NKÚ priznáva: nemáme odborníkov na riešenie bratislavského obchvatu

Na NKÚ sa s podnetom obrátila Nadácia Zastavme korupciu.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

RATISLAVA. Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR nemá odborníkov na to, aby riešil podnet ohľadom vládneho projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) na obchvat Bratislavy. Na NKÚ sa s podnetom obrátila Nadácia Zastavme korupciu.

"Prijali sme tento podnet, ale veľmi ťažko budeme môcť ísť do realizačnej fázy. Je to komplikovaná agenda aj pre NKÚ. Musím otvorene povedať, že v našich, teda kontrolórskych radoch, sa nenachádzajú odborníci, ktorí by dokázali urobiť takúto analýzu. Je to ťažká téma, ktorej sa sami nevieme zhostiť," povedal šéf NKÚ Karol Mitrík.

Potrebovali by pomoc

Ak by NKÚ podnet riešil, musel by si podľa Mitríka prizvať pomoc. Odborníkov na takúto prácu má podľa neho napríklad Ústav súdneho inžinierstva.

"Sú tam renomovaní odborníci, ktorí sa touto problematikou zaoberajú," poznamenal s tým, že kontrolóri NKÚ kontrolujú finančnú disciplínu v krajine, vykonávajú kontrolu súladu a výkonnostnú kontrolu.

Nadácia Zastavme korupciu sa na NKÚ obrátila, lebo sa jej nepozdáva, že napriek viacerým závažným zisteniam inštitútu INEKO pokračuje vláda v jeho prípravách bez zmien a bez diskusie s verejnosťou.

Riaditeľ nadácie Pavel Sibyla upozornil, že ide o najväčší PPP projekt svojho druhu v Európe, pri ktorom len výška stavebných nákladov predstavuje 1,2 miliardy eur a spolu s nákladmi na financovanie a prevádzku v ďalších rokoch by mohol stáť slovenských daňovníkov 4 miliardy eur.

Výhodný projekt?

Nadácia v podnetoch uvádza zistenia, ku ktorým dospel inštitút INEKO.

Okrem spochybnenia finančnej výhodnosti PPP projektu v porovnaní s tradičným obstarávaním poukazuje aj na súťaž na poradcu pre projekt s jediným uchádzačom, či na absenciu porovnania obchvatu s inými alternatívami, ako odľahčiť dopravu v Bratislave a v spádovom okolí.

Podľa nadácie existujú vážne pochybnosti, či sa benefity obchvatu približujú jeho nákladom. Preto sa obrátila na NKÚ a Európsku investičnú banku, ktorá plánuje investovať do projektu 500 miliónov eur. K obom podnetom pridal podpis aj riaditeľ INEKO Peter Goliaš.

Táto aktivita je iba snahou spropagovať štúdiu, ktorá má množstvo faktických chýb a nesprávnych výpočtov, uviedlo v reakcii na podnety ministerstvo dopravy. Poukazuje na to, že jeden z autorov štúdie inštitútu INEKO je zároveň aj spolupracovníkom Nadácie Zastavme korupciu.

"Túto snahu vnímame ako politizáciu tejto odbornej témy, čo nie je šťastné. Túto skutočnosť jasne dokazuje fakt, že títo takzvaní odborníci hovoria o predražení projektu ešte skôr, ako je známa reálna vysúťažená cena," upozornil hovorca rezortu Martin Kóňa. Ministerstvo sa podľa neho v žiadnom prípade nebráni verejnej kontrole tohto projektu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 13 622
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 667
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 194
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 511
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 847
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 525
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 345
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 192
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 771
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 738

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

EKONOMIKA

Analytici ukázali, v akom stave je naozaj výstavba diaľnic

Štát chce D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Pozrite si mapu.

REPORTÁŽ

Prežil pochod púšťou, aby si zaraftoval v Líbyi

Zostať doma, sa stáva luxusom.

Neprehliadnite tiež

Naši inšpektori možno preveria firmu, ktorej zadržali kamióny

V skladoch prístavu Zeebrugge zadržali v pondelok 112 kamiónov so slovenskými značkami.

Spolumajiteľa Poštovej banky, ktorý chce kúpiť Markízu, vyšetrujú pre korupciu

Čínska CEFC China Energy sa od obvinení z korupcie či prania špinavých peňazí dištancuje.

Komisia potvrdila, že návrh rozpočtu je v súlade s európskymi pravidlami

Európska komisia analyzovala plány rozpočtu na rok 2018 všetkých členov eurozóny s výnimkou Grécka.

Francúzsky Amazon vymyslel udavačskú hru, aby prevychoval šéfov

Zamestnanec, ktorému sa podarí nazbierať najviac bodov, vyhrá dron.

Analytici ukázali mapu diaľnic. Pozrite si, v akom stave je naozaj výstavba

Štát chce diaľnicu D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Problém s dokončením je na úseku medzi Turanmi a Hubovou.