MDPT preferuje prepojenie Čiech s dunajskou vodnou cestou cez Záhorie

Bratislava 16. apríla (TASR) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR považuje za najvýhodnejšie riešenie prepojenia Českej republiky ...

Bratislava 16. apríla (TASR) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR považuje za najvýhodnejšie riešenie prepojenia Českej republiky na dunajskú vodnú cestu (DVC) trasu, ktorá je v SR vymedzená prirodzeným tokom rieky Moravy, ústiacej pri Devíne do Dunaja, pokračujúc cez Devínsku Novú Ves, Záhorie okolo Kútov až k Holíču.

Na území ČR by táto trasa pokračovala až k Přelouču, kde by sa rozdvojovala na Pardubice (Labe) a Ostravu (Odra). "Uvedená alternatíva spojenia riek Dunaj-Odra-Labe by umožnila napojenie priemyselnej zóny na Záhorí na vodnú dopravu, okrem toho by sa zlepšili podmienky pre zásobovanie aj export z Volkswagenu Slovakia," uviedol TASR riaditeľ odboru vodnej dopravy Ministerstva, dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Vladimír Haviar.

V súčasnosti platí až po šiesty kilometer rieky Morava takzvaný dunajský plavebný režim. Znamená to, že až do Devínskej Novej Vsi môžu plávať všetky druhy lodí, pre ktoré je na slovenskom úseku toku splavný aj Dunaj. Ide o typicky riečne lode s dĺžkou približne 80 až 90 metrov, alebo zostavy tlačených lodí zložených z remorkéra a až šiestich tlačených člnov.

Kým uvedený variant plánuje využitie rieky Morava ako spoločnej hraničnej rieky SR, ČR a Rakúska, ďalšia alternatíva ráta s využitím len rakúskeho územia na spojenie ČR s Dunajom v oblasti Viedne. To by znamenalo, že lode z Břeclavi budú plávať do viedenského prístavu priamo len cez rakúske územie (Rabensburg). Následne sa síce napoja na Dunaj, avšak slovenská časť Moravy ostane od Devína cez Devínsku Novú Ves, Záhorskú Ves až po štátnu hranicu SR-ČR nezainteresovaná. "Týmto spôsobom by sme odignorovali potreby priľahlej priemyselnej zóny, čo, samozrejme, nechceme," zdôraznil V. Haviar.

Posledná možnosť potom kombinuje prepojenie všetkých troch štátov v trase Břeclav-Kúty-Záhorská Ves/Angern s následným napojením na Viedeň. K uvedenej možnosti sa MDPT stavia takisto zdržanlivejšie, nakoľko by obchádzala Devínsku Novú Ves a sčasti aj Lozorno. "Práve v Devínskej Novej Vsi plánujeme v dlhodobom horizonte vybudovať prístavisko a neskôr prístav," zvýraznil potrebu úpravy vodného prepojenia V. Haviar.

Do konca tohto roka si nechalo Ministerstvo dopravy ČR vypracovať štúdiu, ktorá vyhodnotí uvedené tri možné trasy napojenia ČR na Dunaj. Na poslednom stretnutí rakúskych a českých predstaviteľov k danej problematike dali podľa V. Haviara Česi najavo, že vo svojich plánoch rátajú aj s účasťou Slovenska, čím zrejme vylúčili čisto česko-rakúsku alternatívu. K stretnutiu štátnych správ všetkých troch zainteresovaných krajín zatiaľ nedošlo.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 286
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 178
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 236
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 189
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 956
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 225
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 029
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 598
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 852
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 572

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

EKONOMIKA

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Sieť už začala s prestavbou niektorých pobočiek.

Neprehliadnite tiež

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop