SME
Nedeľa, 21. apríl , 2019

NKÚ priznáva: nemáme odborníkov na riešenie bratislavského obchvatu

Na NKÚ sa s podnetom obrátila Nadácia Zastavme korupciu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

RATISLAVA. Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR nemá odborníkov na to, aby riešil podnet ohľadom vládneho projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) na obchvat Bratislavy. Na NKÚ sa s podnetom obrátila Nadácia Zastavme korupciu.

"Prijali sme tento podnet, ale veľmi ťažko budeme môcť ísť do realizačnej fázy. Je to komplikovaná agenda aj pre NKÚ. Musím otvorene povedať, že v našich, teda kontrolórskych radoch, sa nenachádzajú odborníci, ktorí by dokázali urobiť takúto analýzu. Je to ťažká téma, ktorej sa sami nevieme zhostiť," povedal šéf NKÚ Karol Mitrík.

Potrebovali by pomoc

Ak by NKÚ podnet riešil, musel by si podľa Mitríka prizvať pomoc. Odborníkov na takúto prácu má podľa neho napríklad Ústav súdneho inžinierstva.

"Sú tam renomovaní odborníci, ktorí sa touto problematikou zaoberajú," poznamenal s tým, že kontrolóri NKÚ kontrolujú finančnú disciplínu v krajine, vykonávajú kontrolu súladu a výkonnostnú kontrolu.

Nadácia Zastavme korupciu sa na NKÚ obrátila, lebo sa jej nepozdáva, že napriek viacerým závažným zisteniam inštitútu INEKO pokračuje vláda v jeho prípravách bez zmien a bez diskusie s verejnosťou.

Riaditeľ nadácie Pavel Sibyla upozornil, že ide o najväčší PPP projekt svojho druhu v Európe, pri ktorom len výška stavebných nákladov predstavuje 1,2 miliardy eur a spolu s nákladmi na financovanie a prevádzku v ďalších rokoch by mohol stáť slovenských daňovníkov 4 miliardy eur.

Výhodný projekt?

Nadácia v podnetoch uvádza zistenia, ku ktorým dospel inštitút INEKO.

Okrem spochybnenia finančnej výhodnosti PPP projektu v porovnaní s tradičným obstarávaním poukazuje aj na súťaž na poradcu pre projekt s jediným uchádzačom, či na absenciu porovnania obchvatu s inými alternatívami, ako odľahčiť dopravu v Bratislave a v spádovom okolí.

Podľa nadácie existujú vážne pochybnosti, či sa benefity obchvatu približujú jeho nákladom. Preto sa obrátila na NKÚ a Európsku investičnú banku, ktorá plánuje investovať do projektu 500 miliónov eur. K obom podnetom pridal podpis aj riaditeľ INEKO Peter Goliaš.

Táto aktivita je iba snahou spropagovať štúdiu, ktorá má množstvo faktických chýb a nesprávnych výpočtov, uviedlo v reakcii na podnety ministerstvo dopravy. Poukazuje na to, že jeden z autorov štúdie inštitútu INEKO je zároveň aj spolupracovníkom Nadácie Zastavme korupciu.

"Túto snahu vnímame ako politizáciu tejto odbornej témy, čo nie je šťastné. Túto skutočnosť jasne dokazuje fakt, že títo takzvaní odborníci hovoria o predražení projektu ešte skôr, ako je známa reálna vysúťažená cena," upozornil hovorca rezortu Martin Kóňa. Ministerstvo sa podľa neho v žiadnom prípade nebráni verejnej kontrole tohto projektu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  9. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 17 022
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 13 993
  3. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 836
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 8 371
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 840
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 892
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 262
  8. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 4 045
  9. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 487
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 381

Hlavné správy zo Sme.sk

Vedie Linku pre týrané ženy: Volajú nám aj také, ktoré partner týra desiatky rokov

Mária Víteková vraví, že ženy nemôžu nútiť, aby násilníkov opustili.

Mária Víteková vedie Národnú linku pre ženy zažívajúce násilie.
Tibor Gašpar, bývalý policajný prezident.

Extrémne výkony v práci majú aj odvrátenú stranu

IT architekti a piloti sú podľa Profesia.sk na Slovensku najlepšie platení.

Daniel Buchta.
Boris Kollár.

Neprehliadnite tiež

Africký mor ošípaných ovplyvňuje ceny bravčoviny aj v Rakúsku

Ceny bravčového mäsa, párkov a šunky pre spotrebiteľov onedlho citeľne vzrastú.

Ilustračné foto.

Slováci sa na Veľkú noc zaobídu skôr bez chleba ako bez alkoholu

Alkohol nesmie počas sviatkov na stole chýbať.

Ilustračné foto.

Štrajk pozemného personálu na španielskych letiskách odvolali

Do štrajku sa malo zapojiť 60-tisíc ľudí.

Ilustračné foto.
Minister dopravy Arpád Érsek.

Silný dopyt po nehnuteľnostiach sa nespomalil

Opatrenia Národnej banky Slovenska nemali dosiaľ zásadný vplyv na vývin realitného trhu.

Výstavba bytov v Trenčíne.