Štátnu dotáciu považujú autobusoví dopravcovia za nízku

BRATISLAVA 9. februára (SITA) - Podniky Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) v tomto roku dostanú zo štátneho rozpočtu celkovú prevádzkovú dotáciu vo výške 1,079 mld. Sk. Pôvodný návrh, ktorý kalkuloval s 1,049 mld. Sk, nezohľadňoval kompenzácie dôchodcov

ských zliav. Celková tohtoročná výška dotácií pre päť podnikov mestskej hromadnej dopravy predstavuje viac ako 1,559 mld. Sk, z toho prevádzková dotácia tvorí 1,070 mld. Sk. Zvyšných zhruba 489 mil. Sk je určených na kapitálové výdavky mestských dopravcov. Dotácia, ktorá prostredníctvom samosprávnych krajov prichádza na účty sedemnástich podnikov SAD kvartálne, má pokrývať zhruba 60 až 70 % prevádzkových nákladov dopravcov. Podľa generálneho riaditeľa sekcie cestnej dopravy Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) Jaroslava Hnatiča však táto suma nie je dostatočná.
SAD dostávajú svoju štvrťročnú dotáciu pre mestskú a prímestskú dopravu vopred na začiatku kvartálu. Jej prvá časť vo výške zhruba 270 mil. Sk by už mala byť na účtoch jednotlivých dopravcov. Podobne aj predseda komisie pre vonkajšie vzťahy Združenia autobusovej dopravy (ZAD) Ján Vrba je presvedčený, že dotácia pokrýva podstatne menšiu časť prevádzkových nákladov SAD, než podiel 60 %. "V prípade SAD Nitra dotácia vystačí na zhruba 26 % prevádzkových nákladov," dodal. Väčšina spoločností SAD tieto prostriedky používa na priamo kontrolovateľné položky, akými je napr. nákup pohonných hmôt. Jednotlivé SAD však majú kompetenciu, aby dotáciu použili aj na iné účely, akými sú výplata miezd zamestnancom, rekonštrukcie, či správna réžia. Spolu 17 podnikov SAD dostáva dotáciu z účtov samosprávnych krajov.
Najväčšiu celkovú dotáciu z podnikov mestskej hromadnej dopravy v objeme 914,4 mil. Sk počas roka postupne získa Dopravný podnik Bratislava, a.s. (DPB), najmenší objem 81,1 mil. Sk štátny rozpočet vyčlenil pre mestskú dopravu dopravného podniku Banskobystrická dopravná spoločnosť, a.s. Dopravný podnik v Košiciach bude čerpať viac ako 377,5 mil. Sk, v Prešove dostane komunálny dopravca 98,7 mil. Sk a v Žiline 87,8 mil. Sk.
Prevádzková štátna dotácia pre DPB pre tento rok predstavuje viac ako polovicu dotácií pre všetky podniky SAD, keďže jej výška dosiahne 694 mil. Sk. Podľa ekonomického riaditeľa DPB Viliama Majdu je určená na nákup pohonných hmôt, úhradu energií, náhradných dielov a rekonštrukciu autobusov. Z celkových prevádzkových nákladov podniku predstavuje zhruba 30 až 32 %, pričom ďalších približne 11 % pokrýva dotácia mesta Bratislavy. Jej tohtoročnú výšku v súčasnosti podľa Majdu nie je možné určiť, vlani však predstavovala 262 mil. Sk. Okrem prevádzkových dotácii čerpajú mestské dopravné podniky aj kapitálovú dotáciu. V prípade DPB je jej výška v tomto roku 220 mil. Sk. V tejto výške tak spoločnosť môže investovať do plynofikácie, či iných výkonov. Na rozdiel od prevádzkovej dotácie, ktorú DPB od ministerstva financií čerpá mesačne transferom z účtu mesta Bratislava, poskytuje ministerstvo kapitálovú investíciu spätne. Dopravný podnik najskôr predloží faktúru za zrealizované výkony, ktorú rezort financií do úrovne pridelenej sumy uhradí. V prípade, že je účtovaná suma vyššia než stanovený limit, doplatí DPB rozdiel z vlastných zdrojov.
Celkový zisk podnikov SAD za prvé tri štvrťroky 2002 dosiahol 23 mil. Sk. Komerčné dopravné činnosti vykrývali stratu dotovaných činností - prímestskej a mestskej dopravy. Strata spoločností SAD z prímestskej dopravy sa ku koncu septembra medziročne zvýšila zo 63 mil. Sk na 155 mil. Sk.

bt;jd

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 361
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 973
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 098
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 793
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 638
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 448
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 077
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 023
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 852
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 481

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.