SME
Piatok, 26. február, 2021 | Meniny má ViktorKrížovkyKrížovky

Výstavba diaľnic sa v roku 2003 spomalí

Bratislava 23. februára (TASR) - Tempo budovania diaľnic a rýchlostných ciest v SR bude v tomto roku nižšie, ako pôvodne plánoval nový projekt ich výstavby.

Kým ten predpokladal preinvestovať v roku 2003 vyše 13 miliárd Sk, reálny rozpočet umožní cestárom stavať len za 9,5 miliardy Sk. Tento fakt posunie začiatok výstavby niekoľkých stavieb.

Ako pre TASR potvrdil štátny tajomník Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Ján Kotuľa, aktualizácia nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, ktorá smeruje do vlády, predpokladá pokračovanie vo výstavbe diaľničnej spojnice medzi Bratislavou a Košicami cez Žilinu. Pre južnú trasu navrhuje rýchlostnú štvorprúdovú komunikáciu.

Skryť Vypnúť reklamu

J. Kotuľa tak reagoval na vyjadrenia predstaviteľov Aliancie nového občana (ANO), ktorí chcú využitím súkromného kapitálu budovať diaľnicu cez juh Slovenska. Štátny tajomník tvrdí, že program výstavby diaľnic vychádza z celkovej koncepcie cestnej infraštruktúry, ktorá je podložená jasnými odbornými argumentmi. Pripomína, že kapacita rýchlostných ciest sa blíži kapacite diaľnic, sú však až o 30 % lacnejšie.

Neobstojí podľa neho ani argument, že do výstavby vstúpi zahraničný investor. Ten tak totiž nespraví bez štátnej garancie, čím sa bremeno splácania prenesie nakoniec opäť na štát. Zapojenie súkromného kapitálu do výstavby diaľnic ako takej J. Kotuľa nevylúčil, MDPT ho však uvíta tam, kde výstavbu diaľnic predpokladá už schválená koncepcia - teda na severe. "Pre obslužnosť územia SR je vzhľadom na jeho šírku luxusom mať dve diaľnice," myslí si štátny tajomník a pripomína existenciu diaľnice aj na severe Maďarska. "Začatie výstavby diaľnice južným ťahom by okrem toho spôsobilo nejednotnosť infraštrukturálneho pásu, keď by sa na jednom ťahu medzi Bratislavou a Košicami striedali úseky diaľnic a rýchlostných ciest."

Skryť Vypnúť reklamu

Pri zostavovaní koncepcie cestnej infraštruktúry vychádzali jej spracovatelia aj z intenzity premávky na jednotlivých úsekoch. Existujúce intenzity však v súčasnosti na žiadnom diaľničnom úseku nevytvárajú predpoklady na návratnosť investícií v čase kratšom ako niekoľko desiatok rokov. J. Kotuľa preto pripomína, že ak by o budovanie diaľnic prejavil záujem súkromný kapitál, návratnosť jeho vkladu by musel garantovať štát. Pokiaľ ide o intenzitu premávky, J. Kotuľa ani do budúcna nepredpokladá výrazné preskupenie motoristických síl z Bratislavy do Košíc a naopak v prospech južného ťahu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  2. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  3. Študuj perspektívne programy!
  4. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  5. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  6. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  7. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  9. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  10. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  3. Dáma s pávím pierkom
  4. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  5. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  6. Získaj náskok pred štartom
  7. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  8. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  9. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  10. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 17 571
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 12 824
  3. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 8 721
  4. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 108
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 840
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 588
  7. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 197
  8. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 6 118
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 187
  10. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti 4 782
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podnikateľ Michal Suchoba.

Ministerstvo spravodlivosti finišuje so žiadosťou o vydanie.

13 h

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 300-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 6 859 obetí. Opatrenia riadi covid automat.

3 h
Peter Schutz

Aj vo Fortuna lige vedia, že po desiatich prehrách sa manažér mení z princípu.

14 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Rast bol relatívne vysoký vzhľadom na dosahy a vplyvy pandémie.

Teraz
Budova Astórie v Bratislave.

Budova je roky opustená.

10 h
Ilustračné foto.

Koruna sa prepadla na 26,10 Kč/euro.

12 h
Terasy podnikov musia byť opäť zatvorené.

Obsadenosť podnikov navrhujú stanoviť na 50 percent.

17 h