SME
Nedeľa, 25. júl, 2021 | Meniny má JakubKrížovkyKrížovky

Do výstavby diaľnic v SR možno vstúpi po roku 2004 taliansky a izraelský kapitál

Bratislava 23. februára (TASR) - Spolufinancovanie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest zo súkromných zdrojov je podľa štátneho tajomníka Ministerstva ...

Bratislava 23. februára (TASR) - Spolufinancovanie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest zo súkromných zdrojov je podľa štátneho tajomníka Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Jána Kotuľu reálne od budúceho roka.

O možnosť podieľať sa finančne na budovaní infraštruktúry v SR sa už zaujímajú podnikatelia z Izraela, ale aj z Talianska. V prvom prípade ide o firmu Housing & Construction (H&C), ktorá monitoruje obdobné možnosti v rámci strednej Európy. V Českej republike by sa mala H&C na základe podpisu zmluvu s ministerstvom dopravy finančne podieľať na výstavbe vyše 80-kilometrovej diaľnice D47 z Lipníka nad Bečvou cez Ostravu až na poľskú hranicu.

Skryť Vypnúť reklamu

Výstavba diaľnic cez súkromný kapitál si podľa J. Kotuľu vyžaduje aj spoluúčasť štátu, ktorý bude musieť investorovi garantovať, že finančné prostriedky, vložené do určitého diaľničného úseku, sa mu v rozumnom termíne vrátia. V prípade, že by mal byť jediným príjmom investora výnos z poplatkov za používanie diaľnice, doba návratu investície by presiahla niekoľko desiatok rokov. J. Kotuľa si myslí, že do biznisu s návratnosťou 50 alebo 100 rokov by žiaden investor nešiel.

Investor preto získa okrem časovej koncesie na prevádzkovanie ním postavenej časti diaľnice, spojenej s možnosťou vyberanie mýta, aj kompenzácie od štátu. Štát bude zvyšnú časť investovaných peňazí súkromnej spoločnosti počas dohodnutej doby splácať. Uvedený kombinovaný spôsob financovania diaľnic funguje podľa J. Kotuľu úspešne už vo Francúzsku. V krajine galského kohúta pritom tvorí podiel mýta na celkovom príjme investorov len 15 %.

Skryť Vypnúť reklamu

Gesciu nad výstavbou, ale aj údržbou už existujúcich diaľnic by mala v budúcnosti prevziať novokoncipovaná diaľničná spoločnosť.

Možnosť financovania diaľnic prostredníctvom štátom čerpaných úverov je v súčasnosti blokovaná vysokým úverovým zaťažením Slovenska, myslí si J. Kotuľa a tvrdí, že treba preto hľadať iné zdroje na zabezpečenie výstavby. Popri súkromnom kapitále uvažuje MDPT o kohéznych a štrukturálnych fondoch Európskej únie, ale aj o možnosti emisie štátnych dlhopisov aj pre fyzické osoby.

Spoločnosť H&C, ktorá už v minulom roku emitovala na zabezpečenie výstavby časti spomenutej diaľnice dlhopisy v objeme 27 miliárd Kč, má podľa pôvodnej zmluvy diaľnicu prevádzkovať až do roku 2032. Potom by ju mal odkúpiť štát. Začiatok výstavby, ktorý bol pôvodne plánovaný na polrok minulého roka, je momentálne blokovaný. Na jednej strane je to dané existujúcimi prieťahmi pri vysporiadavaní majiteľov dotknutých pozemkov, závažnejšia je však skutočnosť, že štát chce prehodnotiť znenie uzatvorených realizačných dohôd. Finančný model, ktorý je súčasťou v júni 2002 podpísanej zmluvy, vyčíslil konečnú sumu za diaľnicu na 215,857 miliardy Kč. Mott MacDonald, bývalý poradca českého ministerstva dopravy pre stavbu diaľnice, však odporučil vypovedanie zmluvy. Tvrdí, že D47 je možné postaviť za 47,7 miliardy Kč a zaplatiť by ju mohla Európska investičná banka.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  3. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  4. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  5. Od Česka až po Jadran
  6. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  7. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  8. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  9. Deti často nie sú na letnú škôlku alebo tábor vhodne pobalené
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky
  1. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  7. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  10. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 9 217
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 8 731
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 195
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 887
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 195
  6. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 173
  7. Od Česka až po Jadran 3 666
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 976
  9. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 2 782
  10. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 547
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pestovanie paradajok na farme Oremus.

Pestovatelia sa púšťajú do nových projektov.


23. júl
Peter Tkačenko

Kde sa berie istota, že sme sa vyhli ďalšiemu lockdownu?


7 h
Opatrenia na Slovensku sa opäť uvoľňujú.

V reštaurácii sa treba preukázať.


12 h
Lukašenka udržali pri moci ozbrojené zložky.

Mieria na Ukrajinu alebo do Poľska.


a 2 ďalší 23 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Odhadovaná suma za vládne pandemické opatrenia už v máji dosiahla 372 miliárd libier.


SITA 34m
Ilustračné foto.

Najväčší prepad zaznamenala značka v prvej polovici minulého roka.


TASR 5 h
Zakladatelia firmy Boataround Pavel Přibiš a Jana Escher

Boataround má v ponuke 16-tisíc lodí.


1. júl
Developer Peter Valach.

Majetky VAV investu boli rozsiahle.


11 h