SME
Streda, 12. máj, 2021 | Meniny má PankrácKrížovkyKrížovky

Od vzniku Slovenska sa diaľnice rozrástli trojnásobne, vraví šéf Výskumného ústavu

Veľkým problémom pri stavaní diaľnic sú najmä finančné zdroje, s ktorými musí bojovať každá vláda.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SITA)

ŽILINA. Od vzniku Slovenskej republiky sa diaľničná sieť rozrástla viac ako trojnásobne, stále však treba dobudovať 117 kilometrov (km) diaľnic a 888 km rýchlostných ciest.

Budúce vlády budú musieť riešiť problém financovania, inak tempo výstavby ustane, pričom ucelená štátna koncepcia je kľúčová aj pre stavebný sektor.

Pri príležitosti odbornej konferencie Moderná, kapacitná a bezpečná dopravná infraštruktúra - základný predpoklad ekonomického rozvoja SR to dnes v Žiline povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a. s., Žilina, Ľubomír Palčák.

Skryť Vypnúť reklamu

Nasadilo sa vysoké tempo

V roku 1993 bolo podľa Palčáka v užívaní 26 % diaľnice D1, 77 % D2 a 19 % rýchlostnej cesty R1, čo predstavovalo 243 km.

"Dnes máme k dispozícii 73 % D1, 100 % D2, 22 % D3, 10 % D4, 64 % R1, 11 % R2, 9 % R3, 19 % R4 a 10 % R3, čo predstavuje 708 km diaľnic a rýchlostných ciest," povedal generálny riaditeľ VÚD.

"Z pohľadu tempa výstavby sú podľa počtu odovzdaných km jednoznačne najsilnejšie roky 2006, 2010 a úplne najvyššie tempo je v rokoch 2011, 2015. Čo sa týka rozostavanosti, teda počtu kilometrov vo výstavbe, boli najsilnejšie roky 2010 a najmä 2014 a 2015. V tomto období máme rozostavaných 136 km," doplnil.

Problémom ostanú peniaze

Podotkol, že v rámci nového Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) by Slovensko malo zrealizovať približne 124 km diaľnic a 31 km rýchlostných ciest.

Skryť Vypnúť reklamu

"Veľkým problémom sú finančné zdroje. Zatiaľ máme alokované zdroje v OPII a príslušné spolufinancovanie zo SR na úrovni 2,7 miliardy eur. Len na projekty do roku 2020 respektíve 2022 potrebujeme 8,8 miliardy eur a na dobudovanie celej plánovanej siete po roku 2022 potrebujeme 10,8 miliardy eur," povedal.

"Tu je obrovská výzva pre budúce vlády. Buď sa tempo výstavby spomalí, ale dopyt po infraštruktúre v regiónoch je obrovský, alebo sa musia hľadať ďalšie možnosti," dodal Palčák.

Chýbajú kvalifikovaní ľudia

Pripravenosť, kapacitné možnosti a problémy stavebného sektora na Slovensku prezentoval na konferencii Zväz stavebných podnikateľov Slovenska.

Podľa jeho prezidenta Zsolta Lukáča na stavebný sektor veľmi zle pôsobí hlavne politická nestabilita v stratégii výstavby dopravnej infraštruktúry.

Skryť Vypnúť reklamu

"Dôsledkom toho je, že hlavne v personálnej oblasti majú dnes stavebné firmy obrovské problémy. V období spomalenia, respektíve zastavenia výstavby odišlo zo sektora mnoho odborníkov, ktorí dnes chýbajú," povedal Lukáč.

"Už ani nie je problém ponuky štátneho sektora, ale skôr možnosť kapacitného zabezpečenia realizácie tejto ponuky zo strany stavebníctva. Ďalším problémom je, že ani slovenské školstvo v súčasnosti nedodáva na trh potrebných absolventov z pohľadu stavebných profesií a kvality ich prípravy," zdôraznil.

Podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a. s., Milana Gajdoša bola do roku 2014 diaľničná sieť dostupná do 45 minút pre 60 % obyvateľov Slovenska.

"Dnes odovzdávané a rozostavané úseky túto dostupnosť rozšíria až na 80 %. V čase zrealizovania prioritných projektov, ktoré NDS dnes tendruje, sa bude dostupnosť približovať až k 90 %. Strategickým cieľom NDS je do roku 2020 mať diaľničnú sieť do 45 minút dostupnú pre 95 % obyvateľstva. Toto zároveň rieši aj dôležitú úlohu diaľničnej siete, a to je prepájanie regiónov Slovenska a zároveň aj napojenie diaľničnej siete Slovenska na okolité štáty," uzavrel generálny riaditeľ NDS.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  2. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  3. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. Toto je budúcnosť dopravy. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  6. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  8. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  9. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  10. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  1. Union má novinku – Očný balík v hodnote 100 eur pre každého
  2. Čerstvá dvojnásobná mamička porovnáva pôrod v Nemecku
  3. Tretia generácia očných špecialistov prichádza do Košíc
  4. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  5. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  6. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov
  7. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  8. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  9. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  10. Posúvajú svet k lepšiemu: Sociálni inovátori
  1. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 769
  2. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 14 054
  3. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 11 519
  4. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 11 386
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 7 351
  6. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 6 913
  7. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 6 117
  8. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 5 625
  9. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 5 483
  10. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy 5 306
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský (nominant OĽaNO).

Rusko dalo súhlas na spustenie očkovania na Slovensku.

4 h
Zuzana Kepplová.

Rusi dovolili, očkovať sa bude.

38m

Neprehliadnite tiež

Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal.

Ekonomická situácia bratislavského letiska je podľa ministra katastrofálna.

42m
Premiér Eduard Heger a minister hospodárstva Richard Sulík.

Úlohou bol pôvodne poverený minister Sulík.

1 h
Zľava uprostred: Minister financií SR Igor Matovič, predseda vlády SR Eduard Heger a minister vnútra SR Roman Mikulec počas rokovania 8. schôdze vlády SR.

Vyplýva to z návrhu novely zákona o štátnom rozpočte.

2 h
Zamestnanec s rúškom na tvári chodí po výrobnej hale v najväčšom závode nemeckej automobilky Volkswagen, ktorý obnovil výrobu po koronavírusovej odstávke v meste Wolfsburg.

Dôvodom obmedzenia boli chýbajúce diely.

3 h