SME
Sobota, 8. august, 2020 | Meniny má OskarKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ O 15.23 H.

RegioJet odchádza z top trate, viní za to Počiatka

RegioJet podá žalobu na náhradu škody za zneužitie dominantného postavenia.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Tibor Somogyi)

BRATISLAVA. Žlté expresy českého podnikateľa Radima Jančura zo slovenskej top trate definitívne odchádzajú. Spoločnosť RegioJet, ktorá linku medzi Bratislavou a Košicami spustila vlani v decembri, z nej odíde v prvom štvrťroku budúceho roka.

Toto rozhodnutie súkromného dopravcu prichádza mesiac po tom, čo vyzval ministra dopravy Jána Počiatka (Smer) na to, aby vyriešil prevádzkovanie liniek štátnych IC vlakov na linke Bratislava - Žilina - Košice.

"Veľmi nás to mrzí najmä kvôli našim zákazníkom. Urobili sme maximum, ale stratili sme všetky nádeje, že minister Počiatek má záujem na rozvoji jednotných podmienok v podnikaní na železnici na Slovensku," konštatoval majiteľ spoločnosti RegioJet Radim Jančura.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa neho tak minister prevzal kompletnú zodpovednosť za to, že zmizne na slovenskej top trati konkurencia, čo bude znamenať nielen zhoršenie kvality služieb, ale aj zdraženie cestovného.

Prečítajte si tiež:Šéf RegioJetu: Vyjednávanie je hra. Buď štát ustúpi, alebo odídemeČítajte 

Viaceré možnosti riešenia

Šéf rezortu dopravy mal podľa Jančuru viaceré možnosti ako situáciu riešiť. Medzi ne patrilo napríklad zníženie cien a očakávanie, že mu niekoľkonásobne pribudnú cestujúci, ktorí stratové IC vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko zaplatia.

((anketa ))

Ďalšou možnosťou bolo naopak zvýšenie cien, či postupné rušenie štátnych IC vlakov. K tomu štát začiatkom roka aj pristúpil, keď niektoré štátne IC vlaky aj zrušil, pričom podľa Jančuru cestujúcich v nich nepribudlo a IC vlaky ostali v strate.

"K zrušeniu vlakov IC Železničnej spoločnosti malo prísť najneskôr dva až tri mesiace po našom vstupe, kedy bolo jasné, že nie je cesta, ako by sa v nich mohli zvýšiť tržby a dostať ich ekonomiku do zisku," vraví Jančura.

Skryť Vypnúť reklamu

RegioJet pred mesiacom upozornil, že IC vlaky štátneho dopravcu boli ešte pred jeho príchodom stratové, teda jazdili pod náklady. Znížením cien lístkov a umožnením vrátenia cestovného podľa RegioJetu Železničná spoločnosť Slovensko odštartovala cenovú vojnu.

RegioJet preto podá žalobu na náhradu škody za zneužitie dominantného postavenia a nastavenia predátorských cien s úmyslom vytlačiť spoločnosť z trhu. Ako povedal Jančura, výšku škody stanoví znalecký posudok. Už teraz sa však podľa neho dá predpokladať, že výška škody bude v niekoľkých desiatkach miliónov eur.

"Šance RegioJet na úspech, to znamená na dosiahnutie uznania nároku na náhradu škody z dôvodu zneužitia dominantného postavenia Železničnou spoločnosťou Slovensko nie je v tomto momente možné kvalifikovane odhadnúť," vraví partner advokátskej kancelárie TaylorWessing Radovan Pala.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľmi dôležité pre ďalší vývoj prípadu podľa neho bude, ako sa Protimonopolný úrad postaví k žiadosti o prešetrenie, ktorú vo veci podal RegioJet. V prípade, ak by Protimonopolný úrad rozhodol, že vo veci nebude viesť konanie, vyhliadky RegioJetu na úspech sa znížia.

"Ak naopak Protimonopolný úrad vo veci začne konať, je možné, že súd, ktorý bude rozhodovať o náhrade škody konanie preruší a počká na výsledok konania pred Protimonopolným úradom, čo môže vrátane všetkých opravných prostriedkov trvať aj niekoľko rokov," vravi Pala.

Prečítajte si tiež:Vlaky zadarmo môžu byť drahšieČítajte 

Politika, nie odbornosť

Jeho strata na linke medzi Bratislavou a Košicami sa za rok má pohybovať na úrovni 3,7 milióna eur.

