Výstavba diaľnic sa v roku 2003 spomalí

Bratislava 23. februára (TASR) - Tempo budovania diaľnic a rýchlostných ciest v SR bude v tomto roku nižšie, ako pôvodne plánoval nový projekt ich výstavby.

Kým ten predpokladal preinvestovať v roku 2003 vyše 13 miliárd Sk, reálny rozpočet umožní cestárom stavať len za 9,5 miliardy Sk. Tento fakt posunie začiatok výstavby niekoľkých stavieb.

Ako pre TASR potvrdil štátny tajomník Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Ján Kotuľa, aktualizácia nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, ktorá smeruje do vlády, predpokladá pokračovanie vo výstavbe diaľničnej spojnice medzi Bratislavou a Košicami cez Žilinu. Pre južnú trasu navrhuje rýchlostnú štvorprúdovú komunikáciu.

J. Kotuľa tak reagoval na vyjadrenia predstaviteľov Aliancie nového občana (ANO), ktorí chcú využitím súkromného kapitálu budovať diaľnicu cez juh Slovenska. Štátny tajomník tvrdí, že program výstavby diaľnic vychádza z celkovej koncepcie cestnej infraštruktúry, ktorá je podložená jasnými odbornými argumentmi. Pripomína, že kapacita rýchlostných ciest sa blíži kapacite diaľnic, sú však až o 30 % lacnejšie.

Neobstojí podľa neho ani argument, že do výstavby vstúpi zahraničný investor. Ten tak totiž nespraví bez štátnej garancie, čím sa bremeno splácania prenesie nakoniec opäť na štát. Zapojenie súkromného kapitálu do výstavby diaľnic ako takej J. Kotuľa nevylúčil, MDPT ho však uvíta tam, kde výstavbu diaľnic predpokladá už schválená koncepcia - teda na severe. "Pre obslužnosť územia SR je vzhľadom na jeho šírku luxusom mať dve diaľnice," myslí si štátny tajomník a pripomína existenciu diaľnice aj na severe Maďarska. "Začatie výstavby diaľnice južným ťahom by okrem toho spôsobilo nejednotnosť infraštrukturálneho pásu, keď by sa na jednom ťahu medzi Bratislavou a Košicami striedali úseky diaľnic a rýchlostných ciest."

Pri zostavovaní koncepcie cestnej infraštruktúry vychádzali jej spracovatelia aj z intenzity premávky na jednotlivých úsekoch. Existujúce intenzity však v súčasnosti na žiadnom diaľničnom úseku nevytvárajú predpoklady na návratnosť investícií v čase kratšom ako niekoľko desiatok rokov. J. Kotuľa preto pripomína, že ak by o budovanie diaľnic prejavil záujem súkromný kapitál, návratnosť jeho vkladu by musel garantovať štát. Pokiaľ ide o intenzitu premávky, J. Kotuľa ani do budúcna nepredpokladá výrazné preskupenie motoristických síl z Bratislavy do Košíc a naopak v prospech južného ťahu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 873
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 673
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 534
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 141
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 815
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 633
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 513
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 315
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 468
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 450

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan nasadil v závere skvelý šprint a dosiahol prvé víťazstvo v roku

Slovák vyhral druhú klasiku sezóny. Na Kuurne - Brusel - Kuurne uspel v šprinte päťčlenného úniku.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

EKONOMIKA

Osem zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Ľudí čaká viac dokladovania a prísnejšie posudzovanie.

KOMENTÁRE

Drop sa vracia. Domov, na Slovensko

Je to jeden z najzvláštnejších vtákov.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop