Singapur 12.februára (TASR) - Medzinárodné letectvo stojí pred ďalším ťažkým rokom. V prípade vojny v Iraku by toto odvetvie zaznamenalo 15 až 20-% pokles v osobnej doprave.
"Letecký priemysel sa len pomaly ozdravuje. Vojna by znamenala začať opäť od začiatku. A to nie je v súčasnej hospodárskej situácii jednoduché," povedal generálny riaditeľ Medzinárodnej asociácie leteckých dopravcov (IATA) Giovanni Bisignani.
Silný pokles bol zaznamenaný hneď po Vianociach a Novom roku. Zväz v súčasnosti rokuje s Čínou o zmene trasy letov z Európy do Ázie v prípade vojny v Iraku. IATA odhaduje kumulované straty všetkých leteckých spoločností za minulý rok na 13 miliárd USD. Ázijsko-pacifická letecká doprava počíta dokonca so 14 miliardami USD. V tomto roku môžu straty predstavovať ďalších 10 miliárd USD. Ak sa vojna v Iraku uskutoční, prudko vzrastú náklady na pohonné látky a počet teroristických vyhrážok.
Vojna by mala negatívny vplyv na jednotlivé letecké spoločnosti, napríklad kvôli rastúcej cene ropy. Tá zdražela už v minulom roku približne o 30 %. Významné budú tiež náklady na poistenie.
Podľa odhadu Medzinárodnej organizácie civilného letectva (International Civil Aviation Organisation, ICAO) letecká doprava vlani zaznamenala mierny nárast, no stále sa nachádza pod úrovňou z roku 2000. "Predbežné hodnoty za rok 2002 ukazujú 2-% nárast oproti roku 2001." Osobná doprava vzrástla vlani o 0,06 % a je stále 4 % pod úrovňou z roku 2000. Iná situácia je v ázijsko-pacifickej oblasti, kde sa zaznamenal 5,8-% nárast. Podľa IATA vzrastie letecká doprava v Číne ročne o 10 % a v už v roku 2010 sa stane druhým najväčším trhom na svete. Informoval o tom nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung.
(1 USD = 39,284 SKK)