miliónov Kč.
"Minuloročný výsledok je o to cennejší, že nám nepriala cena paliva a nepriaznivo silný dolár voči Kč," hovorí prezident českých aerolínii Miroslav Kůla. Informuje český denník Mladá fronta Dnes.
Očakávaný minuloročný zisk je 10-krát lepší ako v roku 1999, keď ČSA zarobili zhruba 50 miliónov pri tržbách 13,5 miliardy Kč.
Podľa ekonómov aeroliniek by zisk bol zhruba dvojnásobný, kedy cena paliva zostala v medziach predminulého roka. Silný dolár bol pre českú leteckú spoločnosť nepríjemný preto, že väčšiu časť príjmov z leteniek inkasovala v slabších európskych mestách, ale svoje lietadlá musí splácať a palivo nakupovať v dolároch.
Najväčší význam pre dobré hospodárske výsledky malo podľa prezidenta aeroliniek využitie kapacity lietadiel. Počet lietadiel zostal rovnaký, ale ich využitie sa podarilo zvýšiť o temer 6 %, čím sa ČSA dostali na svetový štandard. Ten sa u najväčších leteckých dopravcov pohybuje okolo 70 %.
České aerolinie minulý rok na začiatku roka vyradili staré lietadlá TU 154, ktoré nahradili novými strojmi Boeing 737, a ich lietadlový park tak patrí k najmladším v Európe. O nákupe ďalších lietadiel sa podľa vedenia spoločnosti bude uvažovať spoločne a aliančnými partnermi v leteckej skupine SkyTeam. Tú tvorí francúzsky národný dopravca Air France, tretia najväčšia letecká spoločnosť sveta americká Delta, Korean Air a Aero Mexico. S touto skupinou definitívne uzavreli České aerolinie "svadbu" v októbri minulého roka.
Spoločne pod značkou SkyTeam začnú České aerolinie lietať od letného letového poriadku. Zákazníci tejto leteckej aliancie si budú môcť denne vyberať z takmer 6 500 letov do 450 miest na celom svete. Môžu tiež využívať výhody stálych zákazníkov u všetkých členských aerolínií a aliancia im garantuje jednotný postup a odbavenie.