Bratislava 21. februára (TASR) - Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) zistil nedostatky pri kontrole evidovania a použitia prostriedkov Slovenskej republiky vo forme grantov.
Ako dnes informovala podpredsedníčka NKÚ Danica Borisová, podľa zistení úradu Ministerstvo financií (MF) SR ako hlavný zodpovedný orgán za prípravu a realizáciu projektov "nepostupovalo vždy v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi". Konkrétny prípad sa viaže ku grantu od japonskej vlády, ktorý Slovensku poskytla Svetová banka a ktorého účelom bola pomoc pri príprave pôžičky na prestavbu finančného a podnikateľského sektora. Zmluvu o poskytnutí grantu podpísalo MF SR bez súhlasu vlády a nebola vyhlásená ani v Zbierke zákonov. Išlo o grant v sume 450 590 USD, z čoho SR vyčerpala 381 658 USD. Nedostatky zistil NKÚ aj pri výbere firiem na zabezpečenie prekladateľských služieb, služieb pre školenia a semináre a kopírovacích služieb, pri výbere ktorých neboli dodržané podmienky, stanovené v smerniciach SB. Zároveň neexistovali doklady, dokumentujúce výberové konanie, a služby boli vykonané bez zmluvného vzťahu. Nedostatky NKÚ zistil aj v oblasti vedenia účtovných dokumentov k uvedenému grantu. "Celkovo z vykonanej kontroly vyplýva značný subjektivizmus pri rozhodovaní o konečnom použití finančných prostriedkov, poskytnutých Svetovou bankou," skonštatoval NKÚ.
V uplynulom období vykonal NKÚ aj ďalšie kontroly. V prípade colných úradov zistil nedostatky pri vymáhaní pohľadávok od dlžníkov, v zabezpečení colného dlhu, zabezpečení kontroly colného skladu, odvádzaní DPH a vymáhaní spotrebných daní. Na porušovanie zákonov upozornil NKÚ aj v prípade nedoplatkov, odstúpených na vymáhanie súdnym exekútorom, a pri vymáhaní pohľadávok po lehote splatnosti od dlžníkov, na majetok ktorých bol vyhlásený konkurz.
Pri kontrole 11 vybraných daňových úradov zistil NKÚ viaceré porušenia zákonov alebo nevyužitie možnosti konať. Skonštatoval, že najväčšie problémy sa vyskytujú v dôsledku meniaceho sa ekonomického prostredia a nestabilnej daňovej legislatívy, nedostatočne účinných legislatívnych a organizačných opatrení na zvýšenie daňovej disciplíny a boja proti tieňovej ekonomike. Problémy vznikajú aj pre nedokonalosť kontrolného systému a pri používaní systému APV DIS, ktorý bude nevyhnutné stabilizovať a aktualizovať. Z konkrétnych výsledkov šetrenia vyplýva, že vymožiteľnosť dorubenej dane v roku 2000 bola 28 % a sankcií 31,8 %. V roku 2001 sa vymožiteľnosť dorubenej dane zlepšila na 39,9 % a sankcií na 52,4 %. Za alarmujúci označila D. Borisová fakt, že od konca roku 2000 do polovice minulého roka vzrástla výška daňových nedoplatkov o 9 miliárd Sk na viac ako 71 miliárd Sk.
NKÚ sa venoval aj kontrole hospodárenia s prostriedkami štátneho rozpočtu a nakladania s majetkom štátu v krajských úradoch. Zistil, že rozpočtová disciplína bola porušená v sume 2 milióny Sk najmä nesprávnym financovaním výdavkov na zhodnotenie hmotného majetku z limitu bežných výdavkov ako aj nesprávnym financovaním obstarania dodávok, ktorých cena bola nižšia ako 20 000 Sk. Rozpočtovú disciplínu porušil KÚ v Bratislave v sume 715 447 Sk, KÚ v Prešove v sume 577 055 Sk, KÚ v Trnave v sume 380 055 Sk, KÚ v Žiline v sume 277 378 Sk. V prípade ostatných krajských úradov išlo o sumy nižšie ako 80 000 Sk.