Rezort dopravy nezmenil postoj k tragédii pri Iliašovciach

Zahynuli vtedy štyria robotníci a dvanásť ľudí sa zranilo. Polícia už obvinila nemeckú statičku.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR ani po vyše troch rokoch od tragédie pri Iliašovciach na Spiši nevidí dôvod na prehodnotenie postoja. Tvrdí, že výsledky vyšetrovania len potvrdili jeho vtedajšie vyjadrenia.

"V tomto prípade je neoddiskutovateľné, že podporná konštrukcia, ktorá bola na stavbe použitá, je to najlacnejšie riešenie. Je otázne, ako by sa stavebník zachoval a akú technológiu by použil, ak by pri výstavbe diaľnic počas predchádzajúcej vlády nevznikol neprimeraný tlak na ceny, ktorý viedol k nereálnym a často podnákladovým cenám," informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Po páde rozostavaného mosta na prvom úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov začiatkom novembra 2012 minister dopravy Ján Počiatek (Smer) hľadali príčinu nešťastia v lacnej výstavbe diaľnic vysúťaženej za jeho predchodcu Jána Figeľa (KDH).

Zahynuli vtedy štyria robotníci a dvanásť ľudí sa zranilo. Polícia už obvinila nemeckú statičku. Zhotoviteľom tohto úseku diaľnice pri Levoči boli spoločnosti Váhostav - SK, a.s. a Bögl a Krýsl, k.s., tragédia sa stala v časti, za ktorú zodpovedala česká spoločnosť.

Podpornú konštrukciu dodala firma Skruže Weise SK, k. s. z Popradu, jej spoločníkmi sú traja Nemci z Dortmundu. Prvý úsek D1 Jánovce - Jablonov od Spišského Štvrtka po Levoču v dĺžke 9 kilometrov slúži motoristom od 20. októbra.

Figeľ: Skúsenosti a profesionalitu buď nemali, alebo zanedbali

Polícia podľa predsedu KDH Jána Figeľa usvedčila predstaviteľov Smeru z toho, že po tragédii šírili klamstvo namiesto toho, aby prijali politickú zodpovednosť. Na základe zmluvy sa mal použiť iný typ skruže (podpornej konštrukcie), ako bol použitý.

"Stavebný dozor vykonávala Národná diaľničná spoločnosť spadajúca pod ministra dopravy Jána Počiatka. Stavebný dozor musel o zmene skruže z výsuvnej na pevnú vedieť. NDS ako dozor musela schváliť debnenie podpornej konštrukcie aj pred samotným betónovaním, čiže musela podpísať, že je to postavené dobre a bezpečne, podľa platných noriem," uviedol Figeľ.

Jaroslav Halvoník z Katedry betónových konštrukcií a mostov Stavebnej fakulty STU povedal, že keď statik vypočíta, že tieto podpery vydržia, tak to chce naozaj veľkú dávku skúseností, aby to dozor zastavil.

"Národná diaľničná spoločnosť tieto skúsenosti a profesionalitu buď nemala alebo zanedbala. Pri tragédii vyhasli štyri ľudské životy, ktoré už nevrátime späť, ale snáď sa aspoň poučíme, aby sa to už pri ďalších stavbách neopakovalo," upozornil Figeľ.

Okamžite prijali opatrenia

Očakáva, že vyšetrovanie povedie k potrestaniu vinníkov. Pripomenul, že minister Počiatek namiesto toho, aby na funkciu abdikoval, tak hľadal vinníka aj s premiérom Ficom v opozícii. Líder KDH nečaká, že za klamstvá, ktoré o nehode a o problémoch pri výstavbe diaľnic šírili, sa ospravedlnia.

"Z klamstva ich znova usvedčuje samotná slovenská polícia výsledkami svojho vyšetrovania," dodal Figeľ.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že okamžite po nehode prijalo operatívne opatrenia, aby sa podobná tragédia už neopakovala. NDS nechala preveriť všetky rozostavané mostné konštrukcie aj bezpečnosť práce na diaľničných stavbách.

"Okrem úsekov na D1 Jánovce - Jablonov sme v tom čase skontrolovali aj 28 mostov na stavbe D1 Dubná Skala - Turany a pätnásť mostov na stavbe D1 Fričovce - Svinia. Minister zároveň rozhodol, že na všetky dočasné podporné konštrukcie budú zhotovitelia predkladať aj nezávislý statický posudok od autorizovaného odborníka," uviedol Kóňa.

Zle vypočítaný projekt

Úlohou stavebného dozoru je podľa ministerstva kontrola, či je všetko na stavbe v súlade s projektom. V tomto prípade to tak bolo, ale projekt bol zle vypočítaný.

"Nie je úlohou dozoru či stavbyvedúceho z hlavy na mieste stavby prepočítavať výpočty statika, nie je to ani reálne. Práve preto sa dnes na takýchto stavbách vyžaduje dodatočný kontrolný výpočet statika. Príčinu nehody a vinníkov jasne určuje výsledok vyšetrovania, ktorý nie je v našej kompetencii komentovať," dodal.

Tragédia poznačila aj výstavbu druhého úseku D1 Jánovce - Jablonov, ktorý bude odovzdaný do užívania v pondelok. Pri výbuchu trhavín v tuneli Šibenik zahynul strelmajster.

"V tomto prípade vyšetrovanie preukázalo konkrétne pochybenia jednotlivca, a nie systémové zlyhanie," poznamenal Kóňa. Túto diaľnicu v dĺžke 9,5 km postavilo združenie na čele so spoločnosťou Eurovia SK, a.s. Zmluvná cena prác bola 126,26 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (151,51 milióna eur vrátane dane).

Výstavba časti diaľnice od Levoče po Spišské Podhradie sa začala v júni 2012 a pôvodne mala byť ukončená v júli tohto roka. Súčasťou úseku je privádzač Levoča v dĺžke 985 metrov a tunel Šibenik (591 metrov). Lehota výstavby bola predĺžená pre zabezpečenie stability horninového masívu v oblasti zárubného múru.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  6. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  7. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  8. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  10. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  1. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  4. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  5. Ročné cestovné poistenie vás chráni dlhšie a je výhodnejšie
  6. Podmienky predaja spoločnosti s.r.o., ktorá je platcom DPH
  7. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  8. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  9. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  10. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 24 097
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 491
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 774
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 16 525
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 15 029
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 080
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 231
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 4 924
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 4 691
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 3 611

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Facebook mení Instagram na obchodnú platformu

Instagram dovolí užívateľom nakupovať veci priamo cez svoju aplikáciu.

Ilustračné foto.

Ceny ropy vzrástli na štvormesačné maximum

Ceny podporilo rozhodnutie OPEC-u ponechať program obmedzovania ťažby.

Ilustračné foto.

Ministerstvo financií chce zriadiť dynamický nákupný systém

Rezort odhaduje, že za tieto služby zaplatí viac ako 600-tisíc eur bez DPH.

Peter Kažimír pri odchode z rokovania vlády.

Výrazná väčšina ľudí z vyspelých krajín chce vyššie dane pre bohatých

OECD si objednala anketu medzi ľuďmi z rôznych krajín.

Generálny tajomník OECD Angel Gurría.

Kmotrík neprišiel vypovedať o privatizácii bratislavských vodární

Štátny tajomník popiera, že by kryl Kmotríka. Peniaze mu však požičali jemu blízke firmy.

Majiteľ spoločnosti Grafobal Group Ivan Kmotrík.