Rezort dopravy nezmenil postoj k tragédii pri Iliašovciach

Zahynuli vtedy štyria robotníci a dvanásť ľudí sa zranilo. Polícia už obvinila nemeckú statičku.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR ani po vyše troch rokoch od tragédie pri Iliašovciach na Spiši nevidí dôvod na prehodnotenie postoja. Tvrdí, že výsledky vyšetrovania len potvrdili jeho vtedajšie vyjadrenia.

"V tomto prípade je neoddiskutovateľné, že podporná konštrukcia, ktorá bola na stavbe použitá, je to najlacnejšie riešenie. Je otázne, ako by sa stavebník zachoval a akú technológiu by použil, ak by pri výstavbe diaľnic počas predchádzajúcej vlády nevznikol neprimeraný tlak na ceny, ktorý viedol k nereálnym a často podnákladovým cenám," informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Po páde rozostavaného mosta na prvom úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov začiatkom novembra 2012 minister dopravy Ján Počiatek (Smer) hľadali príčinu nešťastia v lacnej výstavbe diaľnic vysúťaženej za jeho predchodcu Jána Figeľa (KDH).

Zahynuli vtedy štyria robotníci a dvanásť ľudí sa zranilo. Polícia už obvinila nemeckú statičku. Zhotoviteľom tohto úseku diaľnice pri Levoči boli spoločnosti Váhostav - SK, a.s. a Bögl a Krýsl, k.s., tragédia sa stala v časti, za ktorú zodpovedala česká spoločnosť.

Podpornú konštrukciu dodala firma Skruže Weise SK, k. s. z Popradu, jej spoločníkmi sú traja Nemci z Dortmundu. Prvý úsek D1 Jánovce - Jablonov od Spišského Štvrtka po Levoču v dĺžke 9 kilometrov slúži motoristom od 20. októbra.

Figeľ: Skúsenosti a profesionalitu buď nemali, alebo zanedbali

Polícia podľa predsedu KDH Jána Figeľa usvedčila predstaviteľov Smeru z toho, že po tragédii šírili klamstvo namiesto toho, aby prijali politickú zodpovednosť. Na základe zmluvy sa mal použiť iný typ skruže (podpornej konštrukcie), ako bol použitý.

"Stavebný dozor vykonávala Národná diaľničná spoločnosť spadajúca pod ministra dopravy Jána Počiatka. Stavebný dozor musel o zmene skruže z výsuvnej na pevnú vedieť. NDS ako dozor musela schváliť debnenie podpornej konštrukcie aj pred samotným betónovaním, čiže musela podpísať, že je to postavené dobre a bezpečne, podľa platných noriem," uviedol Figeľ.

Jaroslav Halvoník z Katedry betónových konštrukcií a mostov Stavebnej fakulty STU povedal, že keď statik vypočíta, že tieto podpery vydržia, tak to chce naozaj veľkú dávku skúseností, aby to dozor zastavil.

"Národná diaľničná spoločnosť tieto skúsenosti a profesionalitu buď nemala alebo zanedbala. Pri tragédii vyhasli štyri ľudské životy, ktoré už nevrátime späť, ale snáď sa aspoň poučíme, aby sa to už pri ďalších stavbách neopakovalo," upozornil Figeľ.

Okamžite prijali opatrenia

Očakáva, že vyšetrovanie povedie k potrestaniu vinníkov. Pripomenul, že minister Počiatek namiesto toho, aby na funkciu abdikoval, tak hľadal vinníka aj s premiérom Ficom v opozícii. Líder KDH nečaká, že za klamstvá, ktoré o nehode a o problémoch pri výstavbe diaľnic šírili, sa ospravedlnia.

"Z klamstva ich znova usvedčuje samotná slovenská polícia výsledkami svojho vyšetrovania," dodal Figeľ.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že okamžite po nehode prijalo operatívne opatrenia, aby sa podobná tragédia už neopakovala. NDS nechala preveriť všetky rozostavané mostné konštrukcie aj bezpečnosť práce na diaľničných stavbách.

"Okrem úsekov na D1 Jánovce - Jablonov sme v tom čase skontrolovali aj 28 mostov na stavbe D1 Dubná Skala - Turany a pätnásť mostov na stavbe D1 Fričovce - Svinia. Minister zároveň rozhodol, že na všetky dočasné podporné konštrukcie budú zhotovitelia predkladať aj nezávislý statický posudok od autorizovaného odborníka," uviedol Kóňa.

Zle vypočítaný projekt

Úlohou stavebného dozoru je podľa ministerstva kontrola, či je všetko na stavbe v súlade s projektom. V tomto prípade to tak bolo, ale projekt bol zle vypočítaný.

"Nie je úlohou dozoru či stavbyvedúceho z hlavy na mieste stavby prepočítavať výpočty statika, nie je to ani reálne. Práve preto sa dnes na takýchto stavbách vyžaduje dodatočný kontrolný výpočet statika. Príčinu nehody a vinníkov jasne určuje výsledok vyšetrovania, ktorý nie je v našej kompetencii komentovať," dodal.

Tragédia poznačila aj výstavbu druhého úseku D1 Jánovce - Jablonov, ktorý bude odovzdaný do užívania v pondelok. Pri výbuchu trhavín v tuneli Šibenik zahynul strelmajster.

"V tomto prípade vyšetrovanie preukázalo konkrétne pochybenia jednotlivca, a nie systémové zlyhanie," poznamenal Kóňa. Túto diaľnicu v dĺžke 9,5 km postavilo združenie na čele so spoločnosťou Eurovia SK, a.s. Zmluvná cena prác bola 126,26 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (151,51 milióna eur vrátane dane).

Výstavba časti diaľnice od Levoče po Spišské Podhradie sa začala v júni 2012 a pôvodne mala byť ukončená v júli tohto roka. Súčasťou úseku je privádzač Levoča v dĺžke 985 metrov a tunel Šibenik (591 metrov). Lehota výstavby bola predĺžená pre zabezpečenie stability horninového masívu v oblasti zárubného múru.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 390
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 774
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 077
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 049
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 167
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 651
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 637
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 429
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 426
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 055

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.