Výroba áut v ČR a SR sa v priebehu piatich rokov zdvojnásobí

Praha 20. februára (TASR) - Viac ako dvojnásobne vzrastie v priebehu piatich rokov výroba áut v Česku a na Slovensku vďaka produkcii nových tovární ...

Praha 20. februára (TASR) - Viac ako dvojnásobne vzrastie v priebehu piatich rokov výroba áut v Česku a na Slovensku vďaka produkcii nových tovární TPCA v Kolíne a PSA Peugeot Citroen v Trnave. Automobilky a ich dodávatelia zároveň zdvojnásobia svoj podiel na priemyselnej výrobe i exporte. Vyplýva to z prognózy Slovenskej technickej univerzity (STU) a zo zámerov, ktoré firmy v stredu predstavili na konferencii Auto 2003 v Prahe.

"Razantný rozvoj automobilového priemyslu je istý. Súvisí s mobilitou pracovných síl aj s výstavbou nákupných centier. Ľudia budú autá stále viacej potrebovať na jazdy do zamestnania a na nákupy," uviedol docent Ján Lešinský zo STU. Priestor pre zvyšovanie predaja, a teda aj výroby, je podľa jeho slov zrejmý z počtu registrácií nových vozidiel na 1000 obyvateľov. Zatiaľ čo v ČR a SR je to ročne 15 áut, krajiny únie dosahujú priemerne 34 a Luxembursko 110 nových registrácií. Na Slovensku nákup nových áut spomaľujú ich ceny. Priemerná cena nového osobného vozidla tu za posledné 3 roky vzrástla zo 440 000 na 656 000 Sk.

Predaj nových áut by mohli oživiť minivozidlá z automobilky TPCA v Kolíne, ktorých cena sa má pohybovať okolo 8000 eúr, teda 240 000 českých korún, uviedol na konferencii prezident automobilky Masatake Enomoto. V automobilke TPCA v Kolíne sa má od roku 2005 vyrábať ročne 300 000 vozidiel značiek Toyota, Peugeot a Citroen. Ďalších 300 000 osobných automobilov ročne má od roku 2006 vychádzať z montážnej linky novej automobilky PSA Peugeot Citroen v Trnave. Celkom sa má v obidvoch krajinách pri započítaní produkcie Volkswagenu v Bratislave a Škody Auto v roku 2007 vyrábať 1,35 milióna áut.

"Novými investíciami si automobilky zvyšujú produktivitu, ktorá je dnes popri znižovaní nákladov hlavným motorom rastu automobilového priemyslu," uviedol J. Lešinský. Podľa jeho slov v Škode Auto, ktorá väčšinu dielov zhotovuje sama, jeden pracovník za rok vyrobí 20 áut. Automobilky v Kolíne a Trnave sú plánované na produktivitu 100 áut na pracovníka ročne. Umožňuje to veľký podiel nakupovaných dielov a prác.

"Mladá Boleslav, Kolín, Bratislava a Trnava predstavujú veľké odbytisko pre veľkého dodávateľa, ktorý by sa rozhodol postaviť svoj závod napríklad na Morave," uviedol riaditeľ CzechInvestu Martin Jahn. Ak jedna továreň skončí s výrobou niektorého modelu, dodávateľ sa môže zúčastniť na inom projekte v ďalšej blízkej automobilke a nemusí prepúšťať či skončiť svoju výrobu. Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

(1 CZK = 1,332 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 888
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 497
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 494
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 234
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 630
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 578
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 248
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 909
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 681
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 717

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Krajina, ktorá neexistuje, ale funguje. Vitajte v Náhornom Karabachu

Nad arménskou krajinou pri Náhornom Karabachu vedie supermoderná lanovka. A z nej vidíme aj kus histórie.

DOMOV

Kotlebov neúspešný kandidát si našiel cestu do parlamentu

Anton Čulen bude poslaneckým asistentom Natálie Grausovej.

KOMENTÁRE

Môže sa zo Slovenska stať slabý kus stáda pre Putina?

Slovensko neutečie pred nevyhnutnosťou viac investovať do armády.

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop