Obnoviť dopravu je reálne aspoň na polovici regionálnych tratí

Bratislava 9. februára (TASR) - Osobnú železničnú dopravu bude podľa odborníkov reálne obnoviť na viac ako polovici z regionálnych tratí, na ktorých ...

Bratislava 9. februára (TASR) - Osobnú železničnú dopravu bude podľa odborníkov reálne obnoviť na viac ako polovici z regionálnych tratí, na ktorých bola rozhodnutím vlády zrušená. V diskusnej relácii Slovenskej televízie O päť minút 12 to uviedla podpredsedníčka Národnej rady SR Zuzana Martináková.

Tieto trate si môžu podľa platných zákonov prenajať a prevádzkovať záujemcovia z regiónov, predovšetkým vyššie územné celky (VÚC). Ministerstvo dopravy sa podľa Z. Martinákovej snaží pre takéto riešenie vytvárať "maximálny priestor". Pri rokovaniach o obnovení prevádzky pritom podľa nej môžu zohrať významnú úlohu železničné odbory.

Podľa predsedu Kresťanskodemokratického hnutia Pavla Minárika by sa VÚC mohli stať aj vlastníkmi regionálnych tratí a hrať úlohu "integrátora" dopravy (vrátane autobusovej) na svojom území.

V nedávnom štrajku na železniciach však podľa P. Minárika išlo odborárom "o niečo úplne iné" ako o zachovanie regionálnych tratí, čo bolo len "vonkajšou prezentáciou". V skutočnosti si podľa neho chceli "vyskúšať silu" a štrajku tak pravdepodobne nebolo možné ani predísť. Skutočné motívy štrajkujúcich podľa podpredsedu KDH súvisia s (nadštandardnou) kolektívnou zmluvou zamestnancov železníc. Vyjadril názor, že táto kolektívna zmluva vláde nedáva veľký priestor na ústupky železničiarom.

Personálne výmeny, ktoré sa v obidvoch železničných spoločnostiach nedávno uskutočnili, považuje P. Minárik za nedostatočné.

Podľa nezávislého poslanca Miroslava Ábelovského (predtým HZDS) bolo príčinou štrajku zrušenie regionálnej dopravy ako "posledná kvapka trpezlivosti" vzhľadom na nekompetentné a nesprávne rozhodnutia na železniciach.

Predseda Komunistickej strany Slovenska Jozef Ševc nevylúčil možnosť, že sociálne pohyby na Slovensku - vrátane štrajku železničiarov - prerastú do generálneho štrajku. V pozadí problému na železniciach je podľa neho privatizácia, resp. doprivatizácia autobusovej dopravy a záujmy nových vlastníkov dopravných podnikov SAD.

Rušenie regionálnej železničnej dopravy sa podľa J. Ševca dotýka viacerých sociálnych skupín, napríklad dôchodcov či študentov. Vyjadril uznanie štrajkujúcim železničiarom, ktorí podľa neho "v pravý čas a na pravom mieste začali bubnovať".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  2. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  3. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  4. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  5. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  6. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  7. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  8. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  9. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  10. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 221
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 936
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 112
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 490
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 717
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 484
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 186
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 704
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 361
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 668

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poliaci vyšetrujú Štrougala. Na Slovensku sú zločiny premlčané

Poľsko rieši štyri prípady usmrtenia ľudí elektrinou na hranici s ČSSR. Na slovenskej časti hranice s Rakúskom ich zomrelo vyše štyridsať.

KOMENTÁRE

Pripomeňme si, že režim bol naozaj zločinecký

Námietka, že ÚPN v Poľsku má väčšie právomoci, je nemiestna.

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop