SME
Nedeľa, 9. máj, 2021 | Meniny má RolandKrížovkyKrížovky

Pád mostnej konštrukcie: Polícia obvinila nemeckú statičku

Statička chybne naprojektovala vzájomné stuženie podporných konštrukcií, čo spôsobilo zrútenie časti mostnej konštrukcie.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

Správu aktualizujeme...

BRATISLAVA. Za pádom mostnej konštrukcie neďaleko Kuriman polícia ukázala má byť nemecká statička. Polícia po viac ako troch rokoch od tragického nešťastia obvinila konkrétnu osobu. Obvinenie padlo na jedinú osobu - práve na nemeckú statičku. Informáciu na svojom facebookovom profile prinieslo spravodajstvo RTVS.

"Vyšetrovateľ vydal uznesenie o vznesení obvinenia Sabine H. za prečin všeobecného ohrozenia," potvrdil SME hovorca Krajská prokuratúra Košice Milan Filičko.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako Filičko ďalej dodal nemecká statička projektovala statiku podpornej mostnej konštrukcie a vypracovala statický posudok na stavbe mosta na úseku diaľnice neďaleko Levoče. Sabina H. podľa vyšetrovateľa chybne naprojektovala vzájomné stuženie podporných konštrukcií, čo spôsobilo zrútenie časti mostnej konštrukcie.

"Národnej diaľničnej spoločnosti spôsobila škodu vyše 96-tisíc eur," dodal Filičko.

Nehoda pred viac ako tromi rokmi

Uznesenie prokuratúra preloží do nemeckého jazyka a pošle ho obvinenej.

Ako povedal v nedávnom rozhovore pre SME šéf Slovenskej komory stavebných inžinierov Vladimír Benko podperná skruž pre výstavbu mosta sa naprojektovala počas výstavby. Projekt podľa neho nerobil autorizovaný inžinier a nebol ani robený podľa slovenských technických noriem.

Skryť Vypnúť reklamu

"Pri určení odolnosti stojky podpernej skruže urobil 16-násobnú chybu (nesprávnym určením vzpernej dĺžky), ktorú nikto pred betonážou neodhalil,“ dodal Benko.

Partner advokátskej kancelárie Maple&Fish Viliam Karas hovorí, že ak sa potvrdí vina statičky škodu bude musieť uhradiť. To sa však netýka len pozostalých, ale aj zadávateľa, teda firmu, ktorá si ju na práce objednala.

Náhradu škody si teda zrejme bude uplatňovať aj Národná diaľničná spoločnosť, ktorá bola investorom celej stavby.

Prečítajte si tiež:Odborník: Za problémy stavieb môže aj neprimerané zasahovanie BruseluČítajte 

Mostná konštrukcia sa zrútila začiatkom novembra 2012. Nehoda si vyžiadala štyri životy a ďalších zranených.

"Stavebnú dokumentáciu musí vypracovať autorizovaný statik s okrúhlou pečiatkou. Realizačnú dokumentáciu, teda to, ako technicky chce konkrétna firma stavbu realizovať, si už robí na základe vlastných projektov, ktoré nevyžadujú posudzovanie autorizovaným statikom. Z pohľadu zákona to nie sú stavby," vraví hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Tesne po nehode sa výstavba mosta pozastavila pre vyšetrovanie. Polícia si dala vypracovať aj znalecké posudky. Z nich vyplynulo, že že napríklad zamestnanci zodpovední za podpery nemali potrebné odborné osvedčenia.

Okrem toho štát okamžite zakázal používanie podpier od nemeckej firmy Skruže Weise, ktoré boli jedným z dôvodov nešťastia. Namiesto podpier od Weise sa na výstavbe mosta používal podpery z pilierového materiálu Pižmo.

V praxi to znamenalo, že most podopreli v celej jeho dĺžke, teda mali prispieť k bezpečnosti na celej výstavbe.

Štát, ako aj stavebné spoločnosti, po nehode rodiny pozostalých odškodnili. Stalo sa tak v rovnakej výške – po 33-tisíc eur.

Podobné problémy mala aj časť stavebného dozoru. A práve títo ľudia mali zodpovedať za materiál, ktorý sa na stavbe mosta použil.

Skryť Vypnúť reklamu

Otvorili ju pred pár týždňami

Obnovila sa až po niekoľkých mesiacov. Za výstavbu mosta neďaleko Kuriman zodpovedala česká spoločnosť Bögl a Krýsl. Tá si na tieto práce následne objednala prešovskú firmu Semos. Česi celý úsek diaľnice stavali v konzorciu s firmou Juraja Širokého Váhostav.

Úsek 9-kilometrovej diaľnice D1 neďaleko Levoče štát otvoril pred viac ako mesiacom. Prvý úsek levočskej diaľnice bol vôbec prvým, kde firmy svoje ponuky výrazne zlacnili. Váhostav spolu s Bögl a Krýsl ponúkli v súťaži takmer 60 miliónov eur, pričom štát v tendri očakával sumu takmer 95 miliónov eur.

Nová diaľnica podľa ministerstva dopravy skráti čas prejazdu o tri minúty, čo bude znamenať celkovú dennú úsporu 476 hodín. Len vodiči osobných áut tu denne ušetria podľa rezortu viac ako 1900 litrov paliva.

Skryť Vypnúť reklamu

Prečítajte si tiež:Otvorili diaľnicu, kde spadol most. Polícia vznesie obvinenieČítajte 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  10. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 819
  2. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 16 238
  3. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 591
  4. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 9 483
  5. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 8 695
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 578
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 8 340
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 6 737
  9. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 6 411
  10. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 259
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nabíjačka GreenWay

Pozrite si, čo plánujú prevádzkovatelia nabíjačiek.

7. máj
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Heger sa môže stať premiérom

Peter Tkačenko

Stačí sa vyhnúť Matovičovej pasci.

4 h
Profesor MUDr. Jozef Hašto, PhD. je popredný slovenský psychiater a psychoterapeut.

Jozef Hašto vysvetľuje, ako vzniká väzba matky a dieťaťa.

8. máj
Tim Merlier vyhral 2. etapu na Giro d'Italia 2021.

Záver 2. etapy Giro d’Italia bol poriadne hektický.

47m

Neprehliadnite tiež

Vyhradené hodiny pre seniorov končia (opatrenia a koronavírus)

Aprílový rast bol spôsobený výrazným zvýšením cien cukru, olejov, mäsa, mliečnych výrobkov a obilnín.

7m
Španielsky premiér Pedro Sánchez.

Podľa Sáncheza to pomôže lepšie konkurovať ostatným krajinám sveta.

51m

Najviac dlhodobo nezamestnaných sa nachádza v Prešovskom kraji.

55m
Podpredseda vlády a minister financií SR Igor Matovič.

Finálna podoba daňovej a odvodovej reformy Slovenska bude známa o niekoľko týždňov.

4 h