SME
Štvrtok, 6. máj, 2021 | Meniny má HermínaKrížovkyKrížovky

NKÚ priznáva: nemáme odborníkov na riešenie bratislavského obchvatu

Na NKÚ sa s podnetom obrátila Nadácia Zastavme korupciu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

RATISLAVA. Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR nemá odborníkov na to, aby riešil podnet ohľadom vládneho projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) na obchvat Bratislavy. Na NKÚ sa s podnetom obrátila Nadácia Zastavme korupciu.

"Prijali sme tento podnet, ale veľmi ťažko budeme môcť ísť do realizačnej fázy. Je to komplikovaná agenda aj pre NKÚ. Musím otvorene povedať, že v našich, teda kontrolórskych radoch, sa nenachádzajú odborníci, ktorí by dokázali urobiť takúto analýzu. Je to ťažká téma, ktorej sa sami nevieme zhostiť," povedal šéf NKÚ Karol Mitrík.

Skryť Vypnúť reklamu

Potrebovali by pomoc

Ak by NKÚ podnet riešil, musel by si podľa Mitríka prizvať pomoc. Odborníkov na takúto prácu má podľa neho napríklad Ústav súdneho inžinierstva.

"Sú tam renomovaní odborníci, ktorí sa touto problematikou zaoberajú," poznamenal s tým, že kontrolóri NKÚ kontrolujú finančnú disciplínu v krajine, vykonávajú kontrolu súladu a výkonnostnú kontrolu.

Nadácia Zastavme korupciu sa na NKÚ obrátila, lebo sa jej nepozdáva, že napriek viacerým závažným zisteniam inštitútu INEKO pokračuje vláda v jeho prípravách bez zmien a bez diskusie s verejnosťou.

Riaditeľ nadácie Pavel Sibyla upozornil, že ide o najväčší PPP projekt svojho druhu v Európe, pri ktorom len výška stavebných nákladov predstavuje 1,2 miliardy eur a spolu s nákladmi na financovanie a prevádzku v ďalších rokoch by mohol stáť slovenských daňovníkov 4 miliardy eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Výhodný projekt?

Nadácia v podnetoch uvádza zistenia, ku ktorým dospel inštitút INEKO.

Okrem spochybnenia finančnej výhodnosti PPP projektu v porovnaní s tradičným obstarávaním poukazuje aj na súťaž na poradcu pre projekt s jediným uchádzačom, či na absenciu porovnania obchvatu s inými alternatívami, ako odľahčiť dopravu v Bratislave a v spádovom okolí.

Podľa nadácie existujú vážne pochybnosti, či sa benefity obchvatu približujú jeho nákladom. Preto sa obrátila na NKÚ a Európsku investičnú banku, ktorá plánuje investovať do projektu 500 miliónov eur. K obom podnetom pridal podpis aj riaditeľ INEKO Peter Goliaš.

Táto aktivita je iba snahou spropagovať štúdiu, ktorá má množstvo faktických chýb a nesprávnych výpočtov, uviedlo v reakcii na podnety ministerstvo dopravy. Poukazuje na to, že jeden z autorov štúdie inštitútu INEKO je zároveň aj spolupracovníkom Nadácie Zastavme korupciu.

Skryť Vypnúť reklamu

"Túto snahu vnímame ako politizáciu tejto odbornej témy, čo nie je šťastné. Túto skutočnosť jasne dokazuje fakt, že títo takzvaní odborníci hovoria o predražení projektu ešte skôr, ako je známa reálna vysúťažená cena," upozornil hovorca rezortu Martin Kóňa. Ministerstvo sa podľa neho v žiadnom prípade nebráni verejnej kontrole tohto projektu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  3. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  4. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  9. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička
  10. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom
  1. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  2. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  3. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  6. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  7. Ako zabezpečiť vhodné podmienky na dôstojnú prácu?
  8. Moderná drevostavba s vlastným rukopisom
  9. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 57 953
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 251
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 14 422
  4. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 12 679
  5. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 8 988
  6. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 8 679
  7. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 7 284
  8. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 178
  9. Tipy od delegátky: Egypt má veľa turistami neobjavených miest 7 057
  10. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 6 900
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pošta na Severe roky funguje v stiesnených priestoroch.

Colné konanie sa stane povinným.

2 h
Jaroslav Pagáč na proteste proti islamizácii.

Pagáč kedysi hral Kotlebovi pri šekoch.

22 h
Zuzana Kepplová.

Igor Matovič si taktne prosí nových občanov.

59m
Závod v roku 2014 pripravovali na dražbu.

Minerálka Slatina zmizla z trhu.

16 h
Cynická obluda

Závan z iného sveta

90% poslancov NRSR, s predsedom na čele, sa musí cítiť ako keby stretli mimozemšťana.

Neprehliadnite tiež

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)

Stavebné úrady majú prejsť z obcí a miest na štát.

1 h
Minister dopravy Andrej Doležal.

Súťaž zrušili, do súťaže sa prihlásila len Železničná spoločnosť Slovensko.

1 h
Minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský a hovorkyňa rezortu Zuzana Eliášová. Vľavo za dverami vedúci Inštitútu zdravotných analýz Matej Mišík.

Ministerstvo pracuje na reforme ambulantnej siete.

1 h
Prehliadka výroby nových terénnych vozidiel Land Rover Defender vo výrobných priestoroch závodu Jaguar Land Rover pri Nitre.

V obmedzenom režime funguje Volkswagen a problémy má aj Stellantis.

2 h