Keď v októbri RegioJet vyzval Počiatka na riešenie štátnych IC vlakov, ministerstvo dopravy reagovalo, že ide o politiku a nie odbornú prevádzku. Rezort dopravy skonštatoval, že tento svoj plán RegioJet oznámil na konferencii politickej strany SaS.

Skryť Vypnúť reklamu

"Nenecháme sa zatiahnuť do predvolených kampaní politických strán a ich sympatizantov a budeme sa rozhodovať na základe odborných argumentov a nie politických tlakov. Zmeny v nastavení IC vlakov sa urobili naposledy na jar tohto roku a aktuálne čakáme na výsledky týchto opatrení," napísalo vtedy ministerstvo.

RegioJet dnes podľa ministerstva zabezpečuje približne 2,6 percenta vlakov, ktoré sú každý deň vypravované na Slovensku. Štát preto podľa neho garantuje dostatok vlakov pre všetkých ľudí, ktorí majú záujem cestovať po krajine.

"Za súčasného vedenia rezortu dopravy sa hospodárske výsledky v segmente IC vlakov zlepšíli od 2,1 milióna eur. Štátny dopravca sa nenechal zatiahnuť do cenovej vojny a jar tohto roku urobil zmeny v nasadzovaní IC vlakov," vraví hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Štát aktuálne čaká na výsledky týchto opatrení, ako aj na verdikt protimonopolného úradu, ktorý posudzuje správanie Železničnej spoločnosti a RegioJetu na železnici.

Železničná spoločnosť Slovensko obvinenia o cenovej vojne tiež odmietla. Ako povedala vtedy jej hovorkyňa Jana Morháčová, štátny dopravca nevytláča svojou politikou RegioJet z trhu.

"Deje sa presný opak. Nerozpútali sme a nevedieme cenovú vojnu v IC vlakoch," dodala Morháčová.

Štátny dopravca hovorí, že jeho IC vlaky za podnákladové ceny nejazdí. Ako povedala Morháčová prevádzkový výsledok týchto vlakov je priebežne v pluse.

Štátnemu osobnému dopravcovi nie je jasné, prečo žiada RegioJet zrušiť jeho IC vlaky, keď sú podľa neho málo vyťažené a ohrozujú ho len minimálne.

Skryť Vypnúť reklamu

"Po úsporných opatreniach na jar tohto roka je Železničná spoločnosť menším hráčom na trhu komerčných vlakov. Je teda ťažko hovoriť o monopolnom postavení štátneho dopravcu," vraví Morháčová.

Ako dodala, Železničná spoločnosť dnes realizuje štyri až päť IC vlakov denne v odlišných časoch, čo je podľa nej výrazne menej ako má RegioJet. Radim Jančura sa podľa Železničnej spoločnosti snaží verejne zvyšovať tlak na štát, aby mu začal prispievať na komerčné vlaky.

Stratí cestujúci

Rozhodnutie RegioJet-u bude štátny dopravca rešpektovať.

"Ak súkromný dopravca použije cestujúcich ako rukojemníkov a náhle zastaví linku Bratislava – Košice, Železničná spoločnosť je pripravená na situáciu reagovať," dodala Morháčová.

RegioJet odmietol arogantné a klamlivé prehlásenia štátneho dopravcu, ktoré na úkor RegioJet-u zverejnil. Ako povedal hovorca spoločnosti Aleš Ondrůj Železničná spoločnosť by mala zverejniť z čoho sa financuje stratová prevádzka IC vlakov a čo všetko je do ekonomiky IC vlakov zahrnuté.

Skryť Vypnúť reklamu

"Nie je jasné, prečo Železničná spoločnosť dostáva dotácie približne 8 eur na kilometer pred zavedením cestovania bezplatne, keď tvrdí, že dokáže prevádzkovať vlaky s pár cestujúcimi ako priebežne ziskové," povedal Ondrůj.

Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký hovorí, že rozhodnutie RegioJetu sa dalo očakávať. Určite to však podľa neho bude pre cestujúcich škoda.

"Je dobré, ak cestujúci majú alternatívu výberu a RegioJet od svojho príchodu ukázal, že služby v železničnej doprave sa dajú robiť aj inak," konštatoval Cenký.

Prinútil podľa neho štátnu Železničnú spoločnosť Slovensko správať sa viac ústretovo voči zákazníkom a zdvihol kvalitu cestovania.

Teraz je podľa Cenkého ťažko odhadnúť kroky rezortu Jána Počiatka.

Skryť Vypnúť reklamu

"Bude zaujímavé sledovať, či tento zápas bude mať odbornú, alebo politickú dohru z dôvodu blížiacich sa volieb," hodnotí Cenký.

