Rezort dopravy nezmenil postoj k tragédii pri Iliašovciach

Zahynuli vtedy štyria robotníci a dvanásť ľudí sa zranilo. Polícia už obvinila nemeckú statičku.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR ani po vyše troch rokoch od tragédie pri Iliašovciach na Spiši nevidí dôvod na prehodnotenie postoja. Tvrdí, že výsledky vyšetrovania len potvrdili jeho vtedajšie vyjadrenia.

"V tomto prípade je neoddiskutovateľné, že podporná konštrukcia, ktorá bola na stavbe použitá, je to najlacnejšie riešenie. Je otázne, ako by sa stavebník zachoval a akú technológiu by použil, ak by pri výstavbe diaľnic počas predchádzajúcej vlády nevznikol neprimeraný tlak na ceny, ktorý viedol k nereálnym a často podnákladovým cenám," informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Po páde rozostavaného mosta na prvom úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov začiatkom novembra 2012 minister dopravy Ján Počiatek (Smer) hľadali príčinu nešťastia v lacnej výstavbe diaľnic vysúťaženej za jeho predchodcu Jána Figeľa (KDH).

Zahynuli vtedy štyria robotníci a dvanásť ľudí sa zranilo. Polícia už obvinila nemeckú statičku. Zhotoviteľom tohto úseku diaľnice pri Levoči boli spoločnosti Váhostav - SK, a.s. a Bögl a Krýsl, k.s., tragédia sa stala v časti, za ktorú zodpovedala česká spoločnosť.

Podpornú konštrukciu dodala firma Skruže Weise SK, k. s. z Popradu, jej spoločníkmi sú traja Nemci z Dortmundu. Prvý úsek D1 Jánovce - Jablonov od Spišského Štvrtka po Levoču v dĺžke 9 kilometrov slúži motoristom od 20. októbra.

Figeľ: Skúsenosti a profesionalitu buď nemali, alebo zanedbali

Polícia podľa predsedu KDH Jána Figeľa usvedčila predstaviteľov Smeru z toho, že po tragédii šírili klamstvo namiesto toho, aby prijali politickú zodpovednosť. Na základe zmluvy sa mal použiť iný typ skruže (podpornej konštrukcie), ako bol použitý.

"Stavebný dozor vykonávala Národná diaľničná spoločnosť spadajúca pod ministra dopravy Jána Počiatka. Stavebný dozor musel o zmene skruže z výsuvnej na pevnú vedieť. NDS ako dozor musela schváliť debnenie podpornej konštrukcie aj pred samotným betónovaním, čiže musela podpísať, že je to postavené dobre a bezpečne, podľa platných noriem," uviedol Figeľ.

Jaroslav Halvoník z Katedry betónových konštrukcií a mostov Stavebnej fakulty STU povedal, že keď statik vypočíta, že tieto podpery vydržia, tak to chce naozaj veľkú dávku skúseností, aby to dozor zastavil.

"Národná diaľničná spoločnosť tieto skúsenosti a profesionalitu buď nemala alebo zanedbala. Pri tragédii vyhasli štyri ľudské životy, ktoré už nevrátime späť, ale snáď sa aspoň poučíme, aby sa to už pri ďalších stavbách neopakovalo," upozornil Figeľ.

Okamžite prijali opatrenia

Očakáva, že vyšetrovanie povedie k potrestaniu vinníkov. Pripomenul, že minister Počiatek namiesto toho, aby na funkciu abdikoval, tak hľadal vinníka aj s premiérom Ficom v opozícii. Líder KDH nečaká, že za klamstvá, ktoré o nehode a o problémoch pri výstavbe diaľnic šírili, sa ospravedlnia.

"Z klamstva ich znova usvedčuje samotná slovenská polícia výsledkami svojho vyšetrovania," dodal Figeľ.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že okamžite po nehode prijalo operatívne opatrenia, aby sa podobná tragédia už neopakovala. NDS nechala preveriť všetky rozostavané mostné konštrukcie aj bezpečnosť práce na diaľničných stavbách.

"Okrem úsekov na D1 Jánovce - Jablonov sme v tom čase skontrolovali aj 28 mostov na stavbe D1 Dubná Skala - Turany a pätnásť mostov na stavbe D1 Fričovce - Svinia. Minister zároveň rozhodol, že na všetky dočasné podporné konštrukcie budú zhotovitelia predkladať aj nezávislý statický posudok od autorizovaného odborníka," uviedol Kóňa.

Zle vypočítaný projekt

Úlohou stavebného dozoru je podľa ministerstva kontrola, či je všetko na stavbe v súlade s projektom. V tomto prípade to tak bolo, ale projekt bol zle vypočítaný.

"Nie je úlohou dozoru či stavbyvedúceho z hlavy na mieste stavby prepočítavať výpočty statika, nie je to ani reálne. Práve preto sa dnes na takýchto stavbách vyžaduje dodatočný kontrolný výpočet statika. Príčinu nehody a vinníkov jasne určuje výsledok vyšetrovania, ktorý nie je v našej kompetencii komentovať," dodal.

Tragédia poznačila aj výstavbu druhého úseku D1 Jánovce - Jablonov, ktorý bude odovzdaný do užívania v pondelok. Pri výbuchu trhavín v tuneli Šibenik zahynul strelmajster.

"V tomto prípade vyšetrovanie preukázalo konkrétne pochybenia jednotlivca, a nie systémové zlyhanie," poznamenal Kóňa. Túto diaľnicu v dĺžke 9,5 km postavilo združenie na čele so spoločnosťou Eurovia SK, a.s. Zmluvná cena prác bola 126,26 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (151,51 milióna eur vrátane dane).

Výstavba časti diaľnice od Levoče po Spišské Podhradie sa začala v júni 2012 a pôvodne mala byť ukončená v júli tohto roka. Súčasťou úseku je privádzač Levoča v dĺžke 985 metrov a tunel Šibenik (591 metrov). Lehota výstavby bola predĺžená pre zabezpečenie stability horninového masívu v oblasti zárubného múru.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 097
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 899
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 543
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 704
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 422
  6. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 409
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 007
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 960
  9. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 515
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 367

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo je nevyhnutná vojna Facebooku a Bruselu

Padol prvý výstrel v regulačnej vojne, ktorá bude určovať podobu Európy.

EKONOMIKA

Brusel má pochybnosti o pomoci pre Jaguar, začal vyšetrovanie

Druhá Ficova vláda odklepla stimuly 125 miliónov.

Neprehliadnite tiež

Akcionári Prima banky a Sberbank schválili zámer zlúčenia bánk, Sberbank zanikne v lete

Sberbank v posledných rokoch stagnuje, má nedostatočne efektívne vnútorné procesy a nízky počet klientov.

Brazílski baníci našli obrovský smaragd, váži 360 kíl

Na vyslobodenie kameňa vysokého 1,3 metra zo zeme bola potrebná ťažká technika.

Vo finančnej gramotnosti sú slovenskí žiaci pod priemerom krajín OECD

V porovnaní s testovaním z roku 2012 slovenskí žiaci zaznamenali významný pokles výkonu.

Brusel má pochybnosti o pomoci pre Jaguar, začal vyšetrovanie

Druhá vláda Roberta Fica odklepla stimuly pre závod automobilky pri Nitre vo výške 125 miliónov eur.