SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Do výstavby diaľnic v SR možno vstúpi po roku 2004 taliansky a izraelský kapitál

Bratislava 23. februára (TASR) - Spolufinancovanie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest zo súkromných zdrojov je podľa štátneho tajomníka Ministerstva ...

Bratislava 23. februára (TASR) - Spolufinancovanie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest zo súkromných zdrojov je podľa štátneho tajomníka Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Jána Kotuľu reálne od budúceho roka.

O možnosť podieľať sa finančne na budovaní infraštruktúry v SR sa už zaujímajú podnikatelia z Izraela, ale aj z Talianska. V prvom prípade ide o firmu Housing & Construction (H&C), ktorá monitoruje obdobné možnosti v rámci strednej Európy. V Českej republike by sa mala H&C na základe podpisu zmluvu s ministerstvom dopravy finančne podieľať na výstavbe vyše 80-kilometrovej diaľnice D47 z Lipníka nad Bečvou cez Ostravu až na poľskú hranicu.

Skryť Vypnúť reklamu

Výstavba diaľnic cez súkromný kapitál si podľa J. Kotuľu vyžaduje aj spoluúčasť štátu, ktorý bude musieť investorovi garantovať, že finančné prostriedky, vložené do určitého diaľničného úseku, sa mu v rozumnom termíne vrátia. V prípade, že by mal byť jediným príjmom investora výnos z poplatkov za používanie diaľnice, doba návratu investície by presiahla niekoľko desiatok rokov. J. Kotuľa si myslí, že do biznisu s návratnosťou 50 alebo 100 rokov by žiaden investor nešiel.

Investor preto získa okrem časovej koncesie na prevádzkovanie ním postavenej časti diaľnice, spojenej s možnosťou vyberanie mýta, aj kompenzácie od štátu. Štát bude zvyšnú časť investovaných peňazí súkromnej spoločnosti počas dohodnutej doby splácať. Uvedený kombinovaný spôsob financovania diaľnic funguje podľa J. Kotuľu úspešne už vo Francúzsku. V krajine galského kohúta pritom tvorí podiel mýta na celkovom príjme investorov len 15 %.

Skryť Vypnúť reklamu

Gesciu nad výstavbou, ale aj údržbou už existujúcich diaľnic by mala v budúcnosti prevziať novokoncipovaná diaľničná spoločnosť.

Možnosť financovania diaľnic prostredníctvom štátom čerpaných úverov je v súčasnosti blokovaná vysokým úverovým zaťažením Slovenska, myslí si J. Kotuľa a tvrdí, že treba preto hľadať iné zdroje na zabezpečenie výstavby. Popri súkromnom kapitále uvažuje MDPT o kohéznych a štrukturálnych fondoch Európskej únie, ale aj o možnosti emisie štátnych dlhopisov aj pre fyzické osoby.

Spoločnosť H&C, ktorá už v minulom roku emitovala na zabezpečenie výstavby časti spomenutej diaľnice dlhopisy v objeme 27 miliárd Kč, má podľa pôvodnej zmluvy diaľnicu prevádzkovať až do roku 2032. Potom by ju mal odkúpiť štát. Začiatok výstavby, ktorý bol pôvodne plánovaný na polrok minulého roka, je momentálne blokovaný. Na jednej strane je to dané existujúcimi prieťahmi pri vysporiadavaní majiteľov dotknutých pozemkov, závažnejšia je však skutočnosť, že štát chce prehodnotiť znenie uzatvorených realizačných dohôd. Finančný model, ktorý je súčasťou v júni 2002 podpísanej zmluvy, vyčíslil konečnú sumu za diaľnicu na 215,857 miliardy Kč. Mott MacDonald, bývalý poradca českého ministerstva dopravy pre stavbu diaľnice, však odporučil vypovedanie zmluvy. Tvrdí, že D47 je možné postaviť za 47,7 miliardy Kč a zaplatiť by ju mohla Európska investičná banka.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 055
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 979
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 074
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 209
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 660
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 331
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 775
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 555
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 272
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 270
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na Covid zomrú desiatky ľudí denne. Pokles možno očakávať najskôr o dva týždne

Pre koronu zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

V piatok sa na Slovensku urobilo v súvislosti s ochorením Covid - 19 šestnásť pitiev.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého postaveného policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.
Podcast Dobré Ráno.
Komentár Zuzany Kepplovej

Tak prrr! Neleteli sme na Mars

Ľudia ukázali ochotu a dôveru. Pokaziť to vždy môže nedostatok pokory lídrov.

Zuzana Kepplová.

Neprehliadnite tiež

Opustené budovy

Na východe boli gigantom. Padli, keď podnik predali Čechom

Roky sa snaží nájsť nového majiteľa.

Snímka z pekárne Medea z roku 2004.
Ilustračná fotografia.

Zomrieme od hladu. Nové reštrikcie sú ďalšou ranou pre španielsku ekonomiku

Menový fond predpovedá Španielsku najhorší prepad spomedzi západných krajín.

Už minulý týždeň protestovali v španielskej Barcelone proti obmedzeniam prevádzkovatelia reštaurácií.

Približne 12 miliónov ľudí v Británii bude mať problémy splácať záväzky

Prieskum úradu pre dohľad nad finančným trhom sa konal v lete.

Ilustračná fotografia.