Štátnu dotáciu považujú autobusoví dopravcovia za nízku

BRATISLAVA 9. februára (SITA) - Podniky Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) v tomto roku dostanú zo štátneho rozpočtu celkovú prevádzkovú dotáciu vo výške 1,079 mld. Sk. Pôvodný návrh, ktorý kalkuloval s 1,049 mld. Sk, nezohľadňoval kompenzácie dôchodcov

ských zliav. Celková tohtoročná výška dotácií pre päť podnikov mestskej hromadnej dopravy predstavuje viac ako 1,559 mld. Sk, z toho prevádzková dotácia tvorí 1,070 mld. Sk. Zvyšných zhruba 489 mil. Sk je určených na kapitálové výdavky mestských dopravcov. Dotácia, ktorá prostredníctvom samosprávnych krajov prichádza na účty sedemnástich podnikov SAD kvartálne, má pokrývať zhruba 60 až 70 % prevádzkových nákladov dopravcov. Podľa generálneho riaditeľa sekcie cestnej dopravy Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) Jaroslava Hnatiča však táto suma nie je dostatočná.
SAD dostávajú svoju štvrťročnú dotáciu pre mestskú a prímestskú dopravu vopred na začiatku kvartálu. Jej prvá časť vo výške zhruba 270 mil. Sk by už mala byť na účtoch jednotlivých dopravcov. Podobne aj predseda komisie pre vonkajšie vzťahy Združenia autobusovej dopravy (ZAD) Ján Vrba je presvedčený, že dotácia pokrýva podstatne menšiu časť prevádzkových nákladov SAD, než podiel 60 %. "V prípade SAD Nitra dotácia vystačí na zhruba 26 % prevádzkových nákladov," dodal. Väčšina spoločností SAD tieto prostriedky používa na priamo kontrolovateľné položky, akými je napr. nákup pohonných hmôt. Jednotlivé SAD však majú kompetenciu, aby dotáciu použili aj na iné účely, akými sú výplata miezd zamestnancom, rekonštrukcie, či správna réžia. Spolu 17 podnikov SAD dostáva dotáciu z účtov samosprávnych krajov.
Najväčšiu celkovú dotáciu z podnikov mestskej hromadnej dopravy v objeme 914,4 mil. Sk počas roka postupne získa Dopravný podnik Bratislava, a.s. (DPB), najmenší objem 81,1 mil. Sk štátny rozpočet vyčlenil pre mestskú dopravu dopravného podniku Banskobystrická dopravná spoločnosť, a.s. Dopravný podnik v Košiciach bude čerpať viac ako 377,5 mil. Sk, v Prešove dostane komunálny dopravca 98,7 mil. Sk a v Žiline 87,8 mil. Sk.
Prevádzková štátna dotácia pre DPB pre tento rok predstavuje viac ako polovicu dotácií pre všetky podniky SAD, keďže jej výška dosiahne 694 mil. Sk. Podľa ekonomického riaditeľa DPB Viliama Majdu je určená na nákup pohonných hmôt, úhradu energií, náhradných dielov a rekonštrukciu autobusov. Z celkových prevádzkových nákladov podniku predstavuje zhruba 30 až 32 %, pričom ďalších približne 11 % pokrýva dotácia mesta Bratislavy. Jej tohtoročnú výšku v súčasnosti podľa Majdu nie je možné určiť, vlani však predstavovala 262 mil. Sk. Okrem prevádzkových dotácii čerpajú mestské dopravné podniky aj kapitálovú dotáciu. V prípade DPB je jej výška v tomto roku 220 mil. Sk. V tejto výške tak spoločnosť môže investovať do plynofikácie, či iných výkonov. Na rozdiel od prevádzkovej dotácie, ktorú DPB od ministerstva financií čerpá mesačne transferom z účtu mesta Bratislava, poskytuje ministerstvo kapitálovú investíciu spätne. Dopravný podnik najskôr predloží faktúru za zrealizované výkony, ktorú rezort financií do úrovne pridelenej sumy uhradí. V prípade, že je účtovaná suma vyššia než stanovený limit, doplatí DPB rozdiel z vlastných zdrojov.
Celkový zisk podnikov SAD za prvé tri štvrťroky 2002 dosiahol 23 mil. Sk. Komerčné dopravné činnosti vykrývali stratu dotovaných činností - prímestskej a mestskej dopravy. Strata spoločností SAD z prímestskej dopravy sa ku koncu septembra medziročne zvýšila zo 63 mil. Sk na 155 mil. Sk.

bt;jd

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 432
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 6 881
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 665
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 475
  5. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 095
  6. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 089
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 776
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 624
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 168
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 759

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

KOMENTÁRE

Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Vnímajú ich ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom kraji.

DOMOV

Čo hovoria na vývoj v Poľsku Fico, Šebej či Švecová

Poľská vláda zasahuje do nezávislosti ústavného súdu.

Neprehliadnite tiež

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.

Získať hypotéku je čoraz ťažšie. Čo sa zmenilo?

Banky sa musia pri schvaľovaní hypotéky viac zameriavať a skúmať finančnú situáciu klientov.

Volkswagen, BMW, Audi sú podozrivé z kartelu, zrejme sa dohadovali na cene

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.

V Česku sťahujú kečup kvôli nižšiemu obsahu rajčín

Z nevyhovujúcej šarže výrobku bolo na trhu viac ako 14-tisíc kusov.