Od vzniku Slovenska sa diaľnice rozrástli trojnásobne, vraví šéf Výskumného ústavu

Veľkým problémom pri stavaní diaľnic sú najmä finančné zdroje, s ktorými musí bojovať každá vláda.

Ilustračné foto.(Zdroj: SITA)

ŽILINA. Od vzniku Slovenskej republiky sa diaľničná sieť rozrástla viac ako trojnásobne, stále však treba dobudovať 117 kilometrov (km) diaľnic a 888 km rýchlostných ciest.

Budúce vlády budú musieť riešiť problém financovania, inak tempo výstavby ustane, pričom ucelená štátna koncepcia je kľúčová aj pre stavebný sektor.

Pri príležitosti odbornej konferencie Moderná, kapacitná a bezpečná dopravná infraštruktúra - základný predpoklad ekonomického rozvoja SR to dnes v Žiline povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a. s., Žilina, Ľubomír Palčák.

Nasadilo sa vysoké tempo

V roku 1993 bolo podľa Palčáka v užívaní 26 % diaľnice D1, 77 % D2 a 19 % rýchlostnej cesty R1, čo predstavovalo 243 km.

"Dnes máme k dispozícii 73 % D1, 100 % D2, 22 % D3, 10 % D4, 64 % R1, 11 % R2, 9 % R3, 19 % R4 a 10 % R3, čo predstavuje 708 km diaľnic a rýchlostných ciest," povedal generálny riaditeľ VÚD.

"Z pohľadu tempa výstavby sú podľa počtu odovzdaných km jednoznačne najsilnejšie roky 2006, 2010 a úplne najvyššie tempo je v rokoch 2011, 2015. Čo sa týka rozostavanosti, teda počtu kilometrov vo výstavbe, boli najsilnejšie roky 2010 a najmä 2014 a 2015. V tomto období máme rozostavaných 136 km," doplnil.

Problémom ostanú peniaze

Podotkol, že v rámci nového Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) by Slovensko malo zrealizovať približne 124 km diaľnic a 31 km rýchlostných ciest.

"Veľkým problémom sú finančné zdroje. Zatiaľ máme alokované zdroje v OPII a príslušné spolufinancovanie zo SR na úrovni 2,7 miliardy eur. Len na projekty do roku 2020 respektíve 2022 potrebujeme 8,8 miliardy eur a na dobudovanie celej plánovanej siete po roku 2022 potrebujeme 10,8 miliardy eur," povedal.

"Tu je obrovská výzva pre budúce vlády. Buď sa tempo výstavby spomalí, ale dopyt po infraštruktúre v regiónoch je obrovský, alebo sa musia hľadať ďalšie možnosti," dodal Palčák.

Chýbajú kvalifikovaní ľudia

Pripravenosť, kapacitné možnosti a problémy stavebného sektora na Slovensku prezentoval na konferencii Zväz stavebných podnikateľov Slovenska.

Podľa jeho prezidenta Zsolta Lukáča na stavebný sektor veľmi zle pôsobí hlavne politická nestabilita v stratégii výstavby dopravnej infraštruktúry.

"Dôsledkom toho je, že hlavne v personálnej oblasti majú dnes stavebné firmy obrovské problémy. V období spomalenia, respektíve zastavenia výstavby odišlo zo sektora mnoho odborníkov, ktorí dnes chýbajú," povedal Lukáč.

"Už ani nie je problém ponuky štátneho sektora, ale skôr možnosť kapacitného zabezpečenia realizácie tejto ponuky zo strany stavebníctva. Ďalším problémom je, že ani slovenské školstvo v súčasnosti nedodáva na trh potrebných absolventov z pohľadu stavebných profesií a kvality ich prípravy," zdôraznil.

Podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a. s., Milana Gajdoša bola do roku 2014 diaľničná sieť dostupná do 45 minút pre 60 % obyvateľov Slovenska.

"Dnes odovzdávané a rozostavané úseky túto dostupnosť rozšíria až na 80 %. V čase zrealizovania prioritných projektov, ktoré NDS dnes tendruje, sa bude dostupnosť približovať až k 90 %. Strategickým cieľom NDS je do roku 2020 mať diaľničnú sieť do 45 minút dostupnú pre 95 % obyvateľstva. Toto zároveň rieši aj dôležitú úlohu diaľničnej siete, a to je prepájanie regiónov Slovenska a zároveň aj napojenie diaľničnej siete Slovenska na okolité štáty," uzavrel generálny riaditeľ NDS.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 330
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 7 331
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 977
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 074
  5. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 726
  6. Kam do tepla v januári? 2 382
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 339
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 055
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 229
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 152

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

ŠPORT

Sagan začal šprintovať príliš skoro, skončil štvrtý

Slovenský cyklista je v celkovom poradí na Tour Down Under na treťom mieste.

KOMENTÁRE

Na Slovensku sú isté dane, smrť a amnestia

Nebolo by vhodné zmeniť dlhodobo nevynútiteľné pravidlá?

Neprehliadnite tiež

Nestlé predáva divíziu cukroviniek v USA za skoro tri miliardy dolárov

Švajčiarsky gigant Nestlé predáva americkú divíziu cukroviniek talianskej firme Ferrero.

Harmonizovaná miera inflácie dosiahla v decembri dve percentá

Priemerná ročná miera inflácie mala hodnotu 1,4 percenta.

Uber zavedie v Británii povinné prestávky pre vodičov

Uber bojuje o udržanie svojich aktív v Londýne.

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.