorý exportoval 18 400 t.
Sladovníci už pritom upozornili, že nedostatok štátnych financií na export sa môže premietnuť aj do zdraženia piva na domácom trhu. V záujme zachovania zahraničných kontraktov si totiž tamojšie cenové straty budú kompenzovať zdražovaním sladu pre pivovary domáce.