Brusel 18. júla (TASR) - Nerovnomerný vývoj rôznych druhov dopravy, najmä prílišná prevaha automobilovej dopravy, spôsobujú preťaženie cestnej siete a s tým súvisiace negatívne vplyvy na životné prostredie a zdravie ľudí. Preto je nevyhnutné zvyšovať podiel železničnej a vodnej dopravy. K takýmto záverom dospela Európska komisia (EK) vo svojej správe o trendoch vývoja dopravy do roku 2010.
Dnes zverejnený dokument obsahuje hlavné línie akčného plánu dopravnej politiky, ktorý mieni EK schváliť v septembri. Ten by mal obsahovať niekoľko desiatok konkrétnych opatrení, ako narušiť väzbu medzi hospodárskym rastom a rastom dopravy, ale zároveň neobmedziť voľný pohyb osôb a tovaru, ktoré sú piliermi jednotného trhu EÚ.
Okrem toho sa musí EÚ pripraviť aj na rozšírenie, vďaka ktorému tiež narastie objem dopravy. Komisia v dokumente varovala, že bez potrebných opatrení sa len objem cestnej nákladnej dopravy zvýši do roku 2010 o polovicu. V závislosti od ekonomického rastu odhaduje EK do roku 2010 rast nákladnej dopravy o 38 a osobnej dopravy o 24 percent. V dôsledku toho dôjde k preťaženiu mestských centier a hlavných transeurópskych dopravných koridorov.
"Z dlhodobého hľadiska dôjde k zníženiu hospodárskej konkurencieschopnosti EÚ, k vyššiemu tlaku na životné prostredie a preťaženie spôsobí zníženie bezpečnosti a kvality života," varovala komisárka pre dopravu a energetiku Loyola de Palaciová.
Cestná doprava dnes podľa EK tvorí 44 % trhu pri preprave nákladu, zatiaľ čo na námornú dopravu pripadá 41 %, železničnú dopravu iba osem percent a vnútroštátnu riečnu dopravu štyri percentá. Pri preprave osôb je dominancia cestnej dopravy ešte jasnejšia - patrí jej 79 % trhu, zatiaľ čo letecká doprava už s piatimi percentami takmer dostihla železnice, ktorým patrí šesť percent.
Komisia preto v dokumente odporúča vyrovnať podiel rôznych druhov dopravy na trhu a vrátiť sa na úroveň z roku 1998.
* spravodajca TASR Robert Sermek zll