Bratislava 9. februára (TASR) - Osobnú železničnú dopravu bude podľa odborníkov reálne obnoviť na viac ako polovici z regionálnych tratí, na ktorých bola rozhodnutím vlády zrušená. V diskusnej relácii Slovenskej televízie O päť minút 12 to uviedla podpredsedníčka Národnej rady SR Zuzana Martináková.
Tieto trate si môžu podľa platných zákonov prenajať a prevádzkovať záujemcovia z regiónov, predovšetkým vyššie územné celky (VÚC). Ministerstvo dopravy sa podľa Z. Martinákovej snaží pre takéto riešenie vytvárať "maximálny priestor". Pri rokovaniach o obnovení prevádzky pritom podľa nej môžu zohrať významnú úlohu železničné odbory.
Podľa predsedu Kresťanskodemokratického hnutia Pavla Minárika by sa VÚC mohli stať aj vlastníkmi regionálnych tratí a hrať úlohu "integrátora" dopravy (vrátane autobusovej) na svojom území.
V nedávnom štrajku na železniciach však podľa P. Minárika išlo odborárom "o niečo úplne iné" ako o zachovanie regionálnych tratí, čo bolo len "vonkajšou prezentáciou". V skutočnosti si podľa neho chceli "vyskúšať silu" a štrajku tak pravdepodobne nebolo možné ani predísť. Skutočné motívy štrajkujúcich podľa podpredsedu KDH súvisia s (nadštandardnou) kolektívnou zmluvou zamestnancov železníc. Vyjadril názor, že táto kolektívna zmluva vláde nedáva veľký priestor na ústupky železničiarom.
Personálne výmeny, ktoré sa v obidvoch železničných spoločnostiach nedávno uskutočnili, považuje P. Minárik za nedostatočné.
Podľa nezávislého poslanca Miroslava Ábelovského (predtým HZDS) bolo príčinou štrajku zrušenie regionálnej dopravy ako "posledná kvapka trpezlivosti" vzhľadom na nekompetentné a nesprávne rozhodnutia na železniciach.
Predseda Komunistickej strany Slovenska Jozef Ševc nevylúčil možnosť, že sociálne pohyby na Slovensku - vrátane štrajku železničiarov - prerastú do generálneho štrajku. V pozadí problému na železniciach je podľa neho privatizácia, resp. doprivatizácia autobusovej dopravy a záujmy nových vlastníkov dopravných podnikov SAD.
Rušenie regionálnej železničnej dopravy sa podľa J. Ševca dotýka viacerých sociálnych skupín, napríklad dôchodcov či študentov. Vyjadril uznanie štrajkujúcim železničiarom, ktorí podľa neho "v pravý čas a na pravom mieste začali bubnovať".