Do výstavby diaľnic v SR možno vstúpi po roku 2004 taliansky a izraelský kapitál

Bratislava 23. februára (TASR) - Spolufinancovanie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest zo súkromných zdrojov je podľa štátneho tajomníka Ministerstva ...

Bratislava 23. februára (TASR) - Spolufinancovanie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest zo súkromných zdrojov je podľa štátneho tajomníka Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Jána Kotuľu reálne od budúceho roka.

O možnosť podieľať sa finančne na budovaní infraštruktúry v SR sa už zaujímajú podnikatelia z Izraela, ale aj z Talianska. V prvom prípade ide o firmu Housing & Construction (H&C), ktorá monitoruje obdobné možnosti v rámci strednej Európy. V Českej republike by sa mala H&C na základe podpisu zmluvu s ministerstvom dopravy finančne podieľať na výstavbe vyše 80-kilometrovej diaľnice D47 z Lipníka nad Bečvou cez Ostravu až na poľskú hranicu.

Výstavba diaľnic cez súkromný kapitál si podľa J. Kotuľu vyžaduje aj spoluúčasť štátu, ktorý bude musieť investorovi garantovať, že finančné prostriedky, vložené do určitého diaľničného úseku, sa mu v rozumnom termíne vrátia. V prípade, že by mal byť jediným príjmom investora výnos z poplatkov za používanie diaľnice, doba návratu investície by presiahla niekoľko desiatok rokov. J. Kotuľa si myslí, že do biznisu s návratnosťou 50 alebo 100 rokov by žiaden investor nešiel.

Investor preto získa okrem časovej koncesie na prevádzkovanie ním postavenej časti diaľnice, spojenej s možnosťou vyberanie mýta, aj kompenzácie od štátu. Štát bude zvyšnú časť investovaných peňazí súkromnej spoločnosti počas dohodnutej doby splácať. Uvedený kombinovaný spôsob financovania diaľnic funguje podľa J. Kotuľu úspešne už vo Francúzsku. V krajine galského kohúta pritom tvorí podiel mýta na celkovom príjme investorov len 15 %.

Gesciu nad výstavbou, ale aj údržbou už existujúcich diaľnic by mala v budúcnosti prevziať novokoncipovaná diaľničná spoločnosť.

Možnosť financovania diaľnic prostredníctvom štátom čerpaných úverov je v súčasnosti blokovaná vysokým úverovým zaťažením Slovenska, myslí si J. Kotuľa a tvrdí, že treba preto hľadať iné zdroje na zabezpečenie výstavby. Popri súkromnom kapitále uvažuje MDPT o kohéznych a štrukturálnych fondoch Európskej únie, ale aj o možnosti emisie štátnych dlhopisov aj pre fyzické osoby.

Spoločnosť H&C, ktorá už v minulom roku emitovala na zabezpečenie výstavby časti spomenutej diaľnice dlhopisy v objeme 27 miliárd Kč, má podľa pôvodnej zmluvy diaľnicu prevádzkovať až do roku 2032. Potom by ju mal odkúpiť štát. Začiatok výstavby, ktorý bol pôvodne plánovaný na polrok minulého roka, je momentálne blokovaný. Na jednej strane je to dané existujúcimi prieťahmi pri vysporiadavaní majiteľov dotknutých pozemkov, závažnejšia je však skutočnosť, že štát chce prehodnotiť znenie uzatvorených realizačných dohôd. Finančný model, ktorý je súčasťou v júni 2002 podpísanej zmluvy, vyčíslil konečnú sumu za diaľnicu na 215,857 miliardy Kč. Mott MacDonald, bývalý poradca českého ministerstva dopravy pre stavbu diaľnice, však odporučil vypovedanie zmluvy. Tvrdí, že D47 je možné postaviť za 47,7 miliardy Kč a zaplatiť by ju mohla Európska investičná banka.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 332
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 592
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 012
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 642
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 846
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 577
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 529
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 246
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 236
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 124

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

BLOG CAFÉ EURÓPA

Café Európa: Ako dobehnúť západné platy v EÚ?

Môže sa sociálna úroveň medzi východom a západom priblížiť?

Neprehliadnite tiež

Nový šéf ÚVO už pozná svoj plat, bude ho dostávať päť rokov

Miroslav Hlivák bude zarábať mesačne zhruba 3 142 eur.

Rezník sa s výmenou personálu v RTVS ponáhľa, plánuje aj prestavbu areálu

Šéf RTVS chce mať nový manažment najneskôr do konca októbra.

Rekordne veľa Slovákov má prácu, nezamestnanosť je najnižšia v histórii

Najviac voľných miest bolo v Bratislavskom kraji, najmenej ich bolo v Košickom kraji.

Thyssenkrupp a Tata Steel sa spoja. V Európe budú dvojkou na oceliarskom trhu

Oba koncerny budú mať 50-percentný podiel v spoločnom podniku, ktorý budú riadiť cez holdingovú spoločnosť.