Okrem linky medzi Bratislavou a Košicami RegioJet prevádzkuje aj linku medzi Prahou a Košicami. Od decembra plánuje spustiť trať medzi Prahou a Banskou Bystricou.

Vlaková súťaž

RegioJet tiež prevádzkuje dotovanú linku medzi Bratislavou a Komárnom, na ktorej začal jazdiť v marci 2012. Ako hovorí bývalý riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec súkromný dopravca mení svoju stratégiu a celý svoj potenciál ide sústrediť do boja o linku medzi Bratislavou a Banskou Bystricou.

Začiatkom novembra ministerstvo dopravy vypísalo súťaž práve na túto dotovanú linku. Ide vôbec o prvú súťaž, ktorú štát takto vypísal.

Skryť Vypnúť reklamu

Súťažiť sa bude o 1,5 milióna vlakových kilometrov. Jazdiť na tejto linke bude dokopy osem párov rýchlikov. Kapacita jedného rýchlika bude musieť byť minimálne 530 miest na sedenie. Štát plánuje s víťazom šúťaže podpísať zmluvu na 10 rokov.

"Aj keď súťaž podstatne zníži štátnu dotáciu oproti súčasnosti, lepšia malá dotácia ako nijaká. RegioJet už na nedotovanom predátorstve takmer "vykrvácal"," konštatoval Pavel Kravec.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Desať chorvátskych hotelov v obľúbených letoviskách Slovákov
  2. Kedysi to bolo sídlo nerestí, dnes sa tam chodia študenti učiť
  3. Kde dovolenkujú Slováci v čase korony?
  4. Najväčší karibský ostrov ukrýva výnimočné investície
  5. Letná dovolenka na Slovensku: last minute prázdninové tipy
  6. Severný Spiš s Pieninami zachutí aj vašim deťom. Doslova
  7. Už 20 rokov ponúka Kaufland široký sortiment za výhodné ceny
  8. Moderná športová hala vďaka PEM Buildings
  9. Ako to, že sa tam ešte nenatáčal film? Prostredie si zamilujete
  10. Chystáte sa na Baby shower? Tri tipy, ako potešiť budúcu mamičku
  1. Desať chorvátskych hotelov v obľúbených letoviskách Slovákov
  2. Iniciatíva Middlecap Help pomáha v boji proti koronavírusu
  3. Zjazdoví lyžiari a kanoista súťažili v netradičnom trojboji
  4. Spojení navždy
  5. Hitom leta sú cyklopočítače Mio - pre zábavu i výkon!
  6. Letná potravinová zbierka Tesca presiahla už 15 ton!
  7. Kedysi to bolo sídlo nerestí, dnes sa tam chodia študenti učiť
  8. Kde dovolenkujú Slováci v čase korony?
  9. Najväčší karibský ostrov ukrýva výnimočné investície
  10. Pochod smrti
  1. Kedysi to bolo sídlo nerestí, dnes sa tam chodia študenti učiť 21 037
  2. Letná dovolenka na Slovensku: last minute prázdninové tipy 16 731
  3. Ako to, že sa tam ešte nenatáčal film? Prostredie si zamilujete 15 498
  4. Kde dovolenkujú Slováci v čase korony? 14 600
  5. Desať chorvátskych hotelov v obľúbených letoviskách Slovákov 11 582
  6. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 10 566
  7. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 10 303
  8. Neriskujte zahraničie. Spoznajte neobjavené krásy Slovenska 10 256
  9. Vylievate kuchynský olej do záchoda? Zvyšujete si tým účty 10 106
  10. Gaderská dolina poteší celú rodinu 10 042
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Enel chce rozšíriť sieť nabíjacích staníc pre elektromobily

Nové rýchlonabíjacie stanice by okrem Talianska mali vzniknúť napríklad aj v Rakúsku.

Ilustračné foto.

Organizácie cestovného ruchu prehodnotili aktivity na tento rok

Koronakríza negatívne ovplyvnila finančnú situáciu organizácii.

Ilustračné foto.

Španielsky cestovný ruch zažil najhorší polrok v histórii

Španielsky cestovný ruch naďalej pociťuje dôsledky koronakrízy.

Turisti v Palma de Mallorca.

Bielorusko začalo plniť jadrovým palivom svoju prvú atómovú elektráreň

Litva má výhrady, elektráreň označila za potenciálnu hrozbu.

Zamestnanci začínajú plniť jadrovým palivom prvú bieloruskú atómovú elektráreň pri meste Astravec 7. augusta 2020.