Do výstavby diaľnic v SR možno vstúpi po roku 2004 taliansky a izraelský kapitál

Bratislava 23. februára (TASR) - Spolufinancovanie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest zo súkromných zdrojov je podľa štátneho tajomníka Ministerstva ...

Bratislava 23. februára (TASR) - Spolufinancovanie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest zo súkromných zdrojov je podľa štátneho tajomníka Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Jána Kotuľu reálne od budúceho roka.

O možnosť podieľať sa finančne na budovaní infraštruktúry v SR sa už zaujímajú podnikatelia z Izraela, ale aj z Talianska. V prvom prípade ide o firmu Housing & Construction (H&C), ktorá monitoruje obdobné možnosti v rámci strednej Európy. V Českej republike by sa mala H&C na základe podpisu zmluvu s ministerstvom dopravy finančne podieľať na výstavbe vyše 80-kilometrovej diaľnice D47 z Lipníka nad Bečvou cez Ostravu až na poľskú hranicu.

Výstavba diaľnic cez súkromný kapitál si podľa J. Kotuľu vyžaduje aj spoluúčasť štátu, ktorý bude musieť investorovi garantovať, že finančné prostriedky, vložené do určitého diaľničného úseku, sa mu v rozumnom termíne vrátia. V prípade, že by mal byť jediným príjmom investora výnos z poplatkov za používanie diaľnice, doba návratu investície by presiahla niekoľko desiatok rokov. J. Kotuľa si myslí, že do biznisu s návratnosťou 50 alebo 100 rokov by žiaden investor nešiel.

Investor preto získa okrem časovej koncesie na prevádzkovanie ním postavenej časti diaľnice, spojenej s možnosťou vyberanie mýta, aj kompenzácie od štátu. Štát bude zvyšnú časť investovaných peňazí súkromnej spoločnosti počas dohodnutej doby splácať. Uvedený kombinovaný spôsob financovania diaľnic funguje podľa J. Kotuľu úspešne už vo Francúzsku. V krajine galského kohúta pritom tvorí podiel mýta na celkovom príjme investorov len 15 %.

Gesciu nad výstavbou, ale aj údržbou už existujúcich diaľnic by mala v budúcnosti prevziať novokoncipovaná diaľničná spoločnosť.

Možnosť financovania diaľnic prostredníctvom štátom čerpaných úverov je v súčasnosti blokovaná vysokým úverovým zaťažením Slovenska, myslí si J. Kotuľa a tvrdí, že treba preto hľadať iné zdroje na zabezpečenie výstavby. Popri súkromnom kapitále uvažuje MDPT o kohéznych a štrukturálnych fondoch Európskej únie, ale aj o možnosti emisie štátnych dlhopisov aj pre fyzické osoby.

Spoločnosť H&C, ktorá už v minulom roku emitovala na zabezpečenie výstavby časti spomenutej diaľnice dlhopisy v objeme 27 miliárd Kč, má podľa pôvodnej zmluvy diaľnicu prevádzkovať až do roku 2032. Potom by ju mal odkúpiť štát. Začiatok výstavby, ktorý bol pôvodne plánovaný na polrok minulého roka, je momentálne blokovaný. Na jednej strane je to dané existujúcimi prieťahmi pri vysporiadavaní majiteľov dotknutých pozemkov, závažnejšia je však skutočnosť, že štát chce prehodnotiť znenie uzatvorených realizačných dohôd. Finančný model, ktorý je súčasťou v júni 2002 podpísanej zmluvy, vyčíslil konečnú sumu za diaľnicu na 215,857 miliardy Kč. Mott MacDonald, bývalý poradca českého ministerstva dopravy pre stavbu diaľnice, však odporučil vypovedanie zmluvy. Tvrdí, že D47 je možné postaviť za 47,7 miliardy Kč a zaplatiť by ju mohla Európska investičná banka.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 717
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 343
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 223
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 079
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 027
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 886
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 758
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 487
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 460
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 416

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja zdolal Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Nevedno, s čím Kažimíra vyprevadil Sulík

Kažimír buduje na ilúzii, že brzda je iba poistka.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop