SME
Pondelok, 22. apríl , 2019

Vlaky zadarmo vylákali z diaľkových autobusov 13 percent cestujúcich

Úbytok sa prejavil najmä na dlhších vzdialenostiach, na kratších ostali ľudia verní autobusom.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Za rok od spustenia bezplatnej vlakovej dopravy pre študentov a dôchodcov prišli ´autobusári´ o 13 % cestujúcich v diaľkovej doprave.

Na kratších trasách zostali ľudia verní autobusom, úbytok bol 2,4 %. Na stredajšej tlačovej konferencii v Bratislave o tom informoval Zväz autobusovej dopravy (ZAD).

Mínus milión

Diaľkové autobusy stratili za uplynulý rok takmer milión cestujúcich.

"Pokles 13 % vychádza z toho, že diaľková autobusová doprava na rozdiel od rýchlikovej dopravy nie je dotovaná. To znamená, v prípade, že u dopravcov, ktorí prevádzkujú diaľkové autobusové linky, sa prejavil dosah zavedenia vlakov zadarmo priamo na frekvencii a rentabilite liniek, niektoré linky od februára postupne ukončili svoju činnosť," zdôvodnil prezident ZAD Peter Pobeha.

Prímestskú dopravu v tomto období využilo približne o 6,5 milióna cestujúcich menej. "Potvrdilo sa, že autobusová doprava je pre ľudí v regiónoch veľmi dôležitá, nenahraditeľná a má svoje opodstatnenie pri dennodennej dochádzke do zamestnania, do škôl alebo za aktivitami," zdôraznil Pobeha.

Ako dodal, medziročný pokles o 2,4 % nespôsobil razantné rušenie alebo obmedzovanie autobusových spojov.

Ubudli len na dlhších vzdialenostiach

Úbytky cestujúcich na úrovni 2,4 % v prímestskej a 13 % v diaľkovej doprave podľa tajomníka ZAD Mareka Modranského dokazujú, že cenová výhoda sa prejavuje len na dlhších vzdialenostiach.

"Bežne dochádzajú ľudia do práce alebo do školy do vzdialenosti 25 alebo 30 kilometrov a prestupy sú pre nich zdĺhavé a nevyhovujúce," upozornil.

Pokles v prímestskej doprave pripisuje zväz aj trendu motorizácie a demografickému vývoju a nepovažuje ho za dramatický.

Individuálnu dopravu si na Slovensku tento rok zvolilo 70 % cestujúcich, zatiaľ čo verejná doprava prilákala asi 30 %.

Autobusmi ide väčšina

Podľa prieskumu zväzu 87 % ľudí využívajúcich verejnú dopravu cestuje autobusmi a zvyšných 13 % vlakmi.

"Čo sa týka dostupnosti, autobusová doprava hrá prím. Linky v rámci pravidelnej dopravy sú zabezpečované do takmer všetkých obcí na Slovensku. Ak máme 2927 obcí, 2905 obcí je obslúžených autobusovou dopravou," vyčíslil Modranský.

Prilákať ľudí k využívaniu verejnej dopravy a špeciálne autobusov má zvyšovanie kvality cestovania a zlepšovanie služieb.

Za posledných päť rokov sa podľa ZAD 75 % autobusov nahradilo novými modelmi a dnes je po obnove už 95 % vozidlového parku.

Pobeha je presvedčený, že opatrenia preferujúce hromadnú dopravu pred autami musia prijať aj samosprávy. Ďalší úbytok cestujúcich v budúcom roku ako dôsledok vlakov zadarmo neočakáva.

UPOZORNENIE:

TASR ponúka k správe zvukový záznam, videozáznam a fotoreportáž.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 18 865
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 12 568
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 015
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 633
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 872
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 5 442
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 462
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 647
  9. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 454
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 087

Téma: Fotky, Fotografie a fotogalérie


Hlavné správy zo Sme.sk

Hriešnica, prekliata dcéra či bohyňa. Kto bola Morena

Jarný zvyk odráža krvavé pohanské rituály.

Letiaca zapálená figurína Moreny.

Ukrajinci išli do rizika. Do čela krajiny si vybrali novú tvár

Volodymyr Zelenskyj bude novým ukrajinským prezidentom.

Volodymyr Zelenskyj po zverejnení exit pollov.

Pri Poslednej večeri urobil Leonardo da Vinci fatálnu chybu

O omyle, ktorého sa dopustil maliar, sa hovorí málo.

Slovenský hokejista Richard Pánik v drese Arizony Coyotes.

Neprehliadnite tiež

Saudská Arábia a SAE poskytnú Sudánu pomoc tri miliardy dolárov

Znamená to podporu predstaviteľom armády, ktorí zosadili dlhoročného prezidenta Umara Bašíra.

Vojaci sudánskej armády.

Saudskoarabské Aramco prevezme od Shellu kontrolu nad spoločnou rafinériou

Akvizícia by mala saudskoarabskú spoločnosť vyjsť na 631 miliónov dolárov.

Ilustračná fotografia.

Praha chce otestovať nové formy bývania, podporiť plánuje projekt baugruppe

Až tretina ľudí má v Prahe problém uspieť s bývaním.

Ilustračné foto.

Recesia by svetovej ekonomike najbližší rok hroziť nemala, myslí si šéf investičnej spoločnosti

Larry Fink dodáva, že globálna ekonomika sa nachádza v neskorej fáze dlhodobého rastového cyklu.

Ilustračné foto.

Autobusovú dopravu by brexit nemal výrazne skomplikovať

V prípade odchodu bez dohody je potrebné počítať s intenzívnejšími kontrolami na hraniciach.

Ilustračné foto