SME
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Pád mostnej konštrukcie: Polícia obvinila nemeckú statičku

Statička chybne naprojektovala vzájomné stuženie podporných konštrukcií, čo spôsobilo zrútenie časti mostnej konštrukcie.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

Správu aktualizujeme...

BRATISLAVA. Za pádom mostnej konštrukcie neďaleko Kuriman polícia ukázala má byť nemecká statička. Polícia po viac ako troch rokoch od tragického nešťastia obvinila konkrétnu osobu. Obvinenie padlo na jedinú osobu - práve na nemeckú statičku. Informáciu na svojom facebookovom profile prinieslo spravodajstvo RTVS.

"Vyšetrovateľ vydal uznesenie o vznesení obvinenia Sabine H. za prečin všeobecného ohrozenia," potvrdil SME hovorca Krajská prokuratúra Košice Milan Filičko.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako Filičko ďalej dodal nemecká statička projektovala statiku podpornej mostnej konštrukcie a vypracovala statický posudok na stavbe mosta na úseku diaľnice neďaleko Levoče. Sabina H. podľa vyšetrovateľa chybne naprojektovala vzájomné stuženie podporných konštrukcií, čo spôsobilo zrútenie časti mostnej konštrukcie.

"Národnej diaľničnej spoločnosti spôsobila škodu vyše 96-tisíc eur," dodal Filičko.

Nehoda pred viac ako tromi rokmi

Uznesenie prokuratúra preloží do nemeckého jazyka a pošle ho obvinenej.

Ako povedal v nedávnom rozhovore pre SME šéf Slovenskej komory stavebných inžinierov Vladimír Benko podperná skruž pre výstavbu mosta sa naprojektovala počas výstavby. Projekt podľa neho nerobil autorizovaný inžinier a nebol ani robený podľa slovenských technických noriem.

Skryť Vypnúť reklamu

"Pri určení odolnosti stojky podpernej skruže urobil 16-násobnú chybu (nesprávnym určením vzpernej dĺžky), ktorú nikto pred betonážou neodhalil,“ dodal Benko.

Partner advokátskej kancelárie Maple&Fish Viliam Karas hovorí, že ak sa potvrdí vina statičky škodu bude musieť uhradiť. To sa však netýka len pozostalých, ale aj zadávateľa, teda firmu, ktorá si ju na práce objednala.

Náhradu škody si teda zrejme bude uplatňovať aj Národná diaľničná spoločnosť, ktorá bola investorom celej stavby.

Prečítajte si tiež:Odborník: Za problémy stavieb môže aj neprimerané zasahovanie BruseluČítajte 

Mostná konštrukcia sa zrútila začiatkom novembra 2012. Nehoda si vyžiadala štyri životy a ďalších zranených.

"Stavebnú dokumentáciu musí vypracovať autorizovaný statik s okrúhlou pečiatkou. Realizačnú dokumentáciu, teda to, ako technicky chce konkrétna firma stavbu realizovať, si už robí na základe vlastných projektov, ktoré nevyžadujú posudzovanie autorizovaným statikom. Z pohľadu zákona to nie sú stavby," vraví hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Tesne po nehode sa výstavba mosta pozastavila pre vyšetrovanie. Polícia si dala vypracovať aj znalecké posudky. Z nich vyplynulo, že že napríklad zamestnanci zodpovední za podpery nemali potrebné odborné osvedčenia.

Okrem toho štát okamžite zakázal používanie podpier od nemeckej firmy Skruže Weise, ktoré boli jedným z dôvodov nešťastia. Namiesto podpier od Weise sa na výstavbe mosta používal podpery z pilierového materiálu Pižmo.

V praxi to znamenalo, že most podopreli v celej jeho dĺžke, teda mali prispieť k bezpečnosti na celej výstavbe.

Štát, ako aj stavebné spoločnosti, po nehode rodiny pozostalých odškodnili. Stalo sa tak v rovnakej výške – po 33-tisíc eur.

Podobné problémy mala aj časť stavebného dozoru. A práve títo ľudia mali zodpovedať za materiál, ktorý sa na stavbe mosta použil.

Skryť Vypnúť reklamu

Otvorili ju pred pár týždňami

Obnovila sa až po niekoľkých mesiacov. Za výstavbu mosta neďaleko Kuriman zodpovedala česká spoločnosť Bögl a Krýsl. Tá si na tieto práce následne objednala prešovskú firmu Semos. Česi celý úsek diaľnice stavali v konzorciu s firmou Juraja Širokého Váhostav.

Úsek 9-kilometrovej diaľnice D1 neďaleko Levoče štát otvoril pred viac ako mesiacom. Prvý úsek levočskej diaľnice bol vôbec prvým, kde firmy svoje ponuky výrazne zlacnili. Váhostav spolu s Bögl a Krýsl ponúkli v súťaži takmer 60 miliónov eur, pričom štát v tendri očakával sumu takmer 95 miliónov eur.

Nová diaľnica podľa ministerstva dopravy skráti čas prejazdu o tri minúty, čo bude znamenať celkovú dennú úsporu 476 hodín. Len vodiči osobných áut tu denne ušetria podľa rezortu viac ako 1900 litrov paliva.

Skryť Vypnúť reklamu

Prečítajte si tiež:Otvorili diaľnicu, kde spadol most. Polícia vznesie obvinenieČítajte 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  4. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  5. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  6. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  2. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  6. Bývanie v meste predlžuje život
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  9. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  10. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 28 051
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 21 338
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 702
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 606
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 328
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 088
  7. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 7 997
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 931
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 658
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 456
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vagovič: Jankovská taktizuje, ešte sa jej rozviaže jazyk

Kniha Vlastnou hlavou sleduje Ficov pád.

Novinár Marek Vagovič.
Moniku Jankovskú privádzajú na NAKA v Nitre.
Dobré ráno

Dobré ráno: Boris Kollár mal iný režim ako zvyšok Slovenska

Šéf parlamentu v piatok nemocnicu opúšťa.

Norbert Bödör chodil do centrály Smeru, priznal Fico

Fico zastáva Jankovskú aj po priznaní sa k machináciám na súdoch.

Predseda Smeru Robert Fico.

Neprehliadnite tiež

Ako zachránili Decodom? Majiteľ uvoľnil stoličku

Topoľčiansky výrobca nábytku mal hromadne prepúšťať, nechá si 800 ľudí.

Decodom pomaly úpúšťa od veľkoformátových predajní a zameriava sa na menšie kuchynské štúdia.

Europarlament podporil dohodu EÚ so USA o zrušení ciel na homáre

V roku 2017 sa z USA do EÚ doviezli homáre za zhruba 111 miliónov dolárov.

Ilustračné foto.

AstraZeneca oznámila, že jej vakcína potrebuje ďalšiu štúdiu

Firma prisľúbila, že svoju vakcínu poskytne rozvojovým krajinám na neziskovej báze.

Logo na budove farmaceutickej firmy AstraZeneca v americkom South San Franciscu.

Belgická banka KBC sa stala vlastníkom OTP Banky Slovensko

Budúci rok sa tak budú môcť ČSOB a OTP Banka Slovensko spojiť.

Na due diligence OTP Banky sa podieľali viaceré veľké právnické kancelárie. Banku kúpila skupina KBC, matka ČSOB.