Do výstavby diaľnic v SR možno vstúpi po roku 2004 taliansky a izraelský kapitál

Bratislava 23. februára (TASR) - Spolufinancovanie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest zo súkromných zdrojov je podľa štátneho tajomníka Ministerstva ...

Bratislava 23. februára (TASR) - Spolufinancovanie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest zo súkromných zdrojov je podľa štátneho tajomníka Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Jána Kotuľu reálne od budúceho roka.

O možnosť podieľať sa finančne na budovaní infraštruktúry v SR sa už zaujímajú podnikatelia z Izraela, ale aj z Talianska. V prvom prípade ide o firmu Housing & Construction (H&C), ktorá monitoruje obdobné možnosti v rámci strednej Európy. V Českej republike by sa mala H&C na základe podpisu zmluvu s ministerstvom dopravy finančne podieľať na výstavbe vyše 80-kilometrovej diaľnice D47 z Lipníka nad Bečvou cez Ostravu až na poľskú hranicu.

Výstavba diaľnic cez súkromný kapitál si podľa J. Kotuľu vyžaduje aj spoluúčasť štátu, ktorý bude musieť investorovi garantovať, že finančné prostriedky, vložené do určitého diaľničného úseku, sa mu v rozumnom termíne vrátia. V prípade, že by mal byť jediným príjmom investora výnos z poplatkov za používanie diaľnice, doba návratu investície by presiahla niekoľko desiatok rokov. J. Kotuľa si myslí, že do biznisu s návratnosťou 50 alebo 100 rokov by žiaden investor nešiel.

Investor preto získa okrem časovej koncesie na prevádzkovanie ním postavenej časti diaľnice, spojenej s možnosťou vyberanie mýta, aj kompenzácie od štátu. Štát bude zvyšnú časť investovaných peňazí súkromnej spoločnosti počas dohodnutej doby splácať. Uvedený kombinovaný spôsob financovania diaľnic funguje podľa J. Kotuľu úspešne už vo Francúzsku. V krajine galského kohúta pritom tvorí podiel mýta na celkovom príjme investorov len 15 %.

Gesciu nad výstavbou, ale aj údržbou už existujúcich diaľnic by mala v budúcnosti prevziať novokoncipovaná diaľničná spoločnosť.

Možnosť financovania diaľnic prostredníctvom štátom čerpaných úverov je v súčasnosti blokovaná vysokým úverovým zaťažením Slovenska, myslí si J. Kotuľa a tvrdí, že treba preto hľadať iné zdroje na zabezpečenie výstavby. Popri súkromnom kapitále uvažuje MDPT o kohéznych a štrukturálnych fondoch Európskej únie, ale aj o možnosti emisie štátnych dlhopisov aj pre fyzické osoby.

Spoločnosť H&C, ktorá už v minulom roku emitovala na zabezpečenie výstavby časti spomenutej diaľnice dlhopisy v objeme 27 miliárd Kč, má podľa pôvodnej zmluvy diaľnicu prevádzkovať až do roku 2032. Potom by ju mal odkúpiť štát. Začiatok výstavby, ktorý bol pôvodne plánovaný na polrok minulého roka, je momentálne blokovaný. Na jednej strane je to dané existujúcimi prieťahmi pri vysporiadavaní majiteľov dotknutých pozemkov, závažnejšia je však skutočnosť, že štát chce prehodnotiť znenie uzatvorených realizačných dohôd. Finančný model, ktorý je súčasťou v júni 2002 podpísanej zmluvy, vyčíslil konečnú sumu za diaľnicu na 215,857 miliardy Kč. Mott MacDonald, bývalý poradca českého ministerstva dopravy pre stavbu diaľnice, však odporučil vypovedanie zmluvy. Tvrdí, že D47 je možné postaviť za 47,7 miliardy Kč a zaplatiť by ju mohla Európska investičná banka.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 087
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 043
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 466
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 827
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 368
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 194
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 805
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 009
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 649
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 708

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.