SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Výroba áut v ČR a SR sa v priebehu piatich rokov zdvojnásobí

Praha 20. februára (TASR) - Viac ako dvojnásobne vzrastie v priebehu piatich rokov výroba áut v Česku a na Slovensku vďaka produkcii nových tovární ...

Praha 20. februára (TASR) - Viac ako dvojnásobne vzrastie v priebehu piatich rokov výroba áut v Česku a na Slovensku vďaka produkcii nových tovární TPCA v Kolíne a PSA Peugeot Citroen v Trnave. Automobilky a ich dodávatelia zároveň zdvojnásobia svoj podiel na priemyselnej výrobe i exporte. Vyplýva to z prognózy Slovenskej technickej univerzity (STU) a zo zámerov, ktoré firmy v stredu predstavili na konferencii Auto 2003 v Prahe.

"Razantný rozvoj automobilového priemyslu je istý. Súvisí s mobilitou pracovných síl aj s výstavbou nákupných centier. Ľudia budú autá stále viacej potrebovať na jazdy do zamestnania a na nákupy," uviedol docent Ján Lešinský zo STU. Priestor pre zvyšovanie predaja, a teda aj výroby, je podľa jeho slov zrejmý z počtu registrácií nových vozidiel na 1000 obyvateľov. Zatiaľ čo v ČR a SR je to ročne 15 áut, krajiny únie dosahujú priemerne 34 a Luxembursko 110 nových registrácií. Na Slovensku nákup nových áut spomaľujú ich ceny. Priemerná cena nového osobného vozidla tu za posledné 3 roky vzrástla zo 440 000 na 656 000 Sk.

Skryť Vypnúť reklamu

Predaj nových áut by mohli oživiť minivozidlá z automobilky TPCA v Kolíne, ktorých cena sa má pohybovať okolo 8000 eúr, teda 240 000 českých korún, uviedol na konferencii prezident automobilky Masatake Enomoto. V automobilke TPCA v Kolíne sa má od roku 2005 vyrábať ročne 300 000 vozidiel značiek Toyota, Peugeot a Citroen. Ďalších 300 000 osobných automobilov ročne má od roku 2006 vychádzať z montážnej linky novej automobilky PSA Peugeot Citroen v Trnave. Celkom sa má v obidvoch krajinách pri započítaní produkcie Volkswagenu v Bratislave a Škody Auto v roku 2007 vyrábať 1,35 milióna áut.

"Novými investíciami si automobilky zvyšujú produktivitu, ktorá je dnes popri znižovaní nákladov hlavným motorom rastu automobilového priemyslu," uviedol J. Lešinský. Podľa jeho slov v Škode Auto, ktorá väčšinu dielov zhotovuje sama, jeden pracovník za rok vyrobí 20 áut. Automobilky v Kolíne a Trnave sú plánované na produktivitu 100 áut na pracovníka ročne. Umožňuje to veľký podiel nakupovaných dielov a prác.

Skryť Vypnúť reklamu

"Mladá Boleslav, Kolín, Bratislava a Trnava predstavujú veľké odbytisko pre veľkého dodávateľa, ktorý by sa rozhodol postaviť svoj závod napríklad na Morave," uviedol riaditeľ CzechInvestu Martin Jahn. Ak jedna továreň skončí s výrobou niektorého modelu, dodávateľ sa môže zúčastniť na inom projekte v ďalšej blízkej automobilke a nemusí prepúšťať či skončiť svoju výrobu. Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

(1 CZK = 1,332 SKK)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 099
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 332
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 567
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 966
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 758
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 656
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 848
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 756
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 621
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 952
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.
Ilustračná snímka

Čaputová podpísala zákon o minimálnej mzde a o trinástom dôchodku

Budúcoročná minimálna mzda tak bude na úrovni 623 eur.

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Podnikatelia chcú v obstarávaní odbornosť a hodnotu za peniaze

Zástupcovia obchodu pripomienkovali novelu Úradu pre verejné obstarávanie.

Predseda Úradu pre verejné obstarávanie Miroslav Hlivák.