Rezort dopravy nezmenil postoj k tragédii pri Iliašovciach

Zahynuli vtedy štyria robotníci a dvanásť ľudí sa zranilo. Polícia už obvinila nemeckú statičku.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR ani po vyše troch rokoch od tragédie pri Iliašovciach na Spiši nevidí dôvod na prehodnotenie postoja. Tvrdí, že výsledky vyšetrovania len potvrdili jeho vtedajšie vyjadrenia.

"V tomto prípade je neoddiskutovateľné, že podporná konštrukcia, ktorá bola na stavbe použitá, je to najlacnejšie riešenie. Je otázne, ako by sa stavebník zachoval a akú technológiu by použil, ak by pri výstavbe diaľnic počas predchádzajúcej vlády nevznikol neprimeraný tlak na ceny, ktorý viedol k nereálnym a často podnákladovým cenám," informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Po páde rozostavaného mosta na prvom úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov začiatkom novembra 2012 minister dopravy Ján Počiatek (Smer) hľadali príčinu nešťastia v lacnej výstavbe diaľnic vysúťaženej za jeho predchodcu Jána Figeľa (KDH).

Zahynuli vtedy štyria robotníci a dvanásť ľudí sa zranilo. Polícia už obvinila nemeckú statičku. Zhotoviteľom tohto úseku diaľnice pri Levoči boli spoločnosti Váhostav - SK, a.s. a Bögl a Krýsl, k.s., tragédia sa stala v časti, za ktorú zodpovedala česká spoločnosť.

Podpornú konštrukciu dodala firma Skruže Weise SK, k. s. z Popradu, jej spoločníkmi sú traja Nemci z Dortmundu. Prvý úsek D1 Jánovce - Jablonov od Spišského Štvrtka po Levoču v dĺžke 9 kilometrov slúži motoristom od 20. októbra.

Figeľ: Skúsenosti a profesionalitu buď nemali, alebo zanedbali

Polícia podľa predsedu KDH Jána Figeľa usvedčila predstaviteľov Smeru z toho, že po tragédii šírili klamstvo namiesto toho, aby prijali politickú zodpovednosť. Na základe zmluvy sa mal použiť iný typ skruže (podpornej konštrukcie), ako bol použitý.

"Stavebný dozor vykonávala Národná diaľničná spoločnosť spadajúca pod ministra dopravy Jána Počiatka. Stavebný dozor musel o zmene skruže z výsuvnej na pevnú vedieť. NDS ako dozor musela schváliť debnenie podpornej konštrukcie aj pred samotným betónovaním, čiže musela podpísať, že je to postavené dobre a bezpečne, podľa platných noriem," uviedol Figeľ.

Jaroslav Halvoník z Katedry betónových konštrukcií a mostov Stavebnej fakulty STU povedal, že keď statik vypočíta, že tieto podpery vydržia, tak to chce naozaj veľkú dávku skúseností, aby to dozor zastavil.

"Národná diaľničná spoločnosť tieto skúsenosti a profesionalitu buď nemala alebo zanedbala. Pri tragédii vyhasli štyri ľudské životy, ktoré už nevrátime späť, ale snáď sa aspoň poučíme, aby sa to už pri ďalších stavbách neopakovalo," upozornil Figeľ.

Okamžite prijali opatrenia

Očakáva, že vyšetrovanie povedie k potrestaniu vinníkov. Pripomenul, že minister Počiatek namiesto toho, aby na funkciu abdikoval, tak hľadal vinníka aj s premiérom Ficom v opozícii. Líder KDH nečaká, že za klamstvá, ktoré o nehode a o problémoch pri výstavbe diaľnic šírili, sa ospravedlnia.

"Z klamstva ich znova usvedčuje samotná slovenská polícia výsledkami svojho vyšetrovania," dodal Figeľ.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že okamžite po nehode prijalo operatívne opatrenia, aby sa podobná tragédia už neopakovala. NDS nechala preveriť všetky rozostavané mostné konštrukcie aj bezpečnosť práce na diaľničných stavbách.

"Okrem úsekov na D1 Jánovce - Jablonov sme v tom čase skontrolovali aj 28 mostov na stavbe D1 Dubná Skala - Turany a pätnásť mostov na stavbe D1 Fričovce - Svinia. Minister zároveň rozhodol, že na všetky dočasné podporné konštrukcie budú zhotovitelia predkladať aj nezávislý statický posudok od autorizovaného odborníka," uviedol Kóňa.

Zle vypočítaný projekt

Úlohou stavebného dozoru je podľa ministerstva kontrola, či je všetko na stavbe v súlade s projektom. V tomto prípade to tak bolo, ale projekt bol zle vypočítaný.

"Nie je úlohou dozoru či stavbyvedúceho z hlavy na mieste stavby prepočítavať výpočty statika, nie je to ani reálne. Práve preto sa dnes na takýchto stavbách vyžaduje dodatočný kontrolný výpočet statika. Príčinu nehody a vinníkov jasne určuje výsledok vyšetrovania, ktorý nie je v našej kompetencii komentovať," dodal.

Tragédia poznačila aj výstavbu druhého úseku D1 Jánovce - Jablonov, ktorý bude odovzdaný do užívania v pondelok. Pri výbuchu trhavín v tuneli Šibenik zahynul strelmajster.

"V tomto prípade vyšetrovanie preukázalo konkrétne pochybenia jednotlivca, a nie systémové zlyhanie," poznamenal Kóňa. Túto diaľnicu v dĺžke 9,5 km postavilo združenie na čele so spoločnosťou Eurovia SK, a.s. Zmluvná cena prác bola 126,26 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (151,51 milióna eur vrátane dane).

Výstavba časti diaľnice od Levoče po Spišské Podhradie sa začala v júni 2012 a pôvodne mala byť ukončená v júli tohto roka. Súčasťou úseku je privádzač Levoča v dĺžke 985 metrov a tunel Šibenik (591 metrov). Lehota výstavby bola predĺžená pre zabezpečenie stability horninového masívu v oblasti zárubného múru.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 797
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 602
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 340
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 140
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 587
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 586
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 245
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 995
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 785
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 724

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

ROZHOVOR

Zosnulá Jaroslava Blažková: V Kanade som žila náhradný život

V tomto smutnom svete treba vyhľadávať jagavé momenty.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajín V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Brusel žiada od Talianska dodatočné úsporné opatrenia

Taliansko z dôvodu vysokého dlhu v roku 2016 prisľúbilo, že zníži rozpočtový schodok na 1,8 percenta HDP.

Slovensko vymení svojich zástupcov v trvalom eurovale

Zmeny súvisia s ukončením pôsobenia Ivana Lesaya na ministerstve financií.

Daimler buduje pri Moskve automobilku za vyše 250 miliónov eur

Prvé autá by mala automobilka dodať na trh v roku 2019.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop