Bratislava 10. februára (TASR) - Maďarské železnice prejavili záujem o prenájom slovenských dieselových motorových vlakov, ktoré až do začiatku februára premávali na dnes už zrušených regionálnych tratiach. Železničná spoločnosť (ZSSK) však prenájom svojich vlakov do Maďarska odmieta, pretože časť vozňov bude musieť pre nevyhovujúci technický stav vyradiť a s ostatkom sa po modernizácii ráta už na iných slovenských tratiach. ZSSK navyše časť týchto vlakov ponechá na vytvorenie rezervy pre VÚC či podnikateľov, ktorí budú mať záujem o obnovenie osobnej dopravy na zrušených lokálkach.
Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti (ZSSK) Miloša Čikovského záujem maďarských železníc o prenájom prišiel potom, čo určitú časť svojich obdobných súprav museli nedávno vyradiť pre technické problémy s nápravami. "Požičiavať nebudeme, pretože týchto vlakov máme nedostatok. Časť vozňov z tratí, kde sa rušila osobná preprava, totiž vyraďujeme do šrotu a ostatok budeme potrebovať na iných tratiach. Vytvárame z nich aj rezervu pre možné opätovné obnovenie dopravy," informuje M. Čikovský.
Na 25 zrušených regionálnych tratiach pritom premávalo 72 vozňov. Celkovo 41 vozňov má pritom vlastnú hnaciu jednotku, 19 je bez hnacej jednotky a zostávajúcich 12 patrí medzi klasické železničné vozne známe z hlavných tratí. "Z tohto celkového počtu čaká 25 vozňov komplexná modernizácia. Do šrotu pôjde ihneď 7 vozňov a postupne sa budú vyraďovať aj všetky ostatné, ktoré sa nezmodernizujú," uzatvoril M. Čikovský.
K zrušeniu osobnej prepravy na 25 slovenských regionálnych tratiach, kde ZSSK dosahovala ročnú stratu v objeme zhruba 470 miliónov Sk, došlo začiatkom tohto mesiaca. Prevádzka bola obnovená zatiaľ len zo strany bratislavského VÚC na trati Zohor - Záhorská Ves, ale len do začiatku marca. Samosprávy a podnikateľská sféra však už deklarovali záujem o sprevádzkovanie ďalších tratí. Ide o úseky Spišská Nová Ves - Levoča, Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany, Žilina - Rajec a Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica. Podľa vyjadrení zástupcov divízie osobnej prepravy ZSSK sú to pritom trate, ktoré zo zrušených 25 patria medzi najmenej stratové. Na opačnom póle sú trate ako Rožňava - Dobšiná či Plešivec - Slavošovce.