Franšízingu sa na Slovensku darí, pribúdajú zahraničné aj domáce koncepty

Licencia na franšízové podnikanie môže stáť od tisícok eur až po milióny. Závisí to od značky, pod ktorou chce záujemca podnikať.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Licencia na franšízové podnikanie môže
stáť od tisícok eur 
až po milióny. Závisí 
to od značky, pod ktorou chce záujemca podnikať.

BRATISLAVA. Sieť rýchleho občerstvenia McDonald's, reštauráciePizza Mizza, kozmetika Yves Rocher, sieť maloobchodných predajní Coop Jednota či realitné kancelárie RE/MAX. Toto je niekoľko z najznámejších a najrozšírenejších franšízových sietí na Slovensku.

Cez franšízing môže majiteľ značky udeliť povolenie inému podnikateľovi na predaj produktov alebo poskytovanie služieb pod svojím menom.

Fraňo Kučera mal predajňu sezónneho tovaru, ako sú sviečky, kahance, kvetináče či napríklad záhradkárske potreby. Odkedy ju v marci tohto roka doplnil o sortiment železiarskeho tovaru, náradia či napríklad elektroinštalačného materiálu pod záštitou značky Kinekus, čo je slovenská obdoba hobbymarketov, cíti nárast počtu zákazníkov, hovorí aj o zvyšujúcich sa tržbách.

Fakt, že bola predajňa otvorená pod už overenou značkou formou franšízy, považuje za veľké plus.

„Tento systém nám uľahčil veľa práce a rozhodovania. Pán Súkeník – majiteľ siete Kinekus – k nám pravidelne chodil a radil nám napríklad aj v otázkach reklamy, nápisov a pútačov,“ pochvaľuje si Kučera.

Darí sa aj domácim konceptom

Nielen Kinekus, ale aj mnoho ďalších úspešných konceptov svedčí o rastúcej obľube tohto druhu podnikania na Slovensku. Podľa slov prezidenta Slovenskej franchisingovej asociácie (SFA) Jozefa Šétaffyho sa s nimi v poslednom období roztrhlo vrece.

„Za minulých zopár mesiacov rozbehli budovanie franšízovej siete napríklad Coffee Brothers – pojazdné kaviarničky, slovenská značka kávy Štrbské presso či ošetrovateľské centrum Slnečný dom,“ uvádza Šétaffy.

Všetko sú to pritom pôvodné slovenské koncepty, rovnako ako sieť realitných kancelárií Directreal. Tá patrí medzi najrozšírenejšie domáce koncepty. Na Slovensku má 33 pobočiek a chystá otvorenie ďalších dvoch. Podarilo sa im preraziť aj do susedného Česka, kde má päť pobočiek.

„Začiatky boli náročné. Ľudia nepoznali franšízový koncept podnikania a báli sa ho. Najťažšie bolo vysvetliť im, že podnikajú sami, no využívajú pritom známu overenú značku, ktorá im pomôže ľahšie sa presadiť,“ vysvetľuje majiteľ Directreal Marian Paták. Kým na konci minulého roka pôsobilo u nás podľa informácií SFA 31 domácich franšízových konceptov, v súčasnosti by ich malo byť okolo 36.

Zahraničné stále prevažujú

Hoci počet domácich franšíz narastá, stále výrazne prevažujú tie zahraničné. Tých je momentálne na Slovensku viac ako stovka a ďalšia viac ako tridsiatka sa na náš trh chystá vstúpiť.

Príkladom je celosvetovo známa sieť kaviarní Starbucks. Majiteľ licencie – firma Amrest, ktorá pôsobí vo viacerých krajinách V4 začiatkom novembra na svojom webe oznámila, že hľadá manažérov pre svoje prvé predajne. Tie plánuje otvoriť v Bratislave. Ponuky na prvé pracovné miesta boli zverejnené aj na pracovnom portáli Profesia.sk.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 733
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 792
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 067
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 457
  5. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 410
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 393
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 476
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 712
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 366
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

TECH

BlackBerry vstáva z mŕtvych, chystá novinku s klávesnicou

Klávesnica, touchpad, dobre čitateľný displej a kvalitné fotoaparáty.